Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kolde fingre (Raynauds syndrom)

Redigeret 6 december, 2012, 10:24 i Sjældne sygdomme
Hej :)

Jeg har det sådan at mine fingre næsten altid er kolde..
Jeg har læst om Raynauds syndrom.. jeg er meget i tvivl om det er det..
der står man står nogle "anfald".. hvad betyder det, og hvad går det ud på?
Hver gang jeg er ude i bare LIDT kulde, bliver de fuldstændig kolde, og helt blå.
efter hvad jeg læser går fingerne også ondt når man har Raynauds syndrom, men det synes jeg bare ikke mine gør.
jeg synes de er meget stive som om jeg ikke kan bevæge dem, hver gang jeg har været ude og de er helt blå.
jeg er kun 14 år, så jeg tænker om det er en begyndelse, og det udvikler sig med tiden, eller hvordan..
Nogen der har prøvet det samme?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det var nu ikke lige mig selv men min far. Jeg ved at han tidligere har haft meget varme hænder. Var det også sådan for dig?
    Det plejer oftest at være et aldersbetinget tegn på at blodet ikke kommer ud i fingrene, som tidliger i livet.
    Men nu ved jeg ikke hvor gammel du selv er. Far var omkring de 80 år da han fik kolde fingre.
    Hvis det er tidligere i livet, så er det min erfaring at en nerve kan være i klemme et sted hvor blodet skal føres ud i hænderne.
    Spørg hellere din læge, og lad dig ikke tryne af dennes eventuelle udtalelse om at det kommer med alderen. Det gjorde far. Så blev han jo heller ikke undersøgt.
    Da far døde sagde de at alle hans organer ikke duede mere. Lad det ikke overgå dig. Søg læge. Det er mit velmente råd.
  • Indstillinger
    Hej Line

    Du kan tage det helt roligt, du har ikke Reynauld syndrom. Ved Raynaulds syndrom bliver fingrene nemlig helt hvide og følelsesløse og det kommer typisk i anfald når det er koldt. Hos nogle er "koldt" bare temperaturer under 10 grader. Hos de der er værst ramt, kan det endda ske ved helt normal stuetemperatur. Når blodet så kommer tilbage i fingrene gør det ekstremt ondt, det føles næsten som en skoldning.

    Nogle mener at op til hver 3. kvinde har Raynaulds symdrom i større eller mindre grad, det tror jeg nu er overdrevet, men der er i hvert fald mange der har det.

    Grunden til at du får kolde og blå fingre, er sandsynligvis fordi du er i dårlig form hvilket gør at dit blodomløb ikke er så godt. At alle dine organer skulle gå ned af det, kommer dog ikke til at ske. A1957Liebst beskriver en gammel mand på 80 år der temmeligt sikkert har haft svær åreforkalkning. Du er 14 år.

    Dine årer er fine og alle dine organer får alt det blod de har brug for. Men du skal dyrke noget konditionstræning. Og så skal du vide, at også dine hormoner kan spille ind, måske du du ikke har problemet ved menstruations eller ægløsning.
  • Indstillinger
    altså jeg er 13 og har samme problem men jeg tror ikke det er fordi jeg er i dårlig form da jeg træner karate 2-3 gange om ugen og løber 5 km 3 gange om ugen.
    når jeg træner karate blir mine hænder helt lyserøde/røde og mine knoer blir helt lilla...
    hva ka det være?
    jeg har fået min mens ka det men har har haft problemet siden jeg var 5-6 år...
    jeg har været til læge med det og hun siger at jeg bare skal lære at leve med det.

    findes der evt en kur :) på forhånd tak.
Log in eller Registrér for at kommentere.