Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk hovedpine

Redigeret 14 november, 2012, 03:55 i Kroniske smerter
Hej alle. Jeg var med i en bilulykke for 5 år siden
Efterfølgene har jeg fået piskesmæld, kronisk hovedpine/migræne, PTSD og en skade i det kognitive center i hjernen.
For et par måneder siden blev jeg smidt af mine smertestillende piller, da min mave ikke kunne mere og kan ikke komme til at bruge dem igen senere hen. Jeg har været til alle slags læger/behandlere/smertecenter. Jeg fik af vide af min læge at min sidste mulighed er morfin præparater, hvilket skræmmer mig en del. Jeg hørte så forleden dag at man kunne få botox imod kronisk hovedpine/migræne og vil gerne høre om der er nogle der har prøvet det eller kender nogle som har? Eller nogen som måske kender til andre ting man kunne prøve?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tænker, om akupunktur kunne være et forsøg værd?

    Jeg går pt. rundt med en skulderskade (ganske vist ikke migræne), men jeg er nu igang med akupunktur i stedet for at fylde min krop med NSAID præperater og binyrebarkhormon injektioner, som er mig så inderligt imod.

    Indtil videre har jeg kun fået 2 behandlinger, men jeg kan mærke en forskel i smerte oplevelsen efter starten på akupunkturen.

    Jeg har læst en masse på internettet om akupunktur, og går hos en fysioterapeut med 2 års uddannelse.

    Jeg vil anbefale dig at opsøge en uddannet akupunktør og ikke blot en praktiserende læge med et weekendkursus. De uddannede har langt større indblik i akupunkturens verden.

    PS. Jeg er ikke selv akupunktør, det er ikke grunden til jeg anbefaler en med en uddannelse og ikke blot et weekendkursus. Blot for at komme eventuelle kommentarer til livs :-)

    Udover akupunktur er det altid en god idé at tjekke op på dit D-vitamin niveau. D-vitamin mangel har indflydelse på migræne og selvom du har en skade, vil det hjælpe dig at få rettet en eventuel D-vitamin mangel - hvis blot det kan minimere antallet af anfald, har du jo meget at vinde, kan jeg forestille mig? Jeg har kendskab til en kinesisk akupunktør som siger det samme om D-vitamin ;-)

    Rigtig god bedring.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar/indlæg!
    Desværre er akupunktur ikke en mulighed for mig mere. Har været igennem det, fysioterapi, og div. andre ting desværre uden held.

    God bedring til dig! :-)
  • Indstillinger
    Hej Marie

    Du har som skriver allerede prøvet en del. Det inbefatter sikkert også:

    -ingen røg (hvis du ryger, eller din partner gør)
    -ingen rødvin
    -ingen kaffe
    -hold igen med søde sager

    Hvis det er en rigtig migræne du har, så mener man at det kan være udløst af at nogle af karrene til områder i hjernen spasmer.

    Jeg vil anbefale at du tager nogle kosttilskud:

    -magnesium -modvirker at blodkarren spasmer
    -zink modvirker såkaldt oxidativt stress i hjernevævet (via dæmpning af NMDA-receptoren, hvis man vil være nørdet)

    Du skal ikke være så bange for det morfin hvis det bare er tradolan, som er et kunstigt morfinpræparat. Det har meget lav risiko for afhængighed, faktisk så lav at der ikke er blevet rapporteret nogle i DK. Der er selvfølgelig bivirkninger, men en del af dem, bla kvalme, kan dæmpes overraskende effektivt hvis du tager mælketidsel/marietidsel -kan købes i helsekost.

    Din nakke vil også blive rigtig glad for en is-pakke i 5-10 minutter 3-4 gange dagligt, det dæmper inflammation og virker smertestillende.

    Da din hovedpine er kommet af et piskesmæld, kan den også skyldes at dine nerver til nakkens sener er blevet irriterede. Her er anti-epileptisk medicin og anti-drepressiv medicin (de såkaldte tricykliske antidepressiva) i meget lav dosis (10-40 mg dagligt mod ca 200 mg til fx deprimerede) rigtigt effektivt mod nervesmerter, også meget bedre end morfin.

    Desværre er mange praktiserende læger elendige til at smertebehandle og de ELSKER NSAID. NSAID er også et godt stof bare man kun tager det i et par uger. NSAID virker, fordi det virker som en biokemisk klyngebombe. Det blokerer nemlig et enzymsystem der bryges til enormt meget i kroppen, og videnskaben ved af den grund ikke så meget endnu hvordan det enzymsystem reguleres. Derfor får man på langt sigt også problemer i mange organsystemer hvis man tger NSAID over en længere periode:

    seneproblemer, muskelproblemer -ikke smart efter et piskesmæld
    mavesmerter
    nyreproblemer
    leverproblemer
    hjerteproblemer
    forhøjet blodtryk

    og det er bare de bivirkninger man har fundet ud af.

    Derfor vil jeg faktisk anbefale dig at komme over på et morfinpræparat hvis antiepileptisk medicin eller tricyklisk antidepressiva ikke er nok.

    Mange læger ved ikke at disse to stofgrupper i lav dosis virker smertestillende, så du må lige bede din læge om at ringe til en smertelæge eller reumatolog hvis han ikke kender til det.

    Du ved sikkert også hvor vigtigt det er at du på sigt får trænet din nakke- og rygmuskler for at have en chance for at slippe af med smerterne. Træningen vil helt sikkert kunne gå bedre nu hvor du er ude af NSAID som sådan set bare har modvirket din fysioterapeuts behandling, bortset lige fra de første 2 uger du tog dem.

    God bedring
Log in eller Registrér for at kommentere.