Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klamydia

Hej, jeg har været sammen med en veninde et par gange, sidste gang et par uger siden, det var ubeskyttet:)

Sagen er nu, at hun har fortalt mig hun er blevet testet positiv for klamydia, jeg har dog ikke oplevet nogle symptomer på dette. Har jeg også fået det?

Eller hvordan forholder det sig? Jeg er ikke helt frisk på at tage op til lægen, endnu, da jeg også har en familie etc.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Klamydia er ekstremt smittefarligt, så der er en stor sandsynlighed for, at du er blevet smittet.

    Man kan gå i årevis med klamydia uden at ane det, men stadig smitte - det er bl.a. det, der gør at denne sygdom florerer så voldsomt.

    Du bør snarest muligt gå til læge og blive testet - og i den mellemliggende tid bør du ikke dyrke ubeskyttet sex.

    Sygdommen er meget nem at behandle med antibiotika - men hvis ikke den bliver behandlet kan den medføre store skader, bl.a sterilitet.

    Du skriver, at du har familie, så jeg kan ikke helt gennemskue, om din veninde så er en, du har været din partner utro med, men er det tilfældet - og du også har haft ubeskyttet sex med denne partner, så bør du desværre nok gå til bekendelse, så han/hun også kan blive behandlet.

    Det kan jo naturligvis også være, at du er meget ung og familie i det her tilfælde handler om mor, far, søskende - er det tilfældet, så kan du godt holde det for dig selv og blive behandlet uden deres vidende. Jeg mener - dem, har du vel ikke sex med. Klamydia er en seksuelt overført sygdom.
  • Indstillinger
    Lotte har ret, klamydia er ekstremt smittefarligt fordi de fleste ikke oplever symptomer og alligevel er klamydia skyld i op i mod 500 kvinder bliver barnløse i Danmark hvert år.

    Som hun skriver, er behandlingen enkelt og nemt, med antibiotika som azithromycin eller doxycyclin. Du kan få det på apoteket eller i netbutikker. Hvis du allerede er smittet behøver ikke altid at besøge lægen, men kan få en recept og medicin fx online eller på apotek - men det er altid en god ide, lige at snakke med din egen læge om det.

    Azithromycin er et såkaldt makrolid antibiotika og du skal sluge 2 tabletter af 500mg på én gang – og så er behandlingen færdig. Ulempen ved azithromycin er at hvis du er allergisk overfor penicillin, har lever eller nyreproblemer så skal du være påpasselig.

    En anden mulighed er doxycyclin, herhjemme sælges under varemærket Vibradox. Doxycyclin behandler klamydia ved at tage 1x100mg tablet, 2 gange dagligt i 7 dage. Doxycyclin er tetracyclin antibiotika, hvilket vil sige at du ofte kan tage det selvom du er allergisk overfor penicillin. Tetracyclin antibiotika udvikler oftere resistent og derfor er azithromycin ofte at foretrække da det dels er en kortere behandling og dels makrolid antibiotika, hvilken er mindre resistent fremprovokerende.

    Når du har taget tabletterne skal du vente et par uger før du har ubeskyttet sex.

    Held og lykke, og husk, klamydia er ikke fedt, men det er sundt at du har et aktivt sexliv, og hvis du har klamydia.. jaa så har du nok også dette :)
Log in eller Registrér for at kommentere.