Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Urolige led

Redigeret 12 november, 2012, 09:01 i Knogleskørhed
Hej, jeg er en gymnast, og har været det i godt 10 år. Jeg har i nogle år nu haft det sådan at mine led i albuen kan gå i overled, og meget enda tror det er godt 3 cm. Men sagen er den, at hver gang jeg står på hænder eller laver armbøjninger, ryster mine Led helt vildt, jeg kan næsten ikke at på dem, og mine led er ved at blive meget urolige, jeg prøver at have dem i normal stilling, men så ryster de, og det er jo ubehaligt at have dem i overled når man bære sig selv jo. Jeg har rimelig tynde arme, er der derfor lidt bange for at mine led enda ikke vil kunne holde sig mere når jeg bære mig selv i overled. Og eftersom de er begyndt at ryste, ryster mine arme meget nu, eller de føltes ret underlige, hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lillemivmus

    Du skriver under knogleskørhed, men det du beskriver tyder nu på hypermobilitet. Man kan være hypermobil i alle led, det hedder generel hypermobilitet, men nogle har det kun i enkelte led.

    Hypermobilitet betyder at dine sener er for lange og elastiske. De er ikke så stærke som normalt da du ikke har så meget af de seje bindevævsfibre der giver sene styrke. Det betyder at senen ikke kan holde leddet på plads og du kommer ud i overstræk i leddet, hvor du slider ekstra meget på sene og ledbrusk. Derfor har hypermobile stor risiko for slidgigt og alvorlige seneskader.

    Så du skal også passe meget på med ikke at få seneskedehindebetændelse ved fx computerarbejde eller bare sådan noget som badminton eller havearbejde.

    Desværre er hypermobilitet og gymnastik hvor du kommer ud i ekstreme stillinger en rigtig dårlig coctail. Så jeg kan kun råde dig til at stoppe, det er ikke sjovt at have stærke smerter hver eneste dag.

    Du er sikkert rigtig dygtig til gymnastik fordi du kan komme ud i helt umulige stillinger. Men hypermobilitet er ikke det samme som at være smidig! Ved smidighed har senen stor fleksisbilitet OG stor styrke. Ved hypermobilitet har senen stor fleksibilitet men NEDSAT styrke, og styrken kan desværre ikke optrænes da det er en genetisk defekt i de senefibre der giver styrken.

    Du bør faktisk få en henvisning til en fysioterapeut som skal lave et træningsprogram til dig så du får trænet musklerne omkring leddene korrekt. Det kan også være at du skal have specialsåler i skoene, hvis du har nedsat fodsvang.
    Desværre kan god muskulatur omkring leddene ikke holde leddet på plads alene, det er derfor du virkelig skal tænke dig om med den gymnastik.

    Og så kan jeg anbefale at du i samråd med fysioterapeuten får nogle støttebind til fx knæ, ankler og albuer, måske det er nok til at du kan beholde din gymnastik. Det er vigtigt at du ikke bare køber nogle tilfældige nogle, da du måske skal have nogle lidt specielle til lige dine led.

    Rigtig mange kvinder er hypermobile og langt de fleste har ingen gener. Men alle hypermobilie bør holde sig lang væk fra situationer hvor leddene kommer ud i yderstillinger, fx gymnastik, yoga, kampsport, fodbold, håndbold, samt fysisk krævende jobs med tunge løft, fx. lagerarbejde, sosu, noget butiksarbejde men også rengøringjob pga de mange skæve abejdsstillinger og buk.

    Du kan læse mere om hypermobilitet her:

    http://www.hypermobile.dk/
    http://www.frivilligcentervsv.dk/docs/u ... 940f8f8fcd
    http://www.gigtforeningen.dk/debat?id=1000537&act=post
  • Indstillinger
    Det var vist nogle virkelig gode råd, du får her. Da jeg læste Asklepios svar til dig kom jeg til at tænke på mit barnebarn. Han må f.eks. ikke spille fodbold, men gerne svømme.
    Jeg mener bestemt det er noget du skal tage hensyn til, for det kan blive meget slemt efter hvad jeg har fået oplyst.
Log in eller Registrér for at kommentere.