Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ankel

Redigeret 21 december, 2012, 05:54 i Fod- og knæskader
hej jeg er en pige på 16 år, og for ca. 6-7 uger siden kom jeg til skade med min ankel, jeg kan næsten ikke gå på den, og jeg får tit lyst til at humbe, fordi det gør ondt og er ubehageligt at gå på, jeg bruger stadig støttebind, men dem fra min familie siger at jeg ikke skal blive ved med at bruge det.

jeg skal op på sygehuset d. 4 januar og have taget røngten, men jeg synes bare der er lang tid til det, jeg er ved at være god træt af den og jegd kan næsten ikke gå på den og jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. den er lidt hævet og lidt misfarvet

med venlig hilsen Kris

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kris

    Jeg forstår godt at du er træt af det.

    Når du har fået en tid til røngten betyder det vel ,at en læge har kigget på din fod først, ikke?

    Lægen har nok været lidt i tvivl, men ikke nok til at du skulle i gips. Nogle gange kan der være en lille revne i knoglen, den kan være meget svær at se på røngten når bruddet er helt frisk, derfor har du nok fået din tid senere sådan at røngtenlægen bedre kan være helt sikker.

    En lille revne kan man bare ikke gøre så meget ved, så det er ikke sådan at det er en fejl at du ikke har foden i gips nu. Men røngtenbilledet skal tages alligevel for at lægen kan vejlede dig helt korrekt.

    Men du kan heldigvis gøre en del selv:

    Køb noget brun sæbe i en bøtte, det er sådan noget fast noget. Det koster ca. 10 kr. Man kan få det i supermarkedet, ellers matas. Kom sæben i en frysepose og form det omkring din fod der hvor det gør mest ondt. Læg derefter den nu fodformede pose i fryseren.

    Når den er frossen, så læg det på din fod ca. 10-15 minutter et par gange om dagen. Hav lige et klæde mellem det frosne og din hud. Hold foden hævet helst over hjertehøjde (i liggende stilling, selvfølgelig) så meget som muligt, også om natten.

    Tag evt. ipren, 2 piller 2 gange dagligt, men højst i 2 uger.

    Behold støttebindet på til det ikke gør ondt mere. Det kan godt være en ide at købe et ankelstøttebind på apoteket eller i matas til når du skal dyrke sport og bruge det i det næste halve års tid, for efter en forvridning (men kun hvis det altså er det du har gjort), kan du have en lidt større risiko for at vride om igen.

    Og så må du væbne dig med tålmodighed og lade naturen gå sin gang.
  • Indstillinger
    Det er nemlig helt rigtigt. Det kan tage lang tid, det har jeg prøvet. For syv søren sytten, hvor gjorde det ondt. Min fod var sortblå og jeg gik på arbejde iført støttebind og sutsko.
  • Indstillinger
    tak for hjælpen, jeg vil prøve det er med brun sæbe tak
Log in eller Registrér for at kommentere.