Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der noget galt?

Redigeret 10 november, 2012, 05:09 i Åben debat om spiseproblemer
Hey Netdoktor

Jeg er en dreng på 20 år der er rimelig spinkel kropsbygning jeg har aldrig rigtig spist meget selvom jeg gerne ville, men jeg er ca. 1.84cm høj og vejer omkring 55 kg og jeg kan bare ikke tage på. Det har altid været sådan jeg har både været på efterskole og ikke taget på har prøvet en stor del men synes bare ikke jeg kan tage på oftest når jeg spiser sker det tit at jeg for bræk fornemmelser når jeg spiser mere så jeg simpelhen ikke kan klemme mere ned i maven selvom jeg stadig ikke har spist så meget har enlig altid haft det sådan her men det har aldrig været et problem. Er dog begyndt til fitness og overvejer stærkt at bruge -weight gainer- samtidig da det muligvis kan smide nogle kilo på mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Inden du begynder på underlige tilskud for at tage på, så spørg dig selv om der kunne være en psykisk grund til at du har så svært ved at få noget ned.

    Hvis du har det sådan, at du forventer at få kvalme og opkastfornemmelser når du skal spise noget, så kan det være tegn på angst. Lige som de mennesker der får det skidt af at være sammen med mange mennesker. Mekanismen er den samme og kan behandles ved en psykolog med rigtig gode resultater.

    Du behøver slet ikke at have haft en traumatisk barndom eller være blevet mobbet. Du skriver du altid har haft det sådan, så det kan være noget der er begyndt helt tilbage da du var baby. At stoppe med at spise er stort set den eneste måde et lille barn kan protestere på. Det betyder ikke at din mor har været en dårlig mor eller været od ved dig, det kan være noget så simpelt at hun har fået af vide at du var tynd og derfor er blevet ved med at prøve at give dig mad selv om du var mæt.

    Den egentlige baggrund er ikke noget du behøver at skænke mange tanker nu, det væsentlige er at du lige nu lyder til at forbinde mad som noget der skal stoppes ned med tvang for at komme ned, og sådan skal du ikke gå og have det. Det må da også være irriterende når du spiser sammen med dine venner.

    Du kan faktisk få tilskud til psykologen hvis du går til din læge først.

    Held og lykke med det hele!
Log in eller Registrér for at kommentere.