Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg gravid

Redigeret 30 december, 2012, 04:01 i Prævention
Hej. jeg er en pige på 16, og har lige her idag haft sex med min kærste. Og jeg havde glemt at tage min pille.. Men tog den efter vi havde sex, da han også mindede mig om den. Men det var over 12 timer fra da jeg tog den igår. Jeg har ikke taget alle 21 piller på samme tid da jeg går i skole, og har taget min pille om morgen omkring 7 tiden, men mens der har været ferie har jeg tage min pille omkrig 12 tiden, har det en stor efekt? Jeg har også glemt en pille, men det er er over 7 dage siden.
Min kæreste og veninde siger at de tror ikke på at jeg skal være så bekrymret, men jeg er virkelig bange for at jeg er blevet gravid.

Han kom ret hurtigt, 1 gang, men vi forsøgte at få hans pik ind i mig mange gange men den kom ind 2 gange, og den første gang kom han.
Det er også første gange for os begge.
Jeg er virkelig bange, har jeg en grund til det? Eller skal jeg stole på min kæreste og veninde.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Måske du og din kæreste skal sætte jer lidt ind i det at have sex. Det har intet med antallet af gange han kommer ind i dig at gøre, om du kan blive gravid.

    Som sådan behøver han heller ikke en gang at komme; der er masser af levedygtige sædceller der kan komme ud længe inden han aner, han er ved at komme.

    Men - som nævnt - sæt jer lidt ind i noget helt elementær seksualundervisning.

    Til dit spørgsmål: Hvor præcist du skal tage p-piller afhænger af hvilket mærke, du tager, så læs indlægssedlen grundigt. Der står også, hvordan du skal forholde dig, hvis du har glemt en pille.

    P-piller beskytter sådan ca. 96-98%. Der er altså nogle få, for hvem p-piller slet ikke virker, og du finder ikke ud af, om du hører til den lille gruppe, før det er for sent, men risikoen er naturligvis ikke så stor.

    De fleste p-piller skal tages en gang i døgnet, dvs. med 24 timers interval - så som du beskriver det, burde der ikke være den store risiko, men hvis man vælger at være medicineret med p-piller bør man altså passe den medicinering, for ellers er det en meget dårlig og meget ustabil prævention, og du ved vel at p-piller sådan set heller ikke er speciel sundt for din krop?

    Det er dog fornuftigt at også bruge kondom, især når man er så ung som du, da man jo har skiftende partnere i sin ungdom, og p-piller beskytter ikke mod kønssygdomme.

    Så - sandsynlighed for graviditet i dette tilfælde er ikke særlig stor.
  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke unge mennesker tør have skiftende partnere uden at beskytte sig med kondom. En masse forskellige kønssygdomme og også livmoderhalskræft kan man være i risiko for at få.
    Jeg fatter ikke de tør, men det er vel uvidenheden, der gør det. !!!
    Lægerne er heller ikke uden ansvar, de skriver p piller ud, som var det bolsjer.

    Stole på kæresten og veninden, det kan man da ikke. !!!!!
    Risikoen for graviditet er vel ikke særlig stor, men den er der. Ingen kan sige noget sikkert, det kan kun en test afgøre.
  • Indstillinger
    Nu var det her jo første gang for begge parter, så i dette tilfælde er der nok ikke den store fare for kønssygdomme, hpv osv., men jeg kan ikke lade være med at undres over at unge nu om dage er så chokerende uvidende omkring sex. Der er tilgang til alverdens information bare ved at trykke på nogle knapper, men alligevel aner de ikke, hvad det handler om.

    Her bliver der beskrevet hvor mange gang den kom ind, hvilket jo lyser langt væk af, at disse unge menneske slet, slet ikke aner, hvordan man bliver gravid, og desværre heller ikke aner noget om drivkraften bag handlingen.

    Denne pige er på p-piller - som hun heller ikke aner, hvad er. P-piller er først og fremmest en medicinsk prævention, der beskytter mod graviditet - i hvert fald nogenlunde. Hvorfor i alverden har du taget p-piller i måske længere tid, hvis ikke du har været seksuel aktiv?

    Og ja - det kan vi vist desværre takke lægerne for. De smider nemlig beklageligvis bare p-piller i hovedet på unge piger, uden at informere dem om, hvad det er, og hvad de kan gøre ved kroppen.

    Som jeg læser det, så tager du dem heller ikke korrekt, hvilket har haft mindre betydning,før du begyndte på sex - altså lige bortset fra, at din krop i den grad ikke har godt af dem, og slet ikke, når de ikke bliver taget korrekt -
    men nu, hvor du er begyndt på sex, så kan de have den stik modsatte virkning, hvis ikke du lærer at tage dem rigtigt, for så kan der nemlig godt - helt uden for noget mønster smutte en ægløsning ud, og så er du på herrens mark mht den troværdighed.

    Hvis du absolut VIL være medicineret, så er det dit valg, men for din egen skyld, bør du også bruge kondomer.
Log in eller Registrér for at kommentere.