Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ved ikke hvad jeg skal stille op!

Redigeret 30 december, 2012, 03:44 i Studerende og unge
Føler efterhånden ikke jeg kan mere. Jeg er overbevist om, jeg har en depression og har fået en tid ved lægen, men der var desværre lidt ventetid. Jeg er så ked af det hver dag. Kan slet ikke glædes ved noget. Føler mig som nul og nix, en fiasko og tænker ofte, det var bedre jeg aldrig var blevet født. Føler mig som en belastning for mine omgivelser, især min mand. Har tænkt på at forlade ham, da han fortjener bedre. Det vil han ikke høre tale om, for han elsker mig og siger det nok skal blive godt igen. Jeg har så ondt indeni. Kan ikke holde ud at være nogen steder. Kan ikke overskue at jeg skal leve så mange år endnu.. uddannelse, arbejde og det hele. Føler slet ikke jeg kan holde ud at være mig mere.. Nogen der har erfaringer med depression? Hvor lang tid kan det vare? Kan man blive helt rask igen? Ja, ved ikke helt, hvad jeg vil med dette indlæg, trænger nok bare til at få det ud..

Kommentarer

  • Indstillinger
    du ved ikke hvad du vil med indlæget
    det er da meget fint og godt --at du har taget dig sammen til at skrive her ind ---der er mange der har det lige som dig ---jeg kender flere ---

    du skal da ikke flytte fra din mand ---som elsker dig ---det vil du få det meget værre af ---

    der er nogle der taler for at man skal sørge for ---at få alt det lys man kan i hoved og øjne ---en lyslampe skulle være godt ----men en ting der også er godt ---at tale med en psykolog ---og få talt ind til ---hvad er årsagen til dú har det så dårligt ----

    gå i gang med at skrive dagbog ---nu ved jeg ikke om du har det lige dårligt hele tiden ---men dagbogen kunne måske afsløre ...hvor når du har det dårligst--

    men skriv igen ---
  • Indstillinger
    Min kæreste lider af en svær depression og vores forhold er stadig kun et lille år gammelt. Vi bor sammen og sandheden er at det er langt fra nemt, det er tit man overvejer om det er det værd, men jeg ender altid med samme konklusion: jeg elsker ham og selvom vi stadig ikke har været sammen længe, vil jeg dele mit liv med ham. Man må gå ud fra at din mand har det på samme måde - han har det ligesom du ikke særlig nemt, fordi han ser den han elsker have det svært. Og som mænd jo er, vil de gerne fikse alting.

    Hvis han ikke kunne klare at være der for dig, var han allerede stået af - og du må så bare tro ham, når han siger han elsker dig. Et råd til dig er: fortæl ham altid hvad du føler, også selvom det er hårdt for jer begge. Han føler sig højest sandsynligt udelukket, specielt fordi han ikke kan hjælpe dig - men ingen tvivl om, at han gerne vil. Hvis I får snakket om hvordan I hver især har det, hjælper det også jer et langt stykke, og han får større indsigt i, hvad du bærer rundt på.

    Håber det kunne bruges.
  • Indstillinger
    Hej vgvg

    Ja, det er umådelig hårdt at have en depression, og det er frygtelig uheldigt, at der er ventetid hos lægen. Det burde der ikke være, men nu er der jo også julen, og læger har jo også ret til juleferie.

    Jeg synes, at det er godt, at du har skrevet dette indlæg. Det er selvfølgelig begrænset, hvad vi andre Netdoktorbrugere kan gøre. Men min opfattelse er, at depression kan ses som stivnet og fastfrosset energi. Sådan som jeg ser det, er det udmærket at udtrykke over for andre, hvordan man har det. Det bidrager til at løsne lidt op. Jeg synes også, at det er en god ide at skrive dagbog.

    Og så er der forholdet til partneren: Tag endelige ikke store og uigenkaldelige beslutninger under en depression. Sådanne beslutninger er som regel forkerte.

    I en anden tråd har jeg lige bragt et link til nogle gode råd, som ligger her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

    Det er selvfølgelig råd til partneren, men jeg synes, at begge parter måske kan have glæde af dem, fordi rådene er så overskuelige og kortfattede og derfor nemme at bruge.

    Hov, jeg ser lige, at du faktisk stiller nogle konkrete spørgsmål. Og jeg vil gerne forsøge at svare:

    Ja, jeg har haft mange depressioner, så jeg har faktisk mange erfaringer med depression. Min erfaring er, at en depression, hvis den IKKE bliver behandlet, vil gå over af sig selv i løbet af 6-10 måneder. Det kan intet menneske holde til, så derfor er det godt, at der findes behandling.

    Antidepressive midler plejer at virke i løbet af ca. 3 uger. Og ja, man kan blive helt rask igen. Men det er selvfølgelig vigtigt, at man gør noget for at finde ud af, hvad årsagen til depressionen er, så der kan blive gjort noget ved selve årsagen, for ellers kommer depressionen jo bare igen, når man holder op med at tage medicinen.

    Jeg sender dig alle gode ønsker om en snarlig bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.