Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

briller

Redigeret 4 december, 2012, 05:58 i Åben debat om øjne
Hej.
Jag har briller siden 4 år nu. Jag mærker at det bliver dårligere med synet. Hvor ofte ska man gå til lægen og får øjnene undersøgt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kommer da helt an på, hvad lige præcis du fejler i dine øjne.

    Hvis du har en øjensygdom, er du vel underrettet via din øjenlæge om, hvor tit du skal til kontrol, og en sådan kontrol er ret vigtig at passe.

    Hvis du har fået briller ved optikeren, er det der, du forhører dig om, hvor ofte lige præcis du skal kontrolleres.

    Dog - så har optikeren en forretning, hvor han skal tjene penge, hvorfor han givet vil mene, dine briller - eller rettere dine brilleglas - skal skiftes noget oftere, end det muligvis er helt nødvendigt.

    Men - hvis du selv synes, du har brug for mere styrke, bør du naturligvis nok gå til optiker.

    Selv har jeg alderbetinget langsyn, og jeg må da tilstå at efterhånden som jeg bliver ældre, så er der kortere tid mellem, jeg skal have reguleret styrken.

    Jeg har oplevet at få et brev fra optikeren efter ca. to år, hvor de mener, at det nok er tid, men efter de første to år, mente jeg nu, de var gode nok, men nu, hvor der er gået tre år, kan jeg tydeligt mærke, at det er ved at være tid.

    Min mand fik nogle læsebriller for 10 år siden - og det er først nu, han egentlig mener, de ikke er gode nok længere.

    Så der er altså ikke nogen klare retningenlinier for, hvor ofte "man" skal have den slags kontrolleret, men helt klart, hvis du selv mærker til problemer, så er det på tide.

    Det er i hvert fald ikke helt urimeligt, at du nu efter fire år muligvis har behov for at få dine øjne undersøgt igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.