Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kalorieindtag og ædeflip

Har gået lidt og overvejet hvorvidt der er "bedre" tidspunkter for ædeflip end andre, og hvordan disse ædeflip påvirker det samlede kalorieindtag pr. dag.
Et konkret eksempel:
Hvis jeg har sultet mig selv hele dagen (eller spist meget lidt) og får ædeflip om aftenen, er det så værre end at overspise om morgenen, og sulte sig resten af dagen?
Og vil disse ædeflip påvirke vægten, selvom jeg stadig er i kalorieunderskud i forhold til mit daglige behov?

Ved godt at intet af det er sundt, men bliver nødt til at vide det!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er der da ingen, der kan vide noget om.
  • Indstillinger
    Kathinga

    Jeg kunne faktisk godt svare dig, men det vil jeg ikke, for det du har gang i er meget meget skadeligt, og med det du fortæller er du godt i gang med at udvikle en spiseforstyrrelse, bullimi.

    Der er en grund til at du føler at du SKAL sulte dig og SKAL have ædeflip.

    Det er meget meget vigtigt at du får snakket med en voksen, hvis du er under 18. En lærer du kan lide, en venindes mor, dine forældre, eller din egen læge som du godt kan få en tid hos uden at dine forældre ved det -i første omgang.

    Er du over 18 og flyttet hjemmefra, så tag nu stadig en snak med dine forældre, og kontakt din læge så hurtigt som muligt. Bed om samtaler hos en psykolog (eller psykiater, det er op til din læge), for du er ved at gøre dit liv til et helvede, og du fortjener så meget mere end det.

    Du skal lære, at det er ok ikke at have kontrol over alt, at du er god nok som du er og at også du fortjener at have det godt.

    Ødelæg ikke dit liv, men bed om hjælp. Vil du ikke nok?
  • Indstillinger
    Jeg går ud fra at dit svar var til mig, men hvis jeg tager fejl må du rette mig.

    Jeg beder jo netop om hjælp herinde. Ikke for at du/I skal hjælpe mig videre ud i spiseforstyrrelsen, for det klarer jeg fint selv, men derimod for at hjælpe mig til at forstå det hele lidt bedre.
    Desuden kan jeg fortælle dig, at jeg jeg højst sandsynlig ikke lider af bulimi, da jeg har fuld kontrol, og faktisk sjældent kaster op.

    Ja, jeg har nogle problemer, og jeg får også noget hjælp. Går i noget gruppeterapi, og skal muligvis også begynde til diætist. - men jeg føler mig ærlig talt ikke klar til at skulle acceptere det hele som det er, lige nu.
    At blive tvunget til at spise, at vide at folk glor på mig osv.
  • Indstillinger
    Er vægten nok den samme ja!
    kommer an på hvor højt lavt stofskiftet naturligt ligger,hvor aktiv man på en normal dag er..

    men energien fra det vi spiser/drikker er vigtigst om dagen!

    ikke når vi ligger,og sover i en seng,så det fornuftigste er,at spise mest først på dagen,og mindre sidst..
    (forstår godt hvorn du har det,men hågber du får det bedre fremover)
  • Indstillinger
    Man behøver ikke kaste op for at have bulimi!

    Man kan overspise og derefter faste.
    Man kan overspise og motionere meget.
    Man kan overspise og tage afføringspiller.
    Man kan overspise og tage vandrivende midler.
    Man kan overspise og kaste op.

    Det er altsammen bulimi.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... GA.twitter
  • Indstillinger
    Det lyder godt, at du får noget professionel hjælp, for dit mønster er helt klart sygt, og på sigt overbelaster du dine organer, når du skiftevis sulter og grovæder.
    Men nu til dit spørgsmål :-): Ens vægt afhænger af, hvor mange kalorier, man indtager pr. dag i f.h.t. det antal, man forbruger. Alt ny forskning viser, at det er underordnet, hvornår på døgnet du indtager kalorierne og for den sags skyld også, hvilke madvare de er i. Det er den samlede mængde, der er afgørende.
    At der så er mange andre gode grunde til, at kalorierne helst skal være i sunde fødevarer - det er en anden historie ;-)!
Log in eller Registrér for at kommentere.