Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Honning allergi?

Redigeret 13 august, 2013, 14:19 i Allergi
Hej allesammen

Jeg har et par gange nu forsøgt mig med hjemmelavede müslibarer, som indeholder 1 bøtte honning til 1 bradepande. Første gang jeg havde lavet dem, bemærkede jeg godt at min krop reagerede underligt, men troede ærligt talt at jeg bare havde spist lidt for mange ;)

Men nu har jeg lavet dem igen, og har denne gang kun spist 2-3 små stykker, og har det på præcis samme måde som sidst: koldsved, hjertebanken, hovedet føles nærmest som om man er småberuset, generelt er det bare rigtig ubehageligt.

Nu ville jeg høre: Er der andre der har oplevet lignende ved at spise honning?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Ja her for 3 år siden havde jeg spist en honningmad, før jeg cyklede til arbejde, men efter få hundrede meter fik jeg et alvorligt ildebefindende, med hjertebanken, koldsved etc, så jeg besluttede at vende om og tage hjem. Men jeg fik det værre, så jeg ringede til 112.

    De kom hurtigt og jeg kom under kyndig behandling i ambulance og efterfølgende på skadestuen.

    Jeg havde fået et Anafylaktisk shock, og efterfølgende prøver viste at jeg var super allergisk over for honning - hvilket jeg ikke tidligere ellers har haft problemer med.

    Jeg vil anbefale dig at blive testet for honning og i øvrigt tale med din læge om det. Dit tilfælde kunne godt lyde som et meget mildt Anafylaktisk shock ( Anafylaktisk shock har dødeligt udgang ca. 5% af alle anfald - så det er ikke noget at spøge med)

    Jeg har f.eks. ALTID en EPI-pen med adrenalin på mig, i tilfælde af at jeg skulle få et nyt tilfælde.

    Du kan goolge "Anafylaktisk shock" for flere informationer.

    Hilsen "han der ikke spiser honning mere"
  • Indstillinger
    Hej Steen

    Jeg tror også jeg har honning allergi. Jeg får en grim trykken og kildren i brystet, nogen gange kløe i halsen efter at have spist mad med honning i. Så efter at have læst dit indlæg spurgte jeg ind til en test for at sikre at det rent faktisk er honning allergi jeg har hos min læge.

    Svaret fra min læge blev:
    "Har aldrig hørt om allergi herfor (der findes jo også flere
    forskellige former for honning). Vi finder ikke nogen test der kan
    afsløre allergi."

    Så mit spørgsmål er hvilken test fik du foretaget for at konstatere at det er honning du ikke kan tåle?

    Er det en bestemt type honning du ikke kan tåle?

    Mvh Morten
  • Indstillinger
    Efter at jeg havde mit anfald fik jeg taget en blodprøve hos lægen, hvor svaret på denne var at jeg var super-allergisk over for honning, jeg ved ikke hvem det foretog analysen, jeg fik heller ikke oplyst hvilke typer af honning det drejer sig om, men det er nok også svært at adskille typerne. Så jeg holder mig fra ALT med honning. Der kan bl.a. være honning i øl, mjød, sodavand, marineret kød, kager.
    Jeg har ikke turde forsøge med at spise forskellige slags honning ( for at finde en type jeg kan tåle ), da evt. anfald kan være livsfarlige for mig.
    Jeg håber dette kan hjælpe dig på vej.
  • Indstillinger
    Må jeg komme med en lille tilføjelse. Spædbørn må ikke få honning

    Der skrives : I dag tilråder man o.s.v. men det har man nu vidst i mindst 60 år, at spædbørn ikke må få honning. Nogen vil i dag gerne tage æren af den "opdagelse."

    Så honning kan både være sundt eller farligt for nogle.


    ps. Jeg kan more mig over "nye opdagelser", som os, der er et "par hundrede år" har været vidende om i al den tid.
    Og nej, ikke over alle for vuggedøden den var forfærdelig. Det vidste vi andre også, at man aldrig måtte lade et spædbarn ligge på maven uden opsyn.
  • Indstillinger
    Min læge skriver at Region Nordjylland ikke kan konstaterer honning allergi ved blodprøve eller andet. Måske kan en øre/næse/halslæge hjælpe skriver han.

    Er der nogen der en mere præcis idé om hvor man kan gå hen og for klarlagt hvilket og hvor meget honning man kan tåle?
Log in eller Registrér for at kommentere.