Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Førstegangs influenza

Redigeret 28 december, 2012, 08:56 i Åben debat om forkølelse
Hej alle!
Jeg har nu gået i fem dage, med hvad jeg tror er influenza.
Mine symptomer er følgende:
Ondt i øjnene (når jeg kigger indad - venstre øje kigger mod højre, højre øje kigger mod venstre)
En feber som kommer og går (39 om morgenen, 36.5 om aftenen, var der siden andendagen)
Mavekramper og kvalme som kommer og går (igen værst om morgenen)
Hoste, både tør og "våd"
Løbende næse
Kraftig hjertebanken (kan mærke/høre pulsen ved siden af panden og i venstre øre)
Det skal siges jeg havde ondt i led og muskler på førstedagen, men på andendagen var de væk.

Jeg tager en panodil om morgenen og evt. hvis hovedpinen kommer igen.
Jeg drikker omtrent tre liter vand om dagen, og spiser normalt, selvom appetitten ikke er helt den samme.
Jeg har det bedst om eftermiddagen og aften/nat, og værst om morgenen, i dag har det specielt været slemt, det var så også i dag feberen toppede 39 om morgenen.

Men det der gør mig i tvivl er min vekslende feber og kraftige hjertebanken. Af hvad jeg kan læse mig frem til, hører det ikke under influenza, feberen gør, men der står intet om, at den stiger og falder i løbet af dagen.
Ingen i min omgangskreds døjer med influenza, min bror (jeg bor sammen med min bror, far og mor) har lige overstået en forkølelse, og min far døjer i øjeblikket med svimmelhed, kvalme, dårlig mave og balancebesvær (dog ikke kraftigt, men han har i øjeblikket 3 mindre diskusprolapser som han er i gang med at træne væk) da han stod op i dag, kravlede han ud af sengen, men efterfølgende er det vist forsvundet igen.

Skal jeg bare se hvad tiden bringer eller kan jeg gøre noget for at lindre "lidelserne"?

Kommentarer

  • Indstillinger
    DET ER VED AT VÆRE HVERDAG ---SÅ KONTAKT DIN LÆGE---men der er meget forkølelse --og det tager tid ---at den forsvinder helt ----dårlig mave kan man få hvis man spiser for mange ---panodil eller pamol ----især hvis du tager den på tom mave---
  • Indstillinger
    Man kan drikke for meget vand. Måske kan det have en lille smule af skylden.


    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyhede ... ngder.aspx

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/0 ... 161641.htm


    Nu er der jo mange der har hoste o.s.v. i øjeblikket. Jeg tror da nok, hvis det var mig jeg ville se tiden lidt an.
    Forresten det med feber, den stiger og falder, det er helt normalt.
  • Indstillinger
    Du skriver at du bor hos dine forældre og har en bror, der også bor der, så jeg gætter på, at du er et ret ungt menneske?

    Med mindre du fejler noget kronisk, som ikke er nævnt her, så er sådan en omgang godt nok ubehagelig, men altså hverken farlig eller noget, så derfor skal du bare tage den med ro, og lytte til din krop, og med det mener jeg, at hvis du har behov for at drikke, så gør du det, har du behov for noget specielt at spise, så er det det, du spiser osv.

    Du har muligvis ikke den store appetit, men det sker der ikke noget ved i nogle dage, måske lidt suppe kan være lindrende - ligeledes kan du have behov for enten noget koldt eller varmt - så mærk efter, hvad du føler dig bedst tilpas ved.

    Du har lidt feber, så derfor skal du være god ved dig selv, og hvile når du har brug for det - lad være med at mase på med en hel masse fysiske ting, så din krop stille og roligt kan blive frisk igen, og tag en Panodil eller to ved behov.

    Som du beskriver det, så er der ingen grund til at kontakte lægen, der med overvejende sandsynlighed ikke kan gøre noget.

    Om det er en "rigtig" eller "forkert" influenza kan vel være lige meget - det tager en uges tid, og så er du givet frisk igen.

    Dog - skal du være opmærksom og kontakte læge, hvis du får høj feber, der ikke falder igen.
  • Indstillinger
    Gode nyheder! Endelig en hel nats søvn, uden forstyrrelser, kunne jeg stå op som var alt ved det gamle, og en hurtig temperaturmåling viste små 36.4 (den sidste panodil var taget kl. 16 og jeg stod op kl. 10). Dog mener jeg ikke jeg er 100% rask endnu, da jeg stadig har hoste (dog kun tør) og en løbende næse, altså en ganske almindelig forkølelse, alle de andre symptomer jeg havde, er forsvundet.

    Det var en trykfejl, der skulle have stået 2 liter. Normalt drikker jeg kun 1 liter om dagen, men når nu jeg gik og svedte konstant og med en feber som toppede 39.5 lå det naturligt for mig at drikke noget mere.

    Ja, man kan nok godt betegne mig som et ungt menneske, 17 år, men føler mig ældre ;)
    Af hvad jeg ved har jeg ingen kroniske lidelser/sygdomme, jeg havde astma da jeg var små 4-5 år, men det blev vist kureret (jeg kan ikke selv huske det) Jeg gør faktisk hvad det passer mig, i det min familie har respekt for at man ikke er ved sine fulde fem, så overlader de lidt en til sig selv.
    Jeg følte heller ingen grund til at kontakte læge, da jeg syntes det ville være spild af tid når det "bare" var influenza.
    Jeg prøver at klemme så meget mad ned som jeg kan, for da jeg var 8 år havde jeg dobbeltsidet lungebetændelse i "voksenstørrelse", og da fik jeg mavekramper af at ikke spise noget, og det er noget jeg aldrig glemmer.

    Men håber det er det sidste jeg ser til den her omgang, det var værre end jeg havde forventet.
Log in eller Registrér for at kommentere.