Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer med halsen Hjælp!

Den bliver nok lang men jeg beskriver det hele . Jeg er 12 år og har haft problemer i 4 uger snart . Det startede en søndag hvor jeg sad oven på og så en serie i tvet som jeg bare lige så 15 min af der hed Forbrydelsen mens jeg havde en sallos i munden . Og midt i det hele begyndte min hals og være mærkelig . og om onsdagen før efterårs ferien gik det virkelig i udbrud i skolen . jeg havde ondt i halsen og som om det stikkede . og jeg havde det skidt . Så jeg blev sendt hjem kl 11 om morgen . og