Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vat i øret

Da jeg rensede ører i morges, faldt vattet af pinden og sidder nu fast langt inde i mit øre.
Har forsøgt selv at "grave" det ud igen, men lykkedes ikke.
Min hørelse er nedsat på øret, og det irritere meget!
Er der noget jeg selv kan gøre, eller skal jeg opsøge læge?
Er det skadeligt for mit øre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det skal bestemt ud. Det må lægen kunne klare i et snuptag. Du skal ikke selv begynde på det, du ødelægger mere end du gavner.
    Og forresten, hvorfor stak du ørepinden langt ind i øret, det må man slet ikke. Kun lige i yderkanten. Der skal være voks tilstede i øret. Er der for meget må læge skylle det ud.
  • Indstillinger
    - Fordi jeg gjorde det, var nok fordi jeg ikke var klar over at man kun måtte rense i kanten. Tak for din påmindelse.
  • Indstillinger
    Jeg kan egentlig godt forstå, at du ikke har været klar over det, for der er lige lovlig megen "hysteri" omkring alt det rengøring.

    F.eks kører der - eller har kørt - en ret voldsom reklame med noget "stads", man kan sprøjte ind i øret, og der er en grafisk tegning, der viser hvordan hele øret bliver renset ud.

    Jeg tror ikke, det er ørelægerne, der har lavet reklamen, men det burde det næsten være, for er rigtigt mange penge, de vil tjene, hvis folk bruger noget så tåbeligt.

    En læge, jeg en gang havde, sagde at man aldrig skulle stikke noget ind i øret, der er tyndere end spidsen af ens egen lilelfinger - og det var kloge ord.

    De der vatpinde og det der "stads" man kan sprøjte ind i øret, er faktisk noget Fanden har skabt.

    I øvrigt det samme med rigtigt mange af de ting, der reklameres for som renser alle mulige steder på og i kroppen.

    Men som nævnt - jeg kan sagtens forstå, at du netop tror at det er vigtigt at
    gå helt i dybten med den ørerensning - der er så, som Persille også skriver - faktisk det værste man kan gøre ved sine ører.

    Det får du sikkert også at vide ved lægen. Forhåbentligt da. :-)
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig, og når normale vatpinde er utrolige små for enden, er det også nemt at komme til at få dem for langt ind - som i mit tilfælde. Og forfærdeligt de kan være i så dårlig kvalitet, at vattet bare falder af pinden! Jeg håber bare at lægen kan få det ud!
  • Indstillinger
    Det er fordi, de slet ikke er beregnet til det, de bliver brugt til.

    Hvad disse vatpinde i øvrigt er beregnet til, ved jeg så ikke. Det er vist bare en smart forretning i kategorien: "Opfind noget folk slet ikke har brug for - og få dem til at købe det - helst i store mængder."

    :-)
  • Indstillinger
    Lægen kan sagtens få det ud.

    Jeg giver lotte helt ret med de reklamer. Det værste er næsten, når mødre stikker vatpinde ind i ørerne på de små. Det er skadeligt og det gør ondt.
    Jeg har set et barn bebrejde sin mor for pinslen, da hun endelig kunne gøre oprør. Hun var heldig, der ikke var sket noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.