Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skizofreni- kost, terapi

Redigeret 24 februar, 2014, 01:43 i Skizofreni
Hej
Jeg har læst at nogle med skizofreni får det bedre, ved at skære produkter med gluten fra deres kost. Er der nogle der kender til det?
Og så vil jeg høre om det er vigtigt at snakke med en terapeut, om sin barndom,for at få det bedre? Jeg har gået hos en psykolog på psykiatrisk afdeling i en del år, men er nu stoppet. Han ville kun tale om hvordan jeg havde det her og nu. Han mente ikke der var nogen grund til at snakke om ting der er sket tidligere. Har han ret?
Jeg har også anoreksi, men er kommet rigtig langt. Men det er ved egen hjælp. Jeg synes egentlig ikke at de har hjulpet på psyk. bortset fra at de har givet mig medicin, som nok har en virkning. Jeg har næsten ingen psykotiske symptomer, men jeg er meget plaget af manglende energi og træthed, angst, tristhed, depression i perioder og ubehag. Jeg ved ikke om trætheden er pga. skizofrenien eller bivirkning fra medicinen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Swan

    Sådan som jeg læser dit indlæg, så har du været i behandling længe, uden at du er blevet ret meget klogere på din sygdom.

    Jeg kender ikke meget til skizofreni, men til gengæld meget til depression og træthed. Det har været umuligt at få hjælp i det etablerede sundhedssystem, så derfor har jeg i en del år læst en hel masse om helbredsproblemer, for på den måde at finde ud af at hjælpe mig selv.

    Undervejs er jeg også stødt på oplysninger om skizofreni. Sådan som jeg har forstået det, så er skizofreni – akkurat ligesom depression – en form for overordnet samle-diagnose, der dækker over en hel masse forskelligartede tilstande.

    Umiddelbart vil jeg tro, at det forholder sig sådan, at man kan udvikle skizofreni, hvis man har en genetisk disposition for det, og hvis man bliver belastet på bestemte måder. Derfor er formodentlig to ting, der ligger til grund for det. Arveligheden er der jo ikke noget at gøre ved, men man kan sørge for, at man ikke længere bliver belastet af ydre påvirkninger, som man ikke kan tåle.

    Giver det mening?

    Så spørger du, hvilken betydning barndommen har. Sådan som jeg ser på det, så er der nogle, der udvikler skizofreni på grund af svigt og overgreb i barndommen. Du kan f.eks. prøve at læse den bog, der hedder ”Glaspigen”:

    http://www.williamdam.dk/skoenlitteratu ... 40_da.html

    Men andre udvikler nok skizofreni på grund af andre belastninger, f.eks. mangeltilstande eller fødevarer, som de ikke kan tåle.

    En stor undersøgelse har givet belæg for at tro, at man har større risiko for at få skizofreni, hvis moderen under graviditeten har manglet D-vitamin:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/Nyheder ... 7-04-2010/

    Og så er der en nordmand, Karl-Ludvig Reichelt, der har forsket meget i sammenhængen mellem fødevarer og tilstande som skizofreni, anoreksi og depression:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... ntolerans/

    Endelig er der forskellige undersøgelser, der har fastslået, at skizofrene oftest mangler mange vigtige næringsstoffer, og at man kan forbedre sit helbred betydeligt med vitamin- og mineraltilskud.

    Hvor er du så henne i alt dette her?

    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at læse mere om de forskellige emner. Det er jo gerne sådan, at hvis man læser noget, vil man dér finde oplysninger om, hvor man kan finde mere information.

    Hvis du ikke selv mener, at du har ret mange psykotiske symptomer, kunne en nedsættelse af medicinen vel komme på tale. Prøv at tale med din behandler om det. Der er ingen tvivl om, at antipsykotisk medicin har mange bivirkninger, blandt andet træthed.

    Derudover ville jeg, hvis jeg var dig, tage tilskud af vitaminer og mineraler. Ikke bare en almindelig vitamintablet. Der skal mere til end det. Det ville være bedst at få vejledning af en erfaren kostvejleder, som også ved noget om psykisk sygdom.

    Desuden sker der jo ikke noget ved at prøve at undvære gluten og mælkeprodukter. Masser af mennesker lever udmærket uden gluten og mælk. Jeg har selv prøvet det i en tre måneders periode, i et forsøg på at finde ud af, hvad jeg fejlede. Men for mit vedkommende var der tale om noget helt andet (central søvnapnø og hjerteproblemer, formodentlig forårsaget af årelang jernmangel). Men jeg syntes altså ikke, at det var svært at holde diæten. Og hvad gør man ikke for at få det bedre?

