Hjem Sport, motion og ernæring Sportsskader

Hovedpine ved styrketræning - Exertional headache

Redigeret 28 april, 2015, 03:49 i Sportsskader
Jeg er en ung mand på 19 år, som har styrketrænet siden jeg var 15.
Da jeg i sidste uge skulle gennemføre min brysttræning fik jeg en ekstrem og pludselig hovedpine i baghovedet under 6. sæt. Jeg stoppede for dagen og holdt mig 6 dages pause. I går var første træningspas efter pausen, hvor jeg trænede ryg uden problemer. Idag trænede jeg igen bryst og hovedpinen dukkede op ligeså ekstrem og pludselig, som forrige uge, blot på 2. sæt i bænkpres (første øvelse), som jeg endda kørte med væsentlig lette resistance, end hvad jeg ellers ville benytte.

Jeg har læst diverse artikler og forums på henholdsvis danske og amerikanske boards og mit bedste bud på min hovedpine er Exertional Headache eller Weightlifter's Headache om man vil.

Jeg har styr på min kost, jeg drikker rigelig vand, min opvarmning er fornuftig og jeg har kontrol over min vejrtrækning, så jeg ved ikke hvad det er kommet af, men hovedpine, det har jeg!

Hvad kan jeg gøre for at kurere dette?

Kommentarer

  • Tja, får du væske nok? Jeg tror din krop siger fra så skru ned for træningen?
  • Du styrkertræner måske for meget især hvis du træner hverdag så overanstrenger du din krop. Hvis man får hovedpine så betyder det at du overanstrenger dig og er et råb om at skære ned på træning. Du kunne eks. droppe brysttræning i et stykke tid og så start stille rolig op. Eller start med en god opvarming f.eks løb ca 10 min og træn andre muskelgrupper, tag brysttræning alle sidst, prøv dig frem mærk efter din krop.
  • Jeg har selv haft samme problem. Jeg trænede med en lettere vægt og tog det roligt i hverdagen. Efter lidt tid holdt det op. Måske løfter du for tungt når du træner bryst eller varmer ikke musklerne ordentligt op? Det har i hvert fald ikke så meget med væske at gøre, da jeg drikker omkring to liter vand om dagen.
Log in eller Registrér for at kommentere.