Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp, tegn på depression!?

Redigeret 30 november, 2012, 00:44 i Åben debat om depression
Hej.

jeg er en pige på 24 år. Jeg har altid været en glad, smilende og selvsikker person.

Jeg og min kæreste har gennemgået et meget hårdt og svært forløb, da vi prøver at blive gravide men det har vist sig at jeg har sygdommen indometrose, og det betyder jeg har meget svært ved at få børn, så jeg skal have IVF behandling og har ENORME stærke smerter når jeg har min menstration, som gør at jeg bliver nød til at melde mig syg fra arbejde når jeg får min menstration da stærkt smertestillende IKKE kan tage smerterne. jeg har været igennem en operation for at få denne sygdom konstateret. vi har været igang med fertilitetbehandling siden Januar men vi har kun haft modgang hele vejen. Jeg fik her i starten taget 23 æg ud og det viste sig at de har overstimuleret mig med hormoner, så de ville ikke sætte æg op om mandagen, så derfor skal vi vente til Januar med dette IGEN modgang.
Samtidig nu har jeg mistet mit arbejde pga. sygemeldning da jeg har været meget syg pga. sygdommen.

Jeg har i noget tid haft MEGET store humørsvingninger, samtidlig jeg er meget trist og ked af det, man skal intet sige til mig for så bliver jeg sur eller ked af det, jeg kan sætte mig og græde når som helst, jeg føler mig ensom, og at jeg gennem det sidst år kun har haft modgang. jeg er MEGET træt og kan sove hele tiden, jeg kan ikke overskue de alm. gøremål så som vaske tøj, støvsuge osv.. Jeg lover min kæreste div. ting, men får dem ikke gjort da jeg ikke kan finde energien og lysten til at gøre disse ting, det eneste jeg vil er bare at sidde. jeg har utrolig dårlig samvittighed over mine humørsvingninger samt at jeg ikke kan tage mig sammen til de gøremål, men jeg kan bare ikke. jeg kan ikke kende eller forstå mig selv. Jeg er MEGET god til at sætte den perfekte facade op og bar smile og sige jeg har det fint, og dette har jeg altid været, men nu kan jeg mærke at det går mig på, men kan ikke få den facade til at forsvinde, da jeg føler mig flov, jeg er flov over at jeg har sådan da jeg ALDRIG har været sådan en person, jeg er flov overfor min familie samt venner.

kan der være nogle tegn på en depression pga. alt det jeg har gennemgået med fertilitetbehandlingen, sygdommen, og at jeg nu mister mit arbejde!? jeg er stadig meget bange for at fertilitetbehandlingen ikke vil lykkes til Januar, da dette er min/vores højeste ønske, jeg føler mig magtesløs!

HJÆLP! Hvad gør jeg?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Karina

    Jeg kender kun meget lidt til endometriose og endnu mindre til fertilitetsbehandling.

    Men jeg har læst eller hørt, at det er meget barskt at gennemgå disse hormonbehandlinger, netop fordi de påvirker psyken. Det kan man blandt andet læse her:

    http://www.netdoktor.dk/fertilitet/beha ... sk_par.htm

    Hvis jeg var dig, ville jeg først og fremmest læse om andres erfaringer med endometriose og fertilitetsbehandling og udveksle erfaringer og gode råd.

    Der er jo en debat om endometriose her på Netdoktor og faktisk også en om fertilitetsbehandling, selv om der ikke ser ud til at være så meget liv i den. Jeg giver dig lige links til begge dele:

    viewforum.php?f=73

    viewforum.php?f=27

    Du spørger direkte, om du kan have (tegn på) en depression. Dertil vil jeg svare, at vi Netdoktorbrugere naturligvis ikke kan stille diagnoser, men det kunne faktisk godt se sådan ud.

    Min erfaring er, at det er den samlede belastning, der fører til depression, og du har jo været udsat for mange belastninger: at få at vide, at du har endometriose, selve sygdommen med de mange smerter, at miste dit arbejde og derudover den barske hormonbehandling.

    Samtidig er november en sur måned, der får mange mennesker til at gå i sort, og netop når man lige har mistet sit arbejde, hvor man er vant til hele tiden at være aktiv, kan det være svært at stå op til ingenting – eller rettere: til en grå tåge og en tung og overskyet himmel.

    Hvis jeg var dig, ville jeg tale med lægen om det og samtidig lige få taget nogle blodprøver, så det kan konstateres om du f.eks. mangler jern eller D-vitamin, hvilket jo kan være en yderligere depressions-skabende belastning.

    Måske finder du og lægen ud af, at det ”bare” er humørsvingninger på grund af hormonbehandlingerne. Måske finder I ud af, at du kan hjælpes ved hjælp af lidt kosttilskud i form af jern, B-vitaminer eller D-vitamin. Men måske er det faktisk en behandlingskrævende depression.

    Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at lade være med at sætte en facade op over for andre. Sig hellere tingene, som de er: Jeg har det ikke ret godt for tiden og magter desværre ikke så meget! De fleste mennesker har hørt om, at man kan have humørsvingninger, når man er i fertilitetsbehandling. Derfor er der intet som helst flovt i din tilstand. Det ville der faktisk heller ikke være, selv om du ikke kunne skyde skylden på fertilitetsbehandlingen!

    Min erfaring er, at flovhed og dårlig samvittighed i forbindelse med depression er noget, Fanden har skabt! Flovhed og dårlig samvittighed gør det hele værre og trækker dig ind i en såkaldt ond cirkel.

    Du bliver nødt til at sige til dig selv (og til din søde kæreste), at du gør, hvad du kan under de betingelser, du nu engang har. Du magter ikke mere lige nu. Andre må træde til og støtte dig!

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.