Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fare for graviditet?

Redigeret 26 november, 2012, 14:13 i Prævention
Hej,
jeg skriver fordi mig og min kæreste er i tvivl på et område omkring prævention ved p-piller.
Hun glemte at tage sin pille torsdag aften, og tog den så fredag morgen. Der gik altså mere end 12 timer siden hun burde havde taget pillen. Derefter fortsatte hun helt sædvanlig vis, og tog sin pille både fredag, lørdag og søndag. Søndag var den sidste pille i pakken, så den hun glemte i torsdags var den 4. sidste pille. Søndag aften, altså i går, var vi så sammen - uden yderligere beskyttelse.
Her er vi så i tvivl. Vi er kommet frem til at det forøger risikoen for graviditet.
Må hun spise en fortrydelsespille, og er der overhovedet en risiko?

Håber i vil hjælpe,
tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår simpelt hen ikke det her. Hun glemmer en pille torsdag - tager den fredag.

    Det bør stå meget klart og tydeligt i indlægssedlen for hendes medicin, hvordan hun skal forholde sig i tilfælde af en glemt pille.

    Alligevel dyrker I ubeskyttet sex og vælger først at spørge bagefter.

    Jeg kan ikke svare på, hvad hun konkret skal gøre, men først må hun - og I -læse den indlægsseddel, for det kan være forskelligt fra mærke til mærke, afhægigt af, hvor stærke de hormoner er.

    Hun tager i forvejen hormoner og en fortrydelsespille er virkelig stærke hormoner, som virkelig kan lave ragavge i kroppen, så en sådan skal ikke tages med mindre der er absolut stor risiko for graviditet.

    Jeg vil foreslå, at hun ringer til læge i morgenkonsultationen i morgen og forhører sig.

    Men - jeg finder jeres handling ualmindelig tåbelig, når I godt vidste, at der var en glemt pille, og ikke havde sat jer ordentligt ind i tingene.

    Det mindste man skylder sig selv, når man nu VIL være medicineret med hormoner, er altså at sætte sig ind i, hvad det er og hvordan de virker.

    Ja, undskyld jeg skælder lidt ud, men når I (eller måske bare hun) nu vidste at den pille var glemt.....
Log in eller Registrér for at kommentere.