    Endelig kan det jo godt være, at der er sket noget i din barndom, som har indflydelse på din situation nu. Er du blevet svigtet? Er du blevet udsat for overgreb?

    Jeg vil godt tro, at en fortravlet psykiater i vores udpinte psykiatriske system vil sige, at den slags ingen betydning har. Der er jo alligevel ikke ressourcer til at give kvalificeret terapi. Han kan kun give medicin og desuden holde dig hen med snak.

    Men jeg synes, at du er inde på det rigtige, når du leder efter årsager – og ikke bare vil acceptere en behandling, der ikke giver nogen virkelig løsning.

    Mange hilsner og god jul

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej
    Tak for dit svar.
    Da jeg blev født fik jeg ikke nok ilt og trak derfor ikke vejret de første 4 minutter. Det kan have gjort mig disponibel for at få skizofreni. Jeg har ikke haft en forfærdelig barndom men der har Været en del ting som har påvirket mig negativt. Mine forældre der konstant skændtes, mine veninder der svigtede mig og andre ting. Jeg tænker at det måske både er det og så at jeg evt har spist noget jeg ikke kan tåle ordentligt. Jeg har kontaktet en læge som kan teste der er nogle fødevarer jeg ikke tåler og hjælpe mig med noget diæt og tilskud af vitaminer og mineraler. Det er jeg ret spændt på. Jeg ved ikke om jeg har brug for mere samtale terapi. Jeg har som sagt aldrig snakket med nogle behandlere om ting der er sket tidligere. Men jeg har skrevet om det og det synes jeg har Været rart.
    Som du skriver synes jeg også det er godt hvis man kan finde en grund til at man er syg i stedet for bare at symptombehandling. Jeg har det lidt sådan i øjeblikket at jeg ikke vil acceptere at jeg skal have det så dårligt resten af mit liv. Og medicinen gør mig ikke rask. Men det er der måske noget andet der kan. Jeg har i hvert fald et håb om det for jeg kan ikke holde det her ud mere.
  • Indstillinger
    måske du skulle gå i Terapi ----det er psykologer der har forstand på at tale med mennesker --der ikke har det så godt med sig selv----
  • Indstillinger
    jeg serdu har været i terapi --men det er rigtig man kan ikke blive ved med at tærske rundt i sin barndom ---
    men det er også godt at få styr på de nuværende problemer
  • Indstillinger
    Hej Swan

    Hvor er det dejligt, at du vender tilbage med en reaktion på mit indlæg. Jeg kan jo slet ikke vide, hvad der er problemet i dit tilfælde. Jeg kom bare med nogle forslag, ud fra hvad jeg har læst.

    Jeg synes, at det lyder godt, at du har fået kontakt med en læge, der vil teste dig, for at se om du mangler vitaminer eller mineraler, eller om der er noget, du ikke kan tåle, og evt. hjælpe dig med en diæt.

    Du skriver, at der er tale om en læge, hvilket gerne skulle give en ret god garanti for, at der er tale om en kvalificeret person.

    Er det en såkaldt orthomolekylær læge?

    Under alle omstændigheder er det vigtigt, at det er en kvalificeret person. Der findes virkelig mange bedragere, der foregiver, at de kan måle mangeltilstande, uden overhovedet at undersøge patientens blod (eller urin).

    Der sker jo intet ved at se, om du får det bedre af at tage diverse tilskud. Og hvis en diæt indeholder alle de næringsstoffer du har brug for, er der intet forgjort ved at afprøve den og se, om du får det bedre. Hvo intet vover, intet vinder!

    Hvis der virkelig er noget, du ikke tåler, f.eks. gluten eller mælk, og det er årsagen til, at du er syg, så kan du jo få terapi hos psykologer i årevis uden at det hjælper en døjt!

    Held og lykke med det!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej
    Han arbejder med funktionel medicin mener jeg det hedder. Jeg fik ham anbefalet af nordic clinic og han har tidligere arbejdet som almindelig læge. Han tester vha. Blodprøver og urinprøver så det skulle være helt i orden.
  • Indstillinger
    Hej Swan

    Nordic Clinic har jeg også haft berøring med. Det lyder, som om det er sikkert nok.

    Held og lykke med det!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mange skizofrene har stor hjælp af motion kombineret med den rigtige medicin og samtaleterapi.
    Har du været i OPUS? - de taler om at forlænge OPUS-forløb til 5 år.
    Det kan du tale emd din læge om.
Log in eller Registrér for at kommentere.