Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kostomlægning

Redigeret 26 december, 2012, 04:17 i Åben debat om overvægt
Jeg er gået i gang med projekt vægttab og jeg ville høre om der er nogen der ved hvordan man regner sit bmi ud, jeg ved godt på den almindelige måde i forhold til vægt og højde.
Men når det drejer sig om bmi , når man har en grovere kropsbygning end normale

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal bruge den almindelige BMI, du skal bare regne med, at du ligger oppe omkring 25, når du er slank, fordi du er kraftig bygget. Men er du overhovedet sikker på, at du er det?
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Nu kan du jo have særlige grunde til, at du gerne vil bruge BMI i forbindelse med din kostomlægning.

    Men ud fra mine erfaringer, så er det en fejltagelse at gå efter sådan nogle tal. Sådan som jeg opfatter det, handler det om at mærke efter i kroppen, om man har den vægt, man føler sig bedst tilpas ved. Og måske kigge sig i spejlet. Det er i spejlet, at man allerbedst kan se, om skikkelsen er harmonisk. Det er jo klart, at man skal veje lidt mere, hvis man har kraftige knogler.

    Man lever udmærket, uden at kende sit BMI og endda uden at kende sin vægt. Jeg ejer ikke en badevægt og har aldrig gjort det. De gange, jeg har været på sygehuset, er jeg hver gang blevet spurgt, hvad jeg vejer, og hver gang ser sygeplejersken forundret ud, når jeg siger, at jeg ikke ved det.

    Jeg undrer mig til gengæld over, at sygehuset ikke bare beder mig stille mig op på en vægt, hvis det er så nødvendigt at kende min vægt.

    Det, jeg vil sige, er, at set ud fra mit synspunkt er den ivrige fokusering på tal for BMI og vægt en del af problemet, i stedet for en del af løsningen. Det er bedre at mærke efter i kroppen og finde ud af, hvad den har det bedst med ;o)

    God jul og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har på et tidspunkt været i kontakt med en diætist som sagde at jeg ikke måtte komme under 85 kg og der ved have et bmi på ca 30, så kan ikke helt finde ud af det
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    85 kilo lyder som en høj vægt, hvis du altså er kvinde og ikke fantastisk høj.

    Var det denne diætists begrundelse, at du er kraftigt bygget? Jeg er selv kraftigt bygget, og jeg bryder mig ikke om at se knoklet ud. Der skal altså være kød uden om knoglerne. Men 85 kilo!

    Man skal ikke tro på alt, hvad man får at vide. Hvis jeg var dig, ville jeg spørge en anden til råds. Nå, ja, det er jo det, du gør her. Men vi Netdoktorbrugere kan jo ikke se dig. Måske kan du bede en veninde om råd?

    Hvis du spiser usundt nu, kan jeg derimod absolut anbefale en kostomlægning. Sund mad smager faktisk bedre!

    Mange hilsner og god jul

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg er en kvinde på 1,68 høj realt skulle jeg veje mellem 56 og 71 , når jeg er normalvægtig , men diætisten sagde 85 kg, jeg går nu til kontrol ved lægen, så må jeg høre hvad hun siger
Log in eller Registrér for at kommentere.