Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhøjet IgM kan skabe barnløshed?

Redigeret 12 november, 2012, 15:32 i Ufrivillig barnløshed
Min kæreste og jeg har prøvet at blive gravide i nogen tid nu, desværre uden held. Jeg har fået taget nogle blodprøver i forbindelse med hudproblematik som viste et forhøjet IgM tal på 6,6 (interval 0,39-2,08)

Mit spørgsmål er om der er nogle der har oplevet nogen sammenhæng mellem barnløshed og forhøjet IgM tal?

Ved godt det er et mærkeligt spørgsmål men da jeg endnu ikke har fundet en læge der har svar til mig ville jeg høre om andre har oplevet det samme som mig for er ved at være lidt desperat.

Håber at høre fra jer.

Hilsen Marina1987

Kommentarer

  • Indstillinger
    De kan ikke have været for snu, de læger du har spurgt....

    Ja, der kan godt være en sammenhæng mellem et forhøjet IgM-tal og barnløshed.

    IgM står for Immunglobulin-M. Immunglobuliner er antistoffer og de af M-type er kroppens lager af antistoffer der aldrig har været brugt før. Når fx. et forkølelsesvirus så kommer ind i kroppen, prøver disse her M-type immunglobuliner at binde sig til virusset ligesom når man prøver mange nøgler i en lås. Den eller de IgM'er der passer vil herefter blive sat i masseproduktion, og i den forbindelse sker der et såkaldt klasseskifte med det IgM-antistof der passer til virusset fra IgM til IgG. Så forhøjet IgG i en blodprøve betyder at immunsystemet har været på arbejde.

    Nogle gange går der imidlertid lidt kuk i det, sådan at det klassekskifte fra IgM til IgG ikke sker, det ses oftest hvor det slet ikke er meingen at immunsystemet skal reagere, fx ved at der dannes antistoffer mod kroppens egne væv.

    Nogle kvinder er så uheldige at have dannet sådanne antistoffer mod en cellebestanddel der hedder fosfolipider. Disse antistoffer kan både være af IgM og IgG-type og anti-fosfolipid-antistof kan give gentagne spontagne aborter eller manglende graviditet. Også antistoffer mod dele af skjoldbruskkirtlen kan give samme problemer, de kan også være af IgM-type.

    Jeg vil anbefale at du bliver henvist til fertilitetsundersøgelse på et sygehus. Her kan de undersøge om du skulle danne antistoffer der kan gøre det svært for dig at blive gravid.

    Det er faktisk vigtigt at du bliver udredt for dit forhøjede IgM-tal, for det er der af en grund og kan skyldes stofskifte- (skjolbruskkirtel) sygdom eller en anden autoimmun lidelse, og den slags skal man ikke gå rundt med for længe.

    Så ud over en henvisning til en fertilitetsafdeling, så sørg også for at blive henvist til immunologisk afdeling. Hvis din læge ikke vil det, så bank i bordet for det er faktisk temmelig vigtigt.
  • Indstillinger
    Tusind mange tak for dit svar. Har nu gået 1 år med dette forhøjet IgM tal og du er den første der har givet mig konkret svar. Har allerede bestilt tid til lægen og skal nok få de henvisninger :)

    Endnu engang tak for at du tog dig tid til at svare - det betyder meget :)
  • Indstillinger
    Tak for de pæne ord :-)

    Et år er længe at gå og ikke kunne få svar, så jeg håber at du får vished snart.

    God bedring!
Log in eller Registrér for at kommentere.