Hjem Rusmidler Rusmidler

HJÆLP - Min lillebror ryger hash og har fået en depression.

Redigeret 24 november, 2012, 16:59 i Rusmidler
Hej Netdoktor.dk.

Jeg er blevet voldsomt bekymret for min lillebror, som har fået diagnoseret en depression for ca. 2 uger siden, han har herefter fået nogle anti-depressive piller udleveret af lægen af mærket ,Setralin.
Depression er selvfølgelig et alvorligt problem, men et endnu større problem er at han ryger hash ved siden af.
Jeg har altid vidst at han ryger hash en gang i mellem, det har jeg da også selv gjord.

Men for ca. 1 ½ år siden tog jeg til på en udlandsrejse i ca. 1 år, da jeg tog afsted var min lillebror som jeg altid har kendt ham. Men da jeg kommer hjem igen, er alting fuldstændig hen i hegnet, han havde droppet ud af sin gymnasie uddannelse, var altid på tværs og magtede ingenting.
Jeg finder derefter ud af at han ryger hash på daglig basis, igennem venner og jeg finder også de redskaber der skal bruges til at lave en joint rundt omkring i huset.

Jeg prøver derfor at snakke med ham om det, først med løftet pegefinger (DUMT), endte i kæmpe skænderi. Efter nogle søgninger på nettet, finder jeg frem til at dialog nok er det smarteste, jeg prøver igen, ingen held, stort skænderi. Hver gang jeg prøver at bringe det op, bliver han pisse sur eller går sin vej.

Jeg har stor mistanke til at hash er grunden til hans depression, da jeg selv er mere eller mindre vokset op i det miljø, og selv har røget en del og set hvad der er sket med kammerater efter langvarig brug.

Jeg mener derfor at hvis han bare stoppede med at ryge hash, havde han nok ikke brug for anti depressiv-er.

Han er 19 år gammel og bor stadig hjemme. jeg er 21.
Mine forældre aner ingenting omkring hans hash misbrug, og jeg ved, at hvis jeg fortæller dem det vil det have enorme konsekvenser for min lillebrors og mit broder/venskab, (Vi har ALDRIG sladret om hinanden)
Da min mor har været med ham hos psykriaten, har han IKKE fortalt psykriaten om sit misbrug.

Jeg mener selv at hvis jeg fortæller mine forældre det, kan det være en løsning til problemet. Selvom mine forældre vil blive knuste, og min lillebror kommer til at hade mig.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er MEGET bekymret.

Kommentarer

  • Jeg kan fortælle, hvad jeg ville gøre. Jeg ville fortælle det og tage hadet med. Hvis det kan hjælpe din lillebror ud af et misbrug, der er ved at ødelægge hans liv, så er det, det værd. Kan han hjælpes så forsvinder hadet sikkert også.
    Kan han ikke hjælpes har du gjort hvad du kunne. Jeg ville aldrig nogensinde lade stå til.
    Dine forældre bliver knuste, ja det gør de, men de bliver mere knuste ved at vide, du lod stå til. Kan han reddes bør I gøre, hvad der kan gøres.
  • Din lillebror kan ikke komme ud af sit hashmisbrug, medmindre han erkender, at han har et problem.

    Det er naturligvis forfærdeligt bare at skulle se, til at et menneske man elsker, går i forfald.

    Din bror er med stor sikkerhed et sted, hvor han mener, at han ikke har noget problem, og at han kan stoppe hvornår han vil. Det er hashen, der fører til den tankegang - og den kan du ikke bare sådan ændre på.

    Jeg vil foreslå, at du læser bogen "Ud af hashmisbrug - en ambulant behandlingsmodel", som giver et rigtig godt billede af, hvordan en hashmisbrugers forløb og tilstand er, og som altså giver dig en fornuftig forståelse for din brors situation nu og her. Dernæst kan du overveje, at læse dele højt for din bror, eller hvis han er i stand til det, få ham til at læse den selv.
    Når du har læst bogen, vil du kunne snakke med din bror om ting og situationer som er typiske for mennesker i et hashmisbrug, som han muligvis vil kunne genkende, og igennem generel værdig og anerkendende samtale måske få ham til at indse, at der er opstået et problem. Hvis det ikke virker, kan du skrue bissen på, og få ham til at henvende sig til en misbrugsbehandler med truslen om at fortælle jeres forældre om situationen.

    En ting er sikkert - han kan ikke fortsætte; det ender galt. Han må selv opnå erkendelsen af, at han har et misbrug og et problem, før der kan ske positive ændringer, og selv da bliver vejen lang, og han har hårdt behov for din støtte og anerkendelse.
Log in eller Registrér for at kommentere.