Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

1 menestraution

Redigeret 30 december, 2012, 07:51 i Teenagere
Hvor længe er det normalt at den allerførste menstruation varer?

Datteren har blødt i 7 dage nu, syntes det er meget, men er det normalt når det er hendes første gang?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Da min datter fik sin første menstruation, så var det også noget, der lige tog fusen på både hende og mig. Den var meget voldsom og kraftig, og den tog netop også lang tid.

    Jeg spurgte min læge til råds, og fik at vide at netop det faktisk er meget almindeligt. Den menstruation har muligvis været undervejs et stykke tid, dvs. hun har måske haft et par ægløsninger, men altså ikke fået blødningen, så når den endelig kommer, så kan det være ret voldsomt.

    Jeg gætter på, at det er nogenlunde det samme, der er sket for din datter. Den næste menstruation er forhåbentligt mere behersket - sådan var det i hvert fald for min datter.

    Selvfølgelig skal du da spørge lægen til råds, hvis du/I er urolige, men jeg tror ikke I behøver bekymre jer så meget - det er som sagt ikke helt usædvanligt.

    I øvrigt da jeg selv for mange år siden fik min første menstruation, var den første "rimelig" nok, men så gik der fem måneder før den næste kom, og den varede næsten 14 dage. Min mor tog mig til læge, og der fik vi at vide, at også den "model" var helt almindelig.

    Der kan sagtens gå lidt tid, før det falder ind i en rolig og regelmæssig gænge.
  • Indstillinger
    takker, jeg er mere rolig nu, jeg forventede måske at den varede 3 maks 4 dage når nu det var første gang.

    Vi venter og ser tiden an, det er ikke fordi det vælter ud, det var mere det med tiden jeg undrede mig over. Nårh ja og så er hun kun 12 og slet slet ikke klar til alt det som det medfører, men sådan er naturen jo nu engang indrettet. Vi kunne godt have ventet et par år mere :D

    Tusind tak for dit beroligende svar :)
  • Indstillinger
    Ja, det er tidligt, men jeg var i samme alder, og det var min datter også, så sådan er det vel.

    Hvis du vil være en rigtig god mor, så er det nok alligevel nu, du sætter dig med hende og sørger for, hun får en god og grundig seksualinformation, for det er da godt nok ikke noget, de unge ved ret meget om.

    I kan sammen søge på nettet, eller I kan gå på biblioteket og låne nogle gode bøger om emnet. Du skal ikke forvente at skolen sørger for den side af sagen - jo, de får lidt at vide, men slet, slet ikke nok, og der er og burde jo også være forældrenes ansvar.

    Og nej - det er IKKE pinligt, tvært i mod er det pinligt at lade være, vil jeg mene.

    Prøv en gang at kigge lidt på debatterne her på ND - det er chokerende, så lidt de unge ved, og beklageligvis så spørger der først EFTER noget er gået galt, desværre ikke før.

    Sørg for, at din datter er godt rustet og godt informeret, når hun - forhåbentligt først om nogle år - går ind i den verden, og jeg synes faktisk, at tiden for den første menstruation også er tiden, hvor man sørger for at ens barn får den gode og fornuftige information.
Log in eller Registrér for at kommentere.