Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Maveproblemer + kost

Hej allesammen.
Jeg har som mange andre problemer med maven.
Problemet er at jeg sådan set aldrig har fået konstateret noget, så ved ikke rigtig hvad det er. Jeg lider af kvalme, oppustet mave og problemer med afføring og meget luft i maven.
Jeg har derfor tænkt lidt over at prøve at ændre min kost, for at se om det kan hjælpe.

Jeg er dog meget forvirret over hvad jeg skal gøre, for fx. er mælk jo normalt sundt, men ikke hvis man er laktose intolerant, appelsiner og citrusfrugter er sunde, men ikke hvis man lider af for meget mavesyre osv. Derfor ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal begynde og hvad jeg skal gøre.
Jeg ved jo godt at man kan prøve sig frem, men det synes jeg bare virker overskueligt, hvis man spiser en varieret kost, for så ved man jo ikke hvad der præcist er godt og dårligt for en.

Er der en måde hvorpå jeg kan finde ud af hvad jeg ''fejler''?
Hvordan kan jeg finde ud af om jeg har fødevare intolerance overfor noget?
Hvordan finder jeg en kost der passer til mig?
Er der nogen der har en god kost jeg kan følge? (må gerne være en bestemt, istedet for bare: ''spis alt i moderate mængder) vil jo netop gerne finde ud af hvad det er der giver mig disse maveproblemer, og om det er noget i kosten.

Er som i nok kan se MEGET forvirret.
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder som min veninde der ikke kunne tåle oksekød, Altså ikke kunne fordøje det. Jeg har hørt at oksekød er en uge om at blive fordøjet og at man ikke må spise oksekød 2 dage i træk og at man kun må spise oksekød 2 gange om ugen.

    Det kan også være at du har en skjult forstoppelse.

    Jeg har selv fået helt styr på min mave ved at læse og følge sundhedsrevolutionens hvor opskrifterne er uden tilsat sukker, gluten eller laktose. Ham der har lavet bøgerne var selv syg med noget i maven og det hele går ud på at "spise sig rask".
  • Indstillinger
    har du talt med din læge ----hvad med om du gik til en diatist ---og får hjælp ---til hvad du skal spise
  • Indstillinger
    Hej Vægten

    Nu har du i hvert fald fået 3 forskellige forslag:

    1. Du kan gå til læge (evt. en diætist)
    2. Du kan have en skjult forstoppelse
    3. Du kan eventuelt følge de råd, der bliver givet af ophavsmanden til den såkaldte ”sundhedsrevolution”.

    Jeg vil give dig endnu et forslag: Skriv dagbog. Skriv ned, hvordan du har det, og hvad du har spist eller i øvrigt foretaget dig, Skriv helst lidt hver dag og helst på computer, for så er det nemmere at overskue, og du kan bruge søgefunktionen til at finde bestemte notater.

    Meningen er selvfølgelig, at du skal finde et system i det, altså at der sker en forværring, når du spiser noget bestemt, og en forbedring, når du lader være med at spise det, det nu drejer sig om.

    Men jeg vil også gerne kommentere de andre forslag:

    1. Hvis du går til læge med dine symptomer, skal du være forberedt på, at lægen har hørt den historie i massevis af gange før. Lægen har formodentlig 5 minutter til at høre på dig og vil derefter nok sige, at du har irriteret tyktarm, og at du må lære at leve med det. Her er et link til Netdoktors information om irriteret tyktarm:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... yktarm.htm

    Du skal være forberedt på, at mange læger opfatter de symptomer, du har, som en psykisk sygdom. En århusiansk læge ved navn Per Fink er hovedansvarlig for en ny bevægelse inden for sundhedsområdet, som går ud på at omdiagnosticere mange fysiske sygdomme og kalde dem ”funktionelle lidelser”, og ”funktionelle lidelser" opfattes som psykisk betingede.

    Hvis din læge er del af den bevægelse, vil han/hun nok foreslå psykologbehandling (kognitiv terapi) og medicin mod depression.

    Du kan se en video om dette emne her:

    http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi ... k_haab.htm

    Selvfølgelig er der den mulighed, at din læge vil foreslå, at du bliver undersøgt på sygehuset for at se, om du tåler mælkeprodukter og gluten. Men jeg tror ikke, at du skal regne med det, for det er jo forholdsvis dyre undersøgelser, og lægen vil nok først forsøge at holde dig hen med snak.

    Men jeg vil egentlig foreslå dig at gå til læge under alle omstændigheder, selv om du nok ikke får den store hjælp. Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om, via blodprøver, at tjekke, om der er mangler på vitaminer og mineraler.

    Jeg havde selv i mange år problemer med maven – foruden mange andre helbredsproblemer. Jeg blev i årevis holdt hen med snak, indtil jeg regnede ud, at der måtte være tale om jernmangel. Jeg fik med stort besvær overtalt lægen til at tage en blodprøve. Og bingo: jeg havde en meget lav blodprocent. Da jeg fik kompenseret for jernmanglen, forsvandt maveproblemerne.

    2. En skjult forstoppelse. Den tilstand har jeg lige hørt om i forbindelse med sagen om, at mange læger opfatter mave/tarmproblemer som ”noget psykisk”. Som modargument til den opfattelse var der én, der nævnte de gode resultater, som man efter sigende skulle have på Hillerød Hospital. Personligt kender jeg intet til Hillerød Hospital, men du få lige et link:

    http://www.hillerodhospital.dk/menu/Afd ... oratoriet/

    3. Så er der den såkaldte ”sundhedsrevolution”, som Avavav nævner. Jeg tror ikke, at der er ret mange, der kender til den, så jeg vil lige knytte et par kommentarer til sagen. Sundhedsrevolutionen er opfundet af Uhmahro Cadogan, der selv havde en tarmsygdom og kurerede sig selv, som Avavav skriver.

    Jeg har selv engang læst en af Umahro Cadogans bøger, nemlig den, der hedder ”Køkkenrevolution på høje hæle”.

    Jeg synes, at Umahro Cadogans sundhedsprincipper er fine, men nok lidt svære for de fleste mennesker at følge i praksis. Men hvis man er meget syg, er man jo villig til meget!

    Du får lige et link til Umahro Cadogans hjemmeside:

    http://www.umahro.dk/

    Endelig vil jeg sige, at der her på Netdoktor er en debat, som muligvis vil interessere dig:

    viewtopic.php?t=29844&f=

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Og - tager du nogen form for medicin? Det gælder også p-midler f.eks p-piller. Selv havde jeg faktisk noget, der mindede om dine gener i de få år, jeg tog p-piller. Problemet forsvandt, da jeg ophørte med disse p-piller, selv om min læge hårdnakket påstod, at det ikke passede. Af en aller anden grund frikender læger generelt disse hormoner fuldstændigt, selv om det da gang på gang er bevist, at de har endog mange bivirkninger.

    Men - medicin generelt kan også give sådanne bivirkninger, og mange gange først efter et stykke tids brug.

    Dette bare en lille sidebemærkning.
Log in eller Registrér for at kommentere.