Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Angst og ekstra systoler????????????

Redigeret 30 januar, 2017, 09:25 i Angst
Hej
Jeg håber nogle kan hjælpe/berolige mig.
Lige siden jeg var en 11-12 år, har jeg haft angst, generaliseret angst, men især angst for at fejle noget med hjertet, da jeg som 14 oplevede ekstra systoler for første gang.
Jeg er 27 år nu og min kæreste og jeg venter os en skøn søn næste mdr men jeg har stadigvæk angst og derfor vil jeg høre nogle der kender det jeg skriver om.
Jeg har haft ekstra systoler i mange år, over 10 år, men først her for 2-3 år siden, fik jeg ekg der viste alt ok, men ja, ekstra slagene kom ikke under ekg, men jeg fik at vide at det ikke havde meget at sige, da den nok skal måle hvis noget er unormalt. Ekstra slagene er blevet hyppigere under min graviditet. Jeg bliver hverken utilpas eller dårlig under dem, ingenting, kun meget bane, i det det føles som om hjertet går i stå pg går i gang igen. Fik så fortaget endnu et ekg her i september, intet der, blodprøvers for forhøjet stofskifte, det var normalt.
Har også skrevet med en hjertelæge der svarede at ekstrasystoler er harmløst og jo ældre man bliver, jo flere får man, om der kom et eller flere ekstra systoler efter hinanden var ligemeget, hjertet kunne ikke gå i stå af det og jeg var sund pg rask og han så ingen grund til ultraundersøgelse, ekg og lytning var nok.
Normalt når jeg får ekstra systoler, kan de komme en eller to gange om dagen og så kan der gå flere dage/uger før der kommer noget, men her sidst i graviditeten er de kommet hver dag 1-2 gange, varer i 2-3 sekunder, især hvis jeg får plukveer og maven strammer op, kommer de, eller hvis jeg lavernes hurtig bevægelse.
Hjertelægen skrev at det var helt normale ting i graviditeten, da kroppen er på overarbejde men der jo er skabt til det.
I går hoppede mit hjerte meget hårdt. Kan det passe det gik i stå og i gang igen? Min puls var væk i 1-2 sek. Blev så bange?? Der stod også på nettet at dette fænomen er meget normalt og for det meste harmløst, men i nogle tilfælde kan det være tegn på hjertesygdom. Det står også hvis der kommer flere ekstraslag efter hinanden, kan det også være tegn på en bestemt hjertesygdom. Men ham lægen der mailede mig, skrev jo at det var ligemeget om der kom et eller flere efter hinanden? Hvad siger i? Har haft de her ekstra slag hver dag i en uge og er meget bange og bekymret. Jeg er så bange for at dø, jeg bliver så ked af det når jeg tænker sådan.
Håber nogle vil svare.

Kommentarer

  • De der ekstrasystoler kan være meget generende, jeg ved det for jeg har perioder hvor de kommer ofte, typisk i perioder hvor jeg er stresset og ligger og skal til at sove.

    Faktisk har jeg haft dem så mange gange at jeg kan fremprovokere det på kommando, mere eller mindre, bare ved at tænke på bestemte ting.

    Det føles præcis som du beskriver, og det er rigtigt at du hopper et pulsslag over, men det er slet ikke farligt. For det du mærker som puls på en pulsåre, er bare den bølge (eller tsunami, det giver et lidt bedre omend temmelig overdrevet billede) som hjertets venstre hovedkammer laver når det pumper blodet ud i pulsårene. Når du så får en ekstrasystole så kan du i nogle tilfælde opleve, at en bølgedal møder en bølgetop, og så føles det som om det ikke er nogen puls. Men dit blod flyder stadig rundt i kroppen som det skal, og dit hjerte retter selv ind efter hvor meget blod der skal pumpes ud i hvert hjerteslag. Så kom der for lidt blodt ud ved 1 hjerteslag fordi det slag kom for tidligt, så vil der være tilsvarende mere blod der pumpes ud ved det næste.

    Derfor bliver du heller ikke dårlig.

    Hvis du havde en hjertesygdom, vil dit hjerte oftest blive større fordi det skal arbejde mere. Den slags kan let ses på EKG som det du fik lavet. Og dit EKG var helt normalt.

    De unge sportsudøvere som man nogle gange hører om falder om, og som du sikkert har i baghovedet, får netop kun problemer fordi de dyrker motion hvor pulsen kommer op på nær max. -i kombination med at de har en sjælden gendefekt der gør at det kan få hjertet til at stoppe npr det presses max. Disse danske familier er stort set kendte for lægerne allerede. Almindelig lunte-idræt er på den anden side helt ufarligt. Det er derfor håndboldtræneren Anja Andersen blev træner istedet for spiller, det sidste kunne hendes hjerte ikke holde til. Men det kunne de altså se på EKG, og husk at dit derimod er helt normalt.

    Jeg vil anbefale dig at du får noget samtalebehandling for din angst ved en psykolog. De nye metoder er meget effektive til angstbehandling.

    Du kan også sidde hjemme, fx sammen med en du er tryg ved, og fremprovokere ekstrasystolerne ved fx at tænke på noget der stresser dig eller gør dig bange. -Tænk herefter på noget rigtig dejligt hvor du følte dig helt tryg, koncentrér dig så du går helt ind i følelsen. Så vil du se, at du kan få dine ekstrasystoler til at gå væk igen.

    Det er en spøjs og lidt ubehagelig følelse, de ekstrasystoler, men som du har fået af vide af hjertelægen altså helt ufarlige.
  • Tjek min gruppe på Facebook ekstra systoler // DK :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.