Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er dit bedste motionsråd???

Redigeret 7 november, 2012, 02:42 i Motion
Hej, vi er to journaliststuderende, der er ved at lave vores afsluttende bacheloropgave. Her sætter vi fokus på mediernes dækning af sundhedsområdet med udgangspunkt i bl.a. motion.
I den forbindelse har vi brug for en person, som har fundet en eller anden motionsguide på nettet, i avisen eller hørt om på Tv og fulgt den med succes.
Er det dig og har du lyst til at fortælle os din historie i et interview?

Så skriv en uforpligtende mail til rikkeogstine@gmail.com og hør mere.

Venlig hilsen
Stine Greve og Rikke Harden

"Indlægget er godkendt af Netdoktor."

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rikke og Stine

    Set fra mit synspunkt er mediernes rolle, hvad angår sundhedsområdet, at afdække fejl og svigt i lægebehandlingen, altså at være ”vagthunde” og forsvare patienternes interesser, akkurat ligesom det forventes af medierne, at de står vagt om demokratiet og afslører magtmisbrug og politiske rævekager.

    Selvfølgelig har jeg bemærket den omsiggribende vejledning om livsstil i diverse medier. Men hvad i alverden er det for et samfund, hvor folk skal have SÅ MEGET vejledning i at lave mad og SÅ MEGET vejledning i at bevæge sig?

    Hvad i alverden er der sket, siden den slags åbenbart er nødvendigt?

    Hvorfor er almindelig madlavning og almindelig kropsbevidsthed, hvor man lærer at mærke, hvad kroppen har brug for (herunder bevægelse), ikke en helt naturlig del af børneopdragelsen?

    En motionsguide!

    Hvad er der galt med at cykle derhen, hvor man alligevel skal, fordi man skal arbejde eller købe ind? Hvad er der galt med at gå sig en tur i Guds grønne natur? Hvad er der galt med den motion, man får ved at gøre rent, lege med børnene, lave havearbejde og andre nødvendige ting? Hvad er der galt med at svømme i havet eller danse?

    Hvorfor skal motion absolut være en sur og fremmedgørende kamp, enten på frygtelige torturmaskiner i underlige maskin-haller eller i ensomhed på øde stier i vinterkulden? Hvorfor må motion ikke indgå som en naturlig del af hverdagen i forbindelse med de gøremål, man i forvejen har?

    Sådan som jeg ser det, så er de moderne anbefalinger vedrørende såkaldt sund livsstil absolut sygdomsfremkaldende, i og med at der er tale om generelle og ofte fremmedgørende råd – ikke råd, der tager udgangspunkt i, hvad den enkelte selv mærker behov for.

    Moderne livsstil går ud på, at jeg skal blive en anden end den, jeg er! Moderne livsstil handler om at forhindre mig i at finde ud af, hvad jeg i virkeligheden selv ønsker, har lyst til eller behov for. Moderne livsstil – med alle disse påtrængende og moraliserende anbefalinger handler om at modarbejde ægte kropsbevidsthed.

    I stedet for et autentisk liv, i overensstemmelse med vores naturlige behov skal vi påduttes en hel masse tidrøvende og fremmedgørende anbefalinger.

    De samfundsmæssige årsager til sygdom (forurening, madvarer bestående af skrammel uden ordentlige næringsstoffer, men fyldt med E-numre, samt stress og jag på arbejdspladsen) bliver af de ansvarlige mødt med krav til den enkelte om at være POSITIV! Og den almindelige holdning er, at hvis du bliver syg eller arbejdsløs, så skyldes det nok, at du har et negativt livssyn!

    Ja, jeg ved godt, at det ikke var, hvad I ønskede, Stine og Rikke, men jeg kunne ikke lade være. Held og lykke med jeres opgave!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.