Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ikke begyndt på p-piller

jomfru16jomfru16
Redigeret 9 november, 2012, 04:46 i Prævention
Heej jeg er 16 år og har ikke brugt p-piller kan der ske noget ved det??

Jeg har læste mange skrive at de allerede begyndte den dag de fik deres menstration, men jeg har aldrig brugt det og jeg fik min menstration da jeg var 12 tror jeg.
Har aldrig hørt at man skulle tage dem lige efter man fik sin menstration.

Og jeg var altid fået afvide at det var kun noget man skulle tage når man har haft sex..

Håber på et svar..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har læst hvad du skriver tre gange. Forstår jeg dig rigtigt, tror du man skal tage p-piller, når man får menstruation. Naturligvis skal man IKKE tage p piller, fordi man får menstruation. Jeg håber da, jeg har misforstået dig for ellers der er noget galt med oplysningen, hvis nogen tror p-piller SKAL indtages.

    Prøv at læse dette.

    http://www.vibekemanniche.dk/?p=872

    http://www.bt.dk/nyheder/p-pillen-dur-i ... unge-piger
  • Indstillinger
    Hej pige på 16 år

    Selvfølgelig skal du ikke begynde at tage p-piller, det du har hørt og læst er noget vrøvl.

    Mit råd til dig er, at når du begynder på at have lyst og behov for sex så brug kondom, det beskytter både mod uønsket graviditet og overførte kønssygdomme.

    P-piller er medicin og kan have mange skadelige bivirkninger, og ændrer ikke noget ved det, selvom mange og efter min mening alt for mange praktiserende læger rundhåndet udskriver recept på p-piller til ganske unge piger.

    Dette kan godt forarge mig, så tag det helt roligt og nyd din ungdom uden brug af medicin.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg måtte også lige læse det her et par gange.

    Men - det passer vel meget godt med samfundets opfattelse i det hele taget:

    Det at være kvinde er øjensynligt en sygdom i sig selv, som der "heldigvis" kan medicineres mod.

    De unge piger får helt ukritisk smidt p-piller i hovedet ved det mindste lille pip om at det ikke er så sjovt at have menstruation. Når man så vil have barn, så har man måske fået lidt for meget af det hormon, så det kan blive lidt svært. Ja, men så får man bare noget andet hormon, der hjælper det på vej. Og til sidst; når man så bliver ældre - ja, men så er vi igen så "heldige" at vi kan gå direkte til en endnu en hormonbehandling, som skal tages til den dag man ligger i kisten.

    Ja, men er det ikke vidunderligt? Man kan gå gennem hele livet uden overhovedet at finde ud af, at man er kvinde.

    Undskyld min sarkasme, men det er da noget galt, eller hvad??

    Kære pige på 16. Jeg kan faktisk godt forstå din forvirring - det store flertal af dine veninder har sikkert taget disse p-piller i flere år og det betragtes desværre som noget helt naturligt. Der er ikke mange piger, der overhovedet ved, hvad det er - eller tænker over det i det hele taget. Lægerne er desværre lige så lige glade - kan slet ikke se noget forkert i det.

    Selvfølgelig er det helt galt at unge piger skal have hormoner, der styrer det aller vigtigste for en kvinde, nemlig hendes fertilitet.

    Og det aller værste er, at mange tror som dig: Man SKAL tage p-piller.

    Husk for det første er p-piller hormoner, som kroppen generelt ikke har godt af - ligegyldigt hvad lægerne ellers siger. Mit argument er at det da ikke kan være rigtigt og derfor heller ikke sundt, at man uden videre skal medicineres mod en helt naturlig tilstand.

    For det andet - til trods for korrekt brug af disse p-piller er der efterhånden flere og flere, der bliver gravide alligevel, og nej - ikke mange, men nok til, at man også bør bruge anden prævention for at sikre sig.

    For det tredie - p-piller beskytter ikke mod kønssygdomme, hvorfor man også bør beskytte sig på anden vis - især i de unge år med skiftende partnere.

    Jeg ser desværre ikke megen fornuft i at indtage denne medicin, men jeg ser der i mod megen fornuft i, at man bruger energi og kræfter på at lære at passe på sig selv og hinanden i sexlivet, hvorfor man burde bruge langt flere kræfter på at få det kondom ind som noget helt naturligt, som alle simpelt hen har på sig - og bruger hver eneste gang. Især de unge med skiftende partnere og "hovsa"-sex, når man har fået lige vel rigeligt indenbords.
Log in eller Registrér for at kommentere.