Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvn, drømmer hver nat

Hej, i de sidste par måneder føles det som om at min søvn er blevet dårligere på trods af at jeg sover 8 timer ca. hver nat. Jeg drømmer hver nat og kan huske dem hver dag, hvilket kun plejede at ske en gang om ugen eller hver anden uge.
Dette er dog ikke problemet, problemet er at jeg ikke føler mig udhvilet når jeg vågner og kan føle mig træt i løbet af dagen.
Jeg føler mig ikke stresset, jeg spiser sundt, jeg cykler 15 km hver dag og styrketræner 4 gange om ugen så kan ikke se der skulle være noget problem der.

Er der nogen der har nogle idér til hvad der kunne være galt eller nogle råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Under søvnen bearbejder hjernen dagens begivenheder. Når du kan huske dine drømme tror jeg de betyder noget for dig, f. eks. advarsel om at passe på dig selv eller mulig løsning på et problem du tumler med.

    Man kan finde lidt hjælp i bøger om drømmenes symboler. KH Helle8
  • Indstillinger
    -- Hej Vorine. Der er intet "galt" i at drømme meget, og at kunne huske disse drømme. Vi kan ikke gøre for det. Vi har et kæmpe lager af viden og hukommelse som vi i dagligdagen ikke er bevidste om. Jeg har selv drømt meget hele mit liv og kan også huske de fleste. Der er både gode, dårlige og ligegyldige. Jeg betragter bare drømme som en del af mit liv. Jeg sover selv max 6 timer pr døgn, men er frisk hele dagen. Din træthed må skyldes noget andet. Prøv at få taget en blodprøve. Det kan jo være at du mangler et eller andet. vh søren .
    PS de bøger jeg har læst om drømme -tydning, har alle været noget forfærdeligt vås .
  • Indstillinger
    Hej Vorine


    Du sover tilsyneladende tilstrækkeligt, men du føler dig alligevel ikke udhvilet, når du vågner, og du er træt i løbet af dagen.

    At drømme er jo noget normalt. Så hvad det angår, er din søvn nok, som den skal være, vil jeg tro.

    Der må være andre forklaringer på dit problem.

    Selv har jeg været træt i årevis! Jeg har altid spist sundt og motioneret, og lægerne kunne ikke finde nogen forklaring, men de ledte nu heller ikke!

    Nu har jeg endelig fået en diagnose og dermed en forklaring. Med udgangspunkt i min situation vil jeg gerne give dig et par forklaringsmuligheder.

    1. Selv om man spiser sundt, kan man godt komme i underskud med jern, især hvis man er kvinde. Her er en Internetside, der fortæller, at ca. 40 procent af de danske kvinder i den fødedygtige alder har jernmangel:
    http://www.life.ku.dk/forskning/online_ ... /jern.aspx

    Jernmangel var hovedforklaringen på mit problem. Da jernmanglen ikke blev opdaget i tide, gav den flere helbredsproblemer. Ringere søvnkvalitet nævnes ikke alle steder i listen over symptomer ved jernmangel, men hos mig var det sådan, at jernmanglen gjorde, at jeg sov dårligere.

    2. Selv om man spiser sundt, kan man godt have D-vitaminmangel. Problemet er, at man vanskeligt kan få tilstrækkeligt med D-vitamin via kosten. D-vitaminbehovet dækkes især via solen, og i vinterperioden får vi jo stort set ingen sol. En undersøgelse har vist, at knap halvdelen af danskerne mangler D-vitamin og derfor burde tage tilskud i vinterperioden:
    http://osteoporosedoktor.dk/nyt-om-knog ... -d-vitamin

    3. Selv om man mener, at man får tilstrækkeligt med søvn, kan selve søvnkvaliteten godt være dårlig, især hvis der er problemer med vejrtrækningen under søvnen. Der kan være stop i vejrtrækningen, der betyder, at man, uden at vide det, vågner ganske lidt op, indtil man trækker vejret normalt igen og sover videre. Det er klart, at man – hvis man har massevis af ubevidste opvågninger i løbet af natten – slet ikke føler sig udhvilet næste dag, og man vil være træt og uoplagt. Tilstanden kaldes søvnapnø, og du kan f.eks. læse om den her:

    http://www.nattero.dk/apnoea/index.htm

    Jeg har nu – efter alle disse år – fået diagnosen central søvnapnø. Sådan som jeg opfatter det, så går der en lige linje fra min langvarige og længe uopdagede jernmangel til alvorlige hjerteproblemer, som derefter gav mig central søvnapnø.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til læge og bede om at få taget blodprøver til påvisning af, om du har mangeltilstande. Og jeg ville lige overveje, om der kan være tale om søvnapnø.

    Men der kan selvfølgelig være andre mulige forklaringer, end de tre, jeg har nævnt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Bare lige for en orden skyld. Jeg går ikke så højt op i drømme og tydning som mit første indlæg måske antyder, men jeg har selv haft en del 'pas på dig selv' drømme. Hvis man husker en drøm tydeligt, kunne man jo se om det den handler om, giver mening for en. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.