Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Efterlysning af brugere, Sexologisk Klinik Rigshospitalet

Redigeret 31 januar, 2013, 06:57 i Åben debat om sex
Jeg er kommet på klinikken jævnligt i mere end et år.
Jeg søger andre brugere til erfaringsudveksling.

Med venlig hilsen
Claus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg skrev dette indlæg den 23.12.2012.
    Det er blevet læst af 284 personer, men der er ikke kommet et eneste svar.
    Måske fordi, at Sexologisk Klinik selv ønsker, at deres behandlinger skal være tabubelagt?
    Jeg har gået til behandling på klinikken i 16 måneder og vil meget gerne i
    al fortrolighed udveksle erfaringer med andre.
    2 studerende ved RUC har netop offentliggjort en undersøgelse om tilfredsheden med SK blandt patienterne på klinikken.
    Undersøgelsen viser, at de fleste er utilfreds eller meget utilfreds.
    Endnu et godt argument for et forum, hvor patienterne kunne kommunikere med hinanden.
    Sexologisk Klinik blev skabt i 1986 af overlæge Preben Hertoft, og han fik opbygget et meget velrenomeret behandlingssted. Imidlertid gik Preben Hartoft på pension ved årsskiftet 1997/1998 og blev afløst af overlæge Ellids Kristensen.
    Jeg forventer, at mit indlæg her bliver slettet af redaktionen, da jeg nok allerede har overtrådt grænsen for ytringsfriheden. I modsat fald vender jeg tilbage.
    Med venlig hilsen
    Claus 2606
  • Indstillinger
    Redigeret 31 januar, 2013, 06:33
    Hej Claus,

    hos LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner undrer vi os også over den tilsyneladende lukkethed omkring behandlingen på klinikken. Interesseorganisationen blev fx ikke inviteret til at deltage ved klinikkens 25 års jubilæumsreception 1. april 2011 ligesom vi fik direkte besked om, at der var tale om et lukket arrangement da ansatte fra klinikken her i januar informerede om Rigshospitalets behandling af transkønnede.

    Folketingets Sundhedsudvalg er i stadig stigende grad blevet interesserede i hvad der mon foregår på klinikken, og har alene i november og december stillet 13 spørgsmål til Sundhedsministeren vedrørende behandlingen af transkønnede i Danmark. Spørgsmål og svar kan ses her:
    http://thranesen.dk/?cat=1161

    Folketingets Sundhedsudvalg har på initiativ fra Stine Brix og Özlem Cekic besøgt Sexologisk Klinik 24. januar d.å. Sexologisk Klinik besvarede først ordførernes anmodning om at besøge stedet efter intervention fra Sundhedsstyrelsen. De oplyser, at det tog et halvt år at få et besøg i stand.

    Af nuværende og tidligere svar fremgår bl.a. at behandlingsplanerne er individuelle og derfor ikke kan offentliggøres samt at klinikken gennemsnitligt modtager 60 henvisninger årligt vedrørende transkønnede, og at der sidste år blev indgivet otte klager over klinikkens behandling af transkønnede.

    LGBT Danmark hilser idéen om et forum for brugere af Sexologisk Klinik Rigshospitalet velkommen.



    Med venlig hilsen

    Vibe Grevsen,
    landsledelsesmedlem
  • Indstillinger
    Hej Claus,

    Du skriver et yderst kort indlæg d. 23/12, og jeg vil ikke afvise, at jeg da hører til en af de 284 personer, der lige har kigget ind.

    Jeg ser en overskrift og tænker, hvad er det? Og så kigger jeg. Klik, så er jeg med i statistikken.

    Jeg ser så et ultrakort indlæg, der slet ikke beskriver noget som helst, hvor efter jeg går væk igen.

    Jeg ser overskriften i oversigten igen i dag - og ja, jeg kigger lige ind, for igen: Hvad er det for en overskrift? Hvad dækker den mon? Klik - jeg er med i statistikken igen. Oven i købet kigger jeg lige på nogle andre indlæg - og kommer så tilbage her til. Klik - jeg er med en gang til.

    Nej, jeg har ikke erfaring med Sexologisk Klinik, men hvis du nu havde skrevet lidt mere indgående om dine erfaringer, så var det dig, der havde åbnet for noget, der måske - måske ikke - er tabubelagt, men når du skriver så kort, så er du jo selv med til at "holde kortene tæt til kroppen".

    Du vil gerne høre om andres erfaringer, men lukker slet ikke op for dine egne. Hvordan kan du tro at andre vil starte med at fortælle, når du ikke selv vil?

    Det kan meget vel være årsagen til at der ikke er kommet nogle indlæg.

    Jeg foreslår, at du selv starter med at fortælle om dine oplevelser, så kunne det være, der kom andre bud ind - og det er jo netop et anonymt debatforum.

    Jeg kan naturligvis ikke love dig, at der er andre brugere her på ND, der har erfaring, de vil dele, men muligheden for nogle bud er langt større, hvis du selv lægger ud.
  • Indstillinger
    Kære Vibe Gravsen.
    Tak for dit venlige svar og fyldige information.
    Jeg vil vende tilbage her om nogle uger og håber så, at dialogen kan fortsætte på en eller anden måde.
    Men allerede nu vil jeg gerne oplyse, at jeg ikke tilhører transmiljøet, men har oparbejdet en sparsom kontakt til denne gruppe, da der i dette miljø
    trods alt er en vis åbenhed.
    Min interesse på nuværende tidspunkt er udelukkende at indsamle information.
    Med venlig hilsen og tak
    Claus2606
  • Indstillinger
    Kære Lotte 123
    Tak for dit indlæg. Ok jeg kan godt se sagen fra din side. Men alting har sin begyndelse. Se evt. svaret til Vive Gravsen og kig ind her de kommende uger.
    Venlig hilsen
    claus2606
  • Indstillinger
    Det er blevet læst af 284 personer, men der er ikke kommet et eneste svar.

    CITAT SLUT

    Jeg er også kommet med i optællingen. Men jeg har ingen interesse i emnet. Tror jeg da, for jeg aner ikke, hvad det drejer sig om.
  • Indstillinger
    Du er udelukkende ude på at indsamle information - og i øvrigt til hvad??

    Handler det op en projektopgave? Skal noget efterfølgende offentliggøres? Er du jounalist, der på denne måde søger materiale, eller hvad?

    Jeg vil bestemt foreslå dig at kontakte Netdoktors Redaktion for nærmere retningslinier for det her.

    Det her er et debatforum, hvor brugerne udveksler erfaringer, men der da er nogle retningslinier - og nu bliver jeg vældigt i tvivl om, hvad du er ude på her??
  • Indstillinger
    Kære Lotte, Persille og Claus,

    dejligt at se, at der er kommet flere lndlæg i denne debat. Jeg savnede også selv flere oplysninger i det oprindelige indlæg idet klinikken overordnet behandler omkring ti forskellige patientgrupper heriblandt samlivsproblemer, rejsningsproblemer, for lille sexlyst, transkøn, for høj sexlyst og seksualkriminalitet.

    Vi vil gerne dele erfaringer, og høre om hvordan oplevelsen er hos brugere i de andre grupper. Det er fx ikke umuligt at de transkønnedes oplevelser er værre end andre, fordi vi tvinges til at gå der og i høj grad holdes uden for alle beslutninger.

    Claus, du skriver i dit indlæg, at du har gået på klinikken i 16 måneder så jeg formoder, at du tilhører en af de andre brugergrupper. LGBT Danmark medvirkede i 2009 til en levevilkårsundersøgelse, der viste at 62% af de transkønnede aldrig(!) har fortalt andre mennesker om deres kønsidentitet. Jeg kan derfor udmærket sætte mig ind i, at nogle af de andre brugergrupper på klinikken kan være endnu mere tilbageholdende med at snakke med andre. Jeg er glad for at du står frem her på dette anonyme forum, og håber, at vi kommer til at snakke mere sammen.

    Hvis du er journalist vil jeg dog opfordre dig til at henvende dig officielt til os så hjælper vi gerne med udformning af anonyme undersøgelser, kildemateriale, interviews mv. Vi kan meget bedre hjælpe udfra en mere fokuseret henvendelse.



    Med venlig hilsen

    Vibe Grevsen
    landsledelsesmedlem
Log in eller Registrér for at kommentere.