Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anonym lægehjælp?

Helle8Helle8
Redigeret 16 december, 2012, 06:17 i Hvordan gik behandlingen?
Hej

Ind i mellem er jeg stødt på problemet anonymitet i forbindelse med at man henvender sig til egen læge.
Hvor langt holder den, er man nødt til at give cpr. nr. og evt. yderligere oplysninger, hvis lægen skønner der er behov for en recept og eller henvisning?
På forhånd tak. Helle8

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener.

    Hvis du henvender dig til din læge, så skal der opgives CPR nummer.
    Din læge har dig jo allerede i kartoteket. Man kan ikke nemt skjule sig i danmark.
    Skal du have recept eller behandling, så nej, der er ingen vej udenom.

    Hvis du går til en privat læge og betaler alt selv, så kan du måske overtale vedkommende til at holde mund. Men yderligere behandling og en recept, så skal det opgives.

    Spørgsmålet er nærmere, hvem du vil være anonym over for.
  • Indstillinger
    Det er faktisk ikke mig det er et problem for men mange især yngre deltagere i debatten giver udtryk for det svære i at henvende sig om tabubelagte emner også selvom det er akut.

    Jeg ville bare gerne have et svar som jeg evt. kunne bruge til oplysning når det var relevant.

    Det kunne jo være der var et sted man kunne henvende sig, i lighed med dem som endnu ikke har opholdstilladelse eller er her illegalt.

    Kan man ikke bede om at være anonym i en telefonsamtale, indtil man føler sig mere tryg i situationen, formentlig kender ens læge personen af udseende hvis man kommer i konsultationen. KH Helle8
  • Indstillinger
    Dette kan man blive undersøgt for anonymt.

    http://www.gentoftehospital.dk/menu/afd ... enssygdom/

    Men en telefonsamtale o.s.v. en læge skal tjene penge og jeg tror ikke nogen praktiserende læge står til rådighed for en anonym samtale.
    Der findes familierådgivningsklinikker, men nu var det jo en læge, det drejede sig om.
  • Indstillinger
    Hej Helle,

    Jeg synes mere, vi her i debatten skal gå den anden vej - nemlig at hjælpe folk til at forstå, at der ikke er tabulagte sygdomme.

    Jo, jeg kan sagtens forstå, at der er visse ting, man ikke føler man kan gå til sine nærmeste med, men vi skal da bestemt råde folk til, at gå trygt til læge og andre behandlere, der jo netop har tavshedpligt, så de kan få hjælp til deres problemer - og vi skal da virkelig her i debatten slå på, at få manet de der tabu-ting i jorden.

    Jeg støder jo netop ofte på helt unge, der tror, at de er de eneste i hele verden, der har f.eks. kønsdele og simpelt hen er rystende angste for at kontakte en læge, fordi de tror, de vil blive leet ud af konsultationen.

    Det er da afsindigt vigtigt, at sådanne unge netop får at vide, at de dels ikke er de eneste, dels at det at blive syg sådanne steder hverken er deres skyld eller noget, de er alene om.

    Ligeledes omkring et andet tabulagt emne: Psykiske lidelser. Det gælder om at søge hjælp, og det gælder om at gøre det trygt.

    Det nytter ikke noget, at man skal gå helt alene og ikke turde søge hjælp, fordi man tror, at det er vældigt tabubelagt.

    Tabuer er noget vi selv har fundet på - og jeg synes klart, det er det, man bør gøre opmærksom på. Jeg tror bestemt ikke, man hjælper nogen ved at fastholde dem i, at det er noget vældigt hemmeligt - tvært i mod.
  • Indstillinger
    Hej

    Tak for svarene. Altså kan man få anonym hjælp ved kønssygdomme, vel at mærke hvis man bor i nærheden af hospitalet.

    Helt enige med Lotte i at der ikke burde være tabu omkring behandlingskrævende sygdomme, hvordan man bryder tabuerne hører måske til i en anden tråd?

    Problemet for de yngre er ofte at de hjemmefra ikke er vant til en åben kommunikation om alle emner. Her i ND er man anonym, bortset fra brugernavnet. Nogen har det sådan at det er nemmere at skrive end at tale om problemer og man har endnu ikke erfaring med sundheds personalets tavshedspligt.

    Måske man kommer til det punkt hvor problemet / sygdommen er så slem at det overskygger frygten for at tale om det?

    Måske nogen vil fortælle deres erfaring om hvordan de overvandt sig og hvordan det gik, da de fik hul på at tale om deres problem?

    Personligt har jeg, i hvert fald ikke bevidst, rigtig haft den slags problem før jeg boede alene og var tryg ved samtaler med lægen. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.