Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Han lyver

En god mandlig bekendt lyver ekstremt meget, han opdiger episoder, som overhovedet ikke er hændt. Han 45 år og har aldrig haft en kæreste, alligevel fortæller han at han har flere børn, giver både børnene og kæresterne navne. Lige nu fortæller han alle at han er kæreste med mig, jeg er mange år ældre end ham og vi har bestemt ikke noget forhold, en dag i sidste uge fortalte han til en veninde at han skulle skynde sig hjem fordi jeg var hjemme hos ham og var ved at lave mad, en anden gang fortalte han, at vi havde sover over os og så skulle vi skynde os på arbejde.
Jeg har været hos ham 1 gang i foråret sammen med nogle andre bekendte.

Jeg har sagt til ham, at jeg er blevet klar over "hvad han har gang i", men det har ingen effekt, tværd imod historierne har taget til.

Alle ved at han lyver, er der nogle gode råd på hvad vi kan gøre, vi er en del som selvfølgelig gerne vil hjælpe ham.
lib

Kommentarer

  • Indstillinger
    Han er lystløgner og i kan desværre ikke noget ved det for han vil altid lyve og leve i sin fantasiverden. Lystløgnere mister altid deres venner, kærester og familie fordi de bliver trætte af det til sidst og trods af de mister alt ændrer de sig ikke, der findes ingen behandlingsmuligheder. Det startede et sted i hans liv, sikkert dengang hvor han ikke kunne få en kæreste og var sikkert flov over det at han begyndte at opdigte en kæreste så hans venner eller bekendte ikke skal tro at han er kedelig. Man lyver fordi man vil have at folk skal synes at man er spændende derfor opdigter de historier om alt mulig for at lyde spændende og en måde at komme i kontakt med folk. En lille løgn kan blive til flere løgne så bliver man afhængige af at lyve og det bliver svært at holde op. Jeg havde også en ex kæreste for mange år siden som var lystløgner, i starten troede jeg på ham men så fandt jeg ud af at alt hvad han fortalte mig var løgn. Han opdigtede mange historier som ikke var sandt, hans venner, de kærester han var sammen med etc. og han troede selv på det. Efter mange år er han stadig single for ingen gider være sammen med en lystløgner. De forandrer sig ikke, de vælger at leve i deres fantasiverden end at leve i virkeligheden. Så spar din tid og kræfter for du kan ikke redde ham desværre.
  • Indstillinger
    Hej begge to,

    Mit navn er Rikke Gjøl Mansø - og jeg er journaliststuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. Sammen med en makker er jeg netop ved at lave et projekt, hvor vi vil forsøge at finde ud af, hvorfor folk lyver - og hvordan det påvirker dem, de lyver overfor.

    Hvis I har lyst til at fortælle jeres historier til os, må I meget gerne sende en mail til mig på rgmansoe@mail.dmjx.dk. I første omgang bare til en uforpligtende snak - men vi leder selvfølgelig også efter folk, der vil fortælle deres historie til en artikel.

    Vh Rikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.