Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Utæthed - tis+lort

Jeg er en kvinde på 65. Oplever fra tid til anden at jeg skal på toilettet flere gange i timen og at både tis og lort siver uden at jeg kan kontrollere det - nogen gange uden at jeg opdager det før det er for sent. Det er blevet værre og værre de sidste 2-3 år. Har diabetes 2. Er normalt fysisk aktiv, men blir mere og mere stavnsbundet. Skal helst ikke være mere end 20 meter fra et toilet. SHIT!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det du lider af, er du ikke alene om, og der kan gøres noget ved det. Jeg vil foreslå dig at du hurtigst muligt får en tid ved din læge, så du kan komme i behandling.
  • Indstillinger
    det lyder ikke rar --at have det på den måde ---er det noget du har talt med lægen om ----så du kunne undersøges --hvad der ligger til grund for det ----

    det lyder som om der er noget med dine lukke muskler --og hvad man gør ved det ---kan du måske få lidt ar vide om ---
  • Indstillinger
    Hej Maasen

    Tager du medicin, f.eks. blodtryksmedicin? Det er vi jo mange, der gør.

    Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på, at flere former for blodtryksmedicin, især vanddrivende medicin, giver mangel på mineralet kalium.

    Jeg skal lige for en sikkerheds skyld skrive, at det ER kalium, jeg mener. Mange tror, at jeg mener calcium, altså kalk, men det gør jeg ikke. Kalium er mest kendt for at være det mineral, man kan komme til at mangle, når man får vanddrivende medicin, men man kan også komme til at mangle det, hvis man sveder meget, kaster op eller har diarré.

    Jeg har i årevis haft en tendens til at mangle kalium. Og en af gangene var der lidt problemer med kontrollen over urin og afføring. Jeg sørgede hurtigt for at kompensere for manglen, og problemet forsvandt igen.

    Kalium spiller en stor rolle i organismen, blandt andet for musklernes funktion og derfor formodentlig også for lukkemusklernes funktion.

    Jeg prøver lige, om jeg kan finde noget information om det på nettet:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    I nederste afsnit omtales ”alvorlige komplikationer i tarm- og blærefunktion”. Ifølge teksten sker det kun ved ekstrem mangel på kalium, og det har du formodentlig ikke. Men min erfaring er, at problemer ved kaliummangel kan opleves meget forskelligt fra person til person. Jeg havde kun en let mangel dengang (et kaliumtal på 3,1, hvor nederste grænse for normalområdet ligger på 3,5), men jeg havde store problemer på grund af manglen.

    Jeg siger IKKE, at problemet faktisk skyldes kaliummangel i dit tilfælde, men hvis jeg var dig, ville jeg overveje, om det kunne være forklaringen. Der er sikkert mange mulige forklaringer, og under alle omstændigheder må du til læge.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.