Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mytomani (lystløgner)?

Redigeret 11 december, 2012, 13:53 i Tvangstanker
Hej

Jeg er meget bekymret for min ene veninde. vi er dog ikke venner mere, men det er en meget lang historie.
problemer lægger i jeg tror hun er lystløgner. jeg har aldrig konfronteret hende med det, og det er ikke så mange hun lyver for... som regelt.
vi blev venner for 2 år siden, hvor der ikke var nogen problemer.
Da jeg så fik min egen lejlighed for ca. et år siden begyndte det hele så. Jeg ved hun var jealous på mig, så tror det er derfor hun begyndte med hendes løgne. Det startede da hun konstant mødte medlemmerne fra vores fælles yndlingsband. så havde hun pludselig deres nummer og snakkede ofte med dem mens jeg sad ved siden af, men jeg måtte ikke snakke med dem, og hun ville ikke sætte telefonen på højtaler.
Pludselig var hun så i familien med et bandmedlem fra mit yndlingsband og prøvede at fortælle ting om bandet. (jeg har dog flere gange der kunne sige hende imod fordi jeg har en god viden om bandet).
lige pludselig var hun også venner med folk der arbejder til koncerter så hun ville skaffe os gratis billetter, men blev altid aflyst i sidste øjeblik. I denne periode har det kun været mig hun har fortalt disse ting til, men jeg har dog snakket med mine andre venner om det i hemmelighed da jeg ikke kunne tro på det. hun fortalte også hun skulle flytte til usa sammen med mit yndlingsband, og vi nok aldrig ville mødes igen. Jeg blev dybt såret, men hun kunne ikke forstå hvorfor. Hun kunne ikke se hvorfor jeg ikke bare var glad for at hun skulle leve mit drømmeliv, mens jeg blev efterladt alene her. dette blev dog også droppet kun en uge inden vi skulle starte i skole sammen.
I sommers da vi startede på en ny skole sammen, begyndte hun så året med at lyve for hele klassen. Jeg sagde dog ikke noget til hende, og klassen har efterhånden glemt alle løgnene.... ingen har dog fundet ud af at hun lyver.

Det intressante er dog at hun aldrig fortæller noget fra hendes liv som lyder sandsynligt. hvis hun skændtes med hendes forældre har de for eksempel truet med at sætte hende på gaden... Det eneste hun har fortalt om hendes fortid er alle de kendte mennesker hun er i familie med, eller er venner med.

Jeg blev dog direkte sur da vi en dag skulle arbejde sammen efter vi var blevet uvenner. hun fortalte chefen hun havde haft en hård dag da hun havde været til konkurence den samme dag, så chefen lod hende slappe af mens jeg skulle lave alt arbejdet alene. Har dog tjekket, og der var ingen konkurence den dag, ikke engang den måned...

spørgsmålet ligger så i, skal jeg prøve at gøre noget ved dette problem, og i så fald hvad? vi er jo som sådan ikke venner mere, men det tyder på hun har nogle problemer hun har brug for hjælp til, og jeg er den eneste der kender til "sandheden". Egentlig er jeg jo ikke engang sikker på hun har løjet, men det lyder bare på ingen måde realistisk?
undskyld jeg har skrevet så meget, men har prøvet at gøre det kort.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har en gang i mit liv mødt et menneske, der stak den ene store løgn efter den anden. Jeg begyndte at studse noget over det der blev fortalt.
    Til sidst kom der en løgn så stor, at den var til at tage og "føle" på.
    Så gik det op for mig, at vedkommende "levede" af sine løgne. Forbindelsen blev afbrudt.
    Jeg var faktisk noget overrasket, jeg ville aldrig have troet nogen kunne lyve så voldsomt, men det sker åbenbart.

    Jeg kan kun sige, hvad jeg ville gøre, hvis det var mig. Undgå vedkommende så vidt muligt.
    Hvorfor i alverden skulle du blande dig i det. Du bliver sikkert kun beskyldt for at tale ondt om vedkommende. Nej, hold dig på afstand.
  • Indstillinger
    Jeg tror nu, det handler om en pige, der har et voldsomt lavt selvværd, og som faktisk har det meget dårligt med sig selv - så dårligt, at hun slet ikke er klar over, at hun med sine mislykkede og meget ivrige forsøg på at gøre sig interessant i andres øjne, netop kommer til at skubbe velmenende venner som dig, men givet også andre - fra sig.

    Jeg går ud, fra at du er temmelig ung, og derfor skal du heller ikke ødelægge dig selv i dit ønske om at hjælpe denne pige, for jeg tror, det er en pige, der sikkert har brug for rigtigt meget hjælp.

    Jeg synes dog godt, du kan fortælle hende, at du gerne vil være venner med hende, men du vil simpelt hen ikke være med til alle de løgnehistorier, så hvis ikke hun kan være sig selv - og være ærlig overfor dig, så vil du ikke have noget med hende at gøre mere.

    Fortæl hende, at du da nok er klar over, at hun stikker alle disse historier for at gøre sig interessant, men at det kun gør hende mere utroværdig i dine øjne. Fortæl hende, at du da synes, hun sagtens kan være god nok, som den hun ER men ikke som den hun gerne vil være.

    Men - husk at passe på dig selv i det her spil - pas på, du ikke bliver trukket med i noget, du ikke kan magte.
  • Indstillinger
    jeg kender en voksen mand ---han lyver ikke dirikte --men han kan ikke fortælle noget uden --han entet overdriver ----eller underdriver det han fortæller ----og han laver store diskutioner ---for at få retten til det han siger ---
    jeg ved ikke hvad det er han vil opnå --jeg har konfronteret ham med det tit ---men det præller af ---fordi han er så fast o sin tro ---at han har ret ---
  • Indstillinger
    Jeg tror du har ret lotte, og jeg ved også hun har større problemer med selvværd. Som du nævner er jeg forholdsvis ung (18 år) og det er hun også. desværre er vores venskab nu kun blevet værre, og vi kan dårligt holde ud at være i samme rum (hvilket er pænt besværligt når man går i klasse sammen). Jeg har stadig ikke konfronteret hende, men vi er ikke længere på talefod. jeg tror det ville være svært for mig at kunne gøre noget, men jeg føler stadig det er forkert bare at ignorere det. Ville det være forkert af mig at gå til skolens psykolog om denne teori? (vi har nemlig fået besked om at gå videre til administrationen, hvis vi mener noget er galt med en klassekammerat) jeg føler virkelig jeg står i et stort dilemma i forhold til hende, men jeg er dog blevet mere og mere sikker i min teori, da hun nu igen er begyndt med løgne, så som at blive væk fra skole for at indspille med flere forskellige managere hun har mødt i byen.
    Skal jeg risikere at blive "afvist" og gå til psykologen, eller skal jeg bare prøve at glemme alt om hende?
  • Indstillinger
    Synes helt klart du skal gå til din skole og fortælle dette. De må sådan set ikke fortælle hende at det netop er dig der har fortalt at hun har det skidt :-)

    Alt det du skriver omkring din veninde, er meget bekendt her også.. har også en "veninde" der lyver sig interresant.. hun havde sågar et tidspunkt løjet så meget overfor en daværende kæreste at hun ikke kunne tage ham med hjem, fordi så ville hendes løgne blive afsløret :-) Dengang boede jeg ude ( flyttede hjemmefra som 16 årig ) og hun og hendes kæreste kom hele tiden hjem til mig og var sammen hjemme ved mig, når de rigtig skulle være hos hende... jeg fattede ikke mistanke fordi jeg ikke tænkte over det og tænkte det var vel meget normalt.. ham fyren der spurgte mig så en dag hvor hun lige var nede og købe noget til os alle tre om hvorfor hun aldrig tog ham med hjem til hende selv, og jeg svarede ærligt at jeg ikke vidste det, og hvad hun havde fortalt ham osv. ( vidste godt hun havde et problem med at lyve, troede bare aldrig det skulle gå ud over hendes kærester ).. han fortalte så at hun havde fortalt at hendes forældre havde mange penge og boede i et stort hus med jacuzzi osv osv.. og jeg vidste godt det var løgn men valgte ikke at sige noget til ham, pga at jeg ikke ville være den dårlige veninde, så sagde bare: Nå okay til ham og lod som ingenting.. fik så min veninde på talefod alene senere hen og sagde til hende at hvis hun ikke stoppede løgnene overfor hendes kæreste og fortalte ham sandheden ville jeg gøre det.. hvilket så resulterede i at hun slog op med ham.. Vi har så været veninder i mange år.. ( er 20 idag ) og snakker ikke med hende mere... hun begyndte nemlig også at lyve overfor mig, og tilsidst sagde jeg stop for det er forfærdeligt at blive fyldt i et spin af løgne :-) Og havde også sagt til hende at hun skulle søge hjælp fordi hun sagde altid selv at hun godt vidste det når jeg lige nævnte det for hende osv.. det var så mig der valgte hende fra og ikke omvendt, fordi jeg helt ærligt fik nok af hendes lystløgneri. :) men ingen af hendes bekendte/venner kender hendes rigtige historie, hun fortæller dem alt muligt forskelligt omkring hendes liv :-)
  • Indstillinger
    Ja, jeg synes også helt klart, at du bør gå videre med det, for det er med overvejende sandsynlighed en pige, der har det ret dårligt, og hun behøver derfor hjælp.

    Du skriver, at du nu slet ikke har kontakt med hende dvs. hun har mistet endnu en, hun gerne vil være ven med.

    Det er ikke din opgave at redde hende, men det bekymrer dig tydeligvis, så derfor er det en virkelig god måde, at du prøver at hjælpe hende ved at kontakte skolens psykolog.
Log in eller Registrér for at kommentere.