Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Frygt for vylvodyni

Redigeret 18 december, 2012, 07:55 i Kvindelige sexproblemer
Jeg har været seksuelt aktiv i 4 år, dog er det først inden for det seneste år, at jeg har haft rigtig samleje, da jeg har været forhindret i dette. Jeg har været for stram, og det har været for smertefuldt at prøve at have nogen til at trænge ind i mig, derfor har jeg gang på gang udskudt det og kun haft sex i form af stimulation med fingre og mund. Jeg fik så på et tidspunkt svamp, som jeg efter et halvt år fik behandlet og fik desuden en undersøgelse i underlivet, da jeg jo døjede med samleje, men min læge sagde, at der ikke var noget galt.

Omkring et halvt år senere lykkedes det så at have rigtigt samleje med en kæreste, jeg er tryg ved, men jeg har længe døjet med, at svampen i perioder er vendt tilbage. Jeg smører mig med noget creme, og det går oftest væk, idet jeg får menstruation, men det er tilbagevendende efter sex. Jeg har desuden også voldsomme smerter i skeden et par dage efter samleje samt at sæden først løber ud lang tid efter, nogle gange flere dage efter, hvilket er meget frustrerende.

Om der er tale om vylvodyni, ved jeg ikke, for smerterne kommer oftest kun efter samleje, og selvom det er en mindre krig at trænge op i mig, så gør det kun lidt ondt under selve samlejet.

Er der nogen, der har det lignende eller kan komme med et bud på, hvad der er galt?
Jeg tager også p-piller, hvis det har nogen betydning.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan det måske tænkes det er flere små ting, der er skyld i det hele. Prøv at læse dette. Der skrives man kan bruge mælkesyrekapsler til skeden, men det ikke vides om det har effekt. Men de kan købes i håndkøb på apoteket, så du kunne da forsøge.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/svamp_skeden.htm

    http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteke ... svamp.aspx



    Så er der smerter efter samleje. Det døjede jeg også meget med i flere år. Lægen kunne, som sædvanlig, ikke finde nogen årsag. Men en fysioterapeut fandt ud af det.
    Det var det man kalder "mørbradsmusklerne" Altså de muskler i underlivet der ligger ude i siden. De gav ufattelig mange smerter i om omkring skeden dagen efter samleje.
    Du kan trykke ude i siderne, dybt, og mærke om du er øm. Du kan da overveje om det kan have sammenhæng.

    Hvis det er grunden kan en dygtig fysioterapeut hjælpe. Jeg blev hjulpet ved at fys. trykkede hårdt på disse muskler. Det gjorde ondt, men det fjernede smerterne Min erfaring er, det er ikke alle fysioterapeuter der forstår det.
  • Indstillinger
    Det er ikke musklerne, der er ømme, men selve huden omkring skedeåbningen.
  • Indstillinger
    Det havde jeg også vrøvl med engang, lægen kunne som sædvanlig ikke finde ud af noget. Jeg gik et helt år og havde smerter. Jeg bad så om en henvisning til en gynækolog og hun kunne. Det var huden, det var galt med og jeg blev kureret på en måned med noget salve.

    Jeg kan naturligvis ikke vide, hvad der er galt med dig, men få en henvisning til en gynækolog. De ved trods alt noget mere end en praktiserende læge. Jeg kunne have været sparet for mange smerter i et år, hvis lægen straks havde henvist mig og ikke bare havde sagt, der ikke var noget galt.
Log in eller Registrér for at kommentere.