Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tilbage på arbejde efter sygemelding

Redigeret 13 december, 2012, 12:48 i Åben debat om depression
Hej,

Jeg er en ung mand på 29 der har været sygemeldt i snart 4 måneder fra arbejde/uddannelse, jeg er under uddannelse og på voksenelevkontrakt.

Jeg fik konstateret en svær depression i August efter at have haft det elendigt i mange måneder og min læge sygemeldte mig sidst i August. Jeg lider både af depression og Angst, men er så småt ved at være klar til arbejde. Jeg kan i hvert fald både gøre rent og handle osv efter et nogenlunde skema. Nu har jeg så planer om at starte med arbejde i Januar og jeg føler at jeg er klar, men jeg er bange/skrækslagen for hvordan mine kolleger vil reagere/se på mig.

Min arbejdsgiver har været fantastisk og givet mig plads til at komme mig. Vi har kommunikeret over mail, hvilket vil sige at jeg ikke har set nogle af dem siden sidst i August og har hver gang jeg har været ude af huset, været nervøs for at rende ind i nogle af dem.

Jeg ville høre om i havde nogle gode råd/fif til hvordan jeg nemmest kommer tilbage på arbejde, uden at gemme mig alt for meget, og uden at falde tilbage igen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit forslag til dig er, at du er så åben og ærlig som overhovedet muligt. Fortæl dine kolleger, at du har fået det meget bedre, at du har glædet dig til at komme tilbage, men at du også føler dig vældigt sårbar og også har frygtet deres reaktion, og at det i sig selv gør, at du bange for at "falde i" igen.

    Jo mere åben du er jo bedre - og jo bedre vil dine kolleger kunne støtte og hjælpe dig, for det ER da svært at have været væk i lang tid. Det tager da nogen tid at komme ind i "folden" igen. Dine kolleger har jo haft et samarbejde, hvor du ikke har været med, og selvfølgelig vil der være ting her i starten, hvor du ikke kan følge med samtalen osv., og så kan man hurtigt komme til at føle sig lidt udenfor. Det er så helt almindeligt og også du falder ind i jargonen igen, dog skal du have lidt tålmodighed - og evt. spørge ind til det.

    Jeg er sikker på at hvis du har en så forstående chef, så har du givet også forstående kolleger.

    Men - som nævnt - hvis du selv prøver at være helt åben, så bliver det alt andet lige nemmere for dig.

    Held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.