Hjem Øvrige debatter Ris og ros til Netdoktor

Alkohol - hvad er det ?

Redigeret 28 november, 2012, 01:45 i Ris og ros til Netdoktor
Dette skrives af en voksen mand, jeg er født i 1923.

Jeg har aldrig kunnet lide alkohol under nogen form, spiritus,vin eller øl, det siger mig ikke noget.

Til overflod kan jeg fortælle, at jeg ikke ryger.

For 60 - 70 år siden røg jeg 25 - 30 cigaretter, så orkede jeg ikke mere.

For god ordens skyld: jeg er rask, sund og ved godt mod og så har jeg de penge, jeg har sparet ved ikke at ryge eller drikke alkohol, til rådighed for en god og behagelig alderdom, sammen med en god veninde, der deler min livsstil.

Og så er mit spørgsmål: er jeg skabt på en atypisk måde ?

Jeg har fornylig læst i et seriøst blad, at en mindre procentdel af vi mennesker er skabt således, at alkoholindtagelse højst bevirker,at man straks bliver døsig.

Som I kan forstå, er min manglende interesse for alkohol og tobak ikke et eksistentielt problem for mig, jeg er blot interesseret i at få et bud på, hvorfor jeg har det sådan.

På forhånd tak

Gammel landmand

Kommentarer

  • Jeg ved ikke, om det er specielt atypisk. Alkohol siger heller ikke mig det store, dog kan jeg ind i mellem godt lide især en kaffecocktail - dvs. f.eks. en irsk kaffe, eller en anden slags alkohol, men der går måneder i mellem, og det er så ikke, fordi jeg har et behov, men mere fordi jeg godt kan lide smagen en sjælden gang, og hvis det falder for, at der skal køres bil bagefter, så har jeg intet problem i at lade være med at deltage til en sådan drink.

    Desværre er det jo blevet sådan, at især de unge absolut SKAL drikke sig fra sans og samling, men heller de kan jo i bund og grund lide det; derfor har visse driftige firmaer jo fundet på at skjule den alkohol i diverse meget søde drikke, så de unge slet ikke opdager smagen af alkohol - kun virkningen.

    Og nej - jeg har ikke fattet den højere ide i at drikke så meget, at man bliver dødsyg, kaster op og ikke aner, hvad man foretager sig. Hvor ligger status i grunden i det?
  • -- Alkohol kan jo både bruges og misbruges.
    I en periode på flere år med stresset arbejde tog jeg
    ofte en stor "gibbernakker" når jeg kom hjem. For "at falde ned" .

    Jeg er temmelig sikker på at det var bedre end nerve-medicin.
    Da jeg gik på efterløn var det jo unødvendigt, men der var opstået
    en vis afhængighed som tog nogle måneder at komme af med.

    Nu er det kun til fest.
    (Al morskab uden alkohol, er kunstig) ...... Vist nok Storm P . vh søren .
  • Hej Landmand

    Tidligere har jeg faktisk godt kunnet lide både smagen og virkningen af forskellige drikke med alkohol i. Og jeg kan stadig lide smagen af øl og rødvin, men jeg bryder mig ikke længere om/ kan ikke længere tåle virkningen. Jeg bliver ikke længere afslappet og opstemt, men snarere stresset og anspændt af alkohol.

    Jeg tror, at det er forskelligt fra menneske til menneske, hvordan leveren nedbryder alkohol. Vi ved jo alle sammen, at asiater og grønlændere ikke tåler så meget alkohol, fordi deres lever ikke er så god til at nedbryde det.

    Der kan formodentlig også være andre årsager til, at virkningen af alkohol er forskellig fra menneske til mennesker, eller ikke opleves som noget rart. F.eks. har jeg aldrig kunnet lide at få alkohol om dagen, for det gjorde mig døsig og slet ikke opstemt, akkurat ligesom du skriver.

    Men når folk rådede mig til at drikke alkohol for at falde i søvn om aftenen, ja så var det et dårligt råd, for netop om aftenen blev jeg opstemt af alkohol og slet ikke døsig!

    Derudover tror jeg også, at der er en hel del vaner eller forudfattede meninger, som det tager lang tid at komme af med. F.eks. betragtes det jo som en nydelse at gå og nippe til noget vin, mens man laver maden, og en nydelse at drikke vin af fine langstilkede glas, og der er noget højtideligt og festligt ved at skåle og drikke vin sammen med andre opstemte mennesker.

    Men hvor har jeg dog mange gange oplevet, at nydelsen ved selve virkningen af alkohol udeblev! Det tog faktisk en del år, før jeg tog konsekvensen og helt holdt op med at indtage den slags.

    Hvad den nøjagtige årsag er i dit tilfælde kan jeg ikke sige. Men hvis man ikke savner alkohol, så gør det vel ikke noget, bortset fra, at det er irriterende at blive presset til at drikke alkohol af velmenende folk, der netop mener, at alkohol er godt for alting.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.