Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhøjet stofskifte, graviditet, øjne

Jeg har forhøjet stofskifte, spiser Thycapzol og Eltroxin, og mit stofskifte har i mange mange år været helt stabilt, ingen bivirkninger, ingen antistoffer. Desværre fik jeg også meget udstående øjne, da jeg i sin tid fik forhøjet stofskifte. Der har dog heller ikke været problemer med dem i mange mange år, men jeg har i dag meget store øjne.
Nu overvejer jeg at blive gravid. Men er dog bange for, hvilke problemer jeg kan løbe ind i trods mit stofskifte er fint nu, og jeg ved, jeg vil blive fulgt nøje. Mest af alt er jeg utrolig bange for, hvis mit stofskifte skulle blusse op efter graviditeten og give mig øjenproblemer igen.
Er der nogen her som har erfaring med graviditet og forhøjet stofskiftet? Og som har haft stabilt stofsskifte før graviditeten? Havde I nogen problemer under gravidiet og hvad med efter, steg stofskiftet voldsomt eller bare til som det var før? Og har nogen fået øjenproblemer (igen) i forbindelse med graviditet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.
    Jeg har ikke prøvet det, men står i nogenlunde samme situation som dig!
    Jeg har haft graves i godt to år nu og fik fjernet min skjoldbruskkirtel for fire måneder siden. Jeg døjer med mine øjne- hævede øjenlåg lidt udestående og stirrende blik :(
    Har snakket en del med min endokrinolog på sygehuset om, at vi gerne vil have et barn mere. Han siger at antistofferne vil falde i graviditeten (skønt) men at de nok vil vende tilbage når jeg har født.
    Så tænker da lidt, at mon ikke det vil være det samme for dig, som det er nu, når du har født?!
    Det er da underligt og træls at dine øjne er fortsat store, når du ingen antistoffer har mere. Er det en permanent skade?

    Kh Louise
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jo, jeg har også fået at vide, det sikkert vil falde til ro under graviditeten og så stige igen efterfølgende. Det, jeg er nervøs for, er hvor voldsom sådan en stigning er, og om det kan sætte gang i mine øjne igen. De har jo været i ro i mange år, men man ved aldrig med denne sygdom!

    Har du først fået øjenproblemer efter de fjernede din kirtel? Det er jeg nemlig blevet anbefalet at gøre først. Men har også hørt, at der også kan være en lille risiko... Så når jeg nu har været rask i rigtig mange år, er jeg jo ikke meget for at løbe nogen som helst risiko.

    Da jeg fik øjenproblemer varede det i 4 år før de faldt til ro igen, og jeg fik ret udstående øjne. De faldt aldrig rigtig på plads igen. Var blandt de få meget uheldige... Trods store øjne i dag, er jeg nu glad for dem ... men ønsker dem bestemt ikke større!!! Hvis det sker, vil jeg sikkert også få synsproblemer og bestemt ikke være pænt at kigge på. :o)
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Nej jeg har haft øjenproblemerne siden jeg fik graves. Jeg fik den fjernet pga at jeg dannede antistoffer mod medicinen for det høje stofskifte. De kunne heller ikke rigtig styre det. Er faktisk glad for at den er fjernet, selvom at jeg synes at det var en kæmpe svær beslutning. Men de tog den jo så for mig til sidst. Mine øjne er blevet lidt bedre efter. Mine traB tal har ligget mellem 21 og 26 og sidst var tallet på 19 efter operationen. Fik taget blodprøver igår og glæder mig som et lille barn til at høre om det er faldet yderligere.

    Hvad er det for en risiko de snakker om, hvis du får den fjernet?

    Har set nogle der skrev, at hvis man får den fjernet brænder sygdommen ud og dermed pæne øjne igen, men det har min endokrinolog ikke villet garantere mig.
    Synes det er så forvirrende :(

    Har Du børn i forvejen?

    Kh Louise
  • Indstillinger
    Hej igen

    Der vil være en lille risiko for at antistofferne kan blusse op efter operation og dermed også påvirke øjnene igen, og det er jo netop det jeg frygter...

    Har ingen børn, så det er jo lidt af et hårdt valg at måske skulle vælge børn fra, fordi jeg frygter for mine øjne. Overvejer at adoptere i stedet.
  • Indstillinger
    Okay, det har jeg aldrig hørt om. Min endolæge siger at en af grundene for at fjerne den, er for at antistofferne skal falde lidt til ro.

    Det er vildt som den sygdom kan påvirke os. At man overvejer ikke at få børn :0//
    Møg sygdom.


    Kh Louise
Log in eller Registrér for at kommentere.