Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overspisning

Redigeret 3 november, 2013, 14:37 i Åben debat om spiseproblemer
Hej alle,

Her kommer et spørgsmål, som jeg måske ikke bør stille jer, men jeg kan ikke lide at tale med andre om det, så her kommer det.

Jeg en normal ung pige på 21 år på ca 168 cm og vejer ca 59 kg, men jeg føler jeg har et problem, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med.
Jeg overspiser. For ca 15 minutter siden har jeg på mindre end 20 minutter stoppet mig med et halvt kanelbrød fra bageren, en chokolademousse fra Netto og en bland-selv-slikpose på ca 200 g. Jeg får det elendigt. Jeg bliver både ked af det, vred og jeg får kvalme. Jeg har aldrig kastet op efter et ædeflip, og har heller aldrig tænkt mig at gøre det.
Det er meget normalt for mig, at jeg spiser store mængder af slik/usundt hver dag. Trangen til slik kommer ret pludseligt, og jeg føler mig magtesløs. Vi har intet usundt i huset, så jeg går altid op og køber noget eller køber noget med fra arbejdet.
Udover trangen til slik spiser jeg enormt sundt, og det er faktisk intet problem. Jeg kan godt lide sund mad, men jeg bliver altid frustreret, vred og ked af det,når jeg ødelægger det, fordi jeg ikke kan styre mig.

Har jeg et problem? Bør jeg søge læge?

Jeg beklager denne lange roman, men jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har ikke lyst til at gå til lægen før jeg ved om jeg skal have hjælp?


Håber i vil hjælpe!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Og gravet mig ned i dynerne eft.i skam(var 16-17 år der)
    før det led jeg af anoreksi,og siden det andet der,men begyndte,så heldigt nok aldrig,at udvikle bulimi?som den her tilstand jo kan føre til:-(

    Men jo,hvis jeg blir for "hellig" i en "for lang" periode af gangen,og rigtigt føler mig i kontrol..kollapser,det til sidst i et anfald af fråds;-x
    som følgelig hævner sig snarligst efter i mavesmerter,og selvlede!..og dengang,som teenager fik jeg det faktisk SÅ dårligt,at jeg fortsatte 2-3 dage i træk!med større selvlede til følge,samt manglende lyst til,at foretage mig noget,som helst..

    ..har kæreste på nu!sjovt nok er den tilstand aldrig stået på under et forhold,men nærmere hvis jeg har været alene med mig selv i lang tid,og sikkert udviklet for meget fokus på sundhed(hjulpet på vej af diverse blade,artikler,lavt selvværd mm.)...min kæreste er typen,der ik lever særligt sundt(kan tilgengæld ik ses)det er kun frokosten jeg nogengange laver:hvor jeg gerne laver wokret,blandet salat hvis jeg gider,sommetider morgenmad(det spiser han sjælendt)og har så frugt liggende,så spiser stortset det samme,som ham dog lidt mindre..tænkte på om du har fået tjekket dit blodsukker-tal?hørt,at nogen tilråder kromtilskud hvis man let for trang til søde sager!..får meget kvalme af øl(ufattelig dum ide,at gi`videre!)normalt ik typen,der drikker,så der skal ik ret meget til..men er nok sart,så sikkert ik ret smart!;-p
    ...ved bare,det er en virkelig ubehagelig måde man får det på af ædeflips..
  • Indstillinger
    Puha, det føles bare så uoverskueligt. I vores samfund er overspisning lidt et tabu. Hvis man som jeg (med normalvægt) overspiser, er det svært at tale om, da folk ikke vil kunne forstå. De vil formegentlig tænke, at jeg enten er ved at udvikle en spiseforstyrrelse (anoreksi el.), da de ikke kan se nogen tegn på min såkaldte overspisning. Eller også vil de tænke at det er noget vås. ''Man kan da bare lade være, ikke??'' eller også får man at vide, at hvis jeg alligevel ikke tager på af det, så kan det da være lige meget. ''Man kan jo ikke se det?''
    Men for mig handler mit problem ikke om overvægt, men den magtesløshed jeg oplever, næsten hver evigt eneste dag, når trangen til usundt kommer.
    Jeg ville ønske jeg bare kunne stoppe, eller bare kunne styre mig. Pis!

    Jeg er rigtig god til at skjule min overspisning. Hvis min mor er hjemme (ja, jeg bor stadig hjemme - det er en anden historie), så skal jeg altid liiige op og købe noget til madpakken i morgen, eller liiige gå en tur, og så gemmer jeg mit slik og tager det med ovenpå.

    Dejligt at du skrev!
  • Indstillinger
    Landsforeningen for spiseforstyrrelse og selvskade har en telefonrådgivning som du kan ringe til, hvis du ikke allerede har forsøgt, så giv det en chance. KH Helle8
  • Indstillinger
    Og var selv indlagt,og behandlet for anoreksi,som yngre,men da det slog over i overspisning!..blev,der taget let på det,og til sidst endte jeg igen i modsatte grøft!
    det er jo,heller ingen naturlig ting,at have,så let,og fri adgang til mad,ofte usund mad i døgnets 24 timer!..før i tiden handlede det jo om,at få hvad man kunne indtage,mens man kunne,så man havde større overlevelseschancer,når føden slap op..men ja,det er alt for uoverskueligt,at gå rundt med alene,og er ked af det er tabu for,deter samme psykiske mekanismer,der skjuler sig bag spiseforstyrrelser!håber,der snart kommer gode ting din vej,som kan vende op,og ned på den verden du går i lige nu,og give den ændring du har brug for til,at komme videre,og slippe forstyrelsen!forstår ik hvorfor den berøringsangst er,så stor?
    ..dengang jeg havde anoreksi fik jeg nu heller ik særlig hjælp?udover selve vægtøgningen bagefter stod jeg alene igen..og følte mig atter ligeså tom indeni!
    er sikker på du kommer videre,men spørgsmålet er bare hvor udslaget kommer fra?
    ...undertrykker du sommetider følelser i dig selv?fx.vrede..selv været "pæn pige"agtig,som yngre,men der kommer et tidspunkt den slags må ha luft*s*

    Håber du finder din balance igen!
  • Indstillinger
    Jeg må spørge nu, hvordan du har det idag?
    jeg lider af samme problem som du gør/gjorde.
    jeg spiser så vanvittigt sundt hver dag, og så en gang hver uge eller hver anden uge skejer jeg helt ud, og kan slet ikke styre det.

    er der nogle råd eller gode idéer? det stresser mig hver dag :-(
Log in eller Registrér for at kommentere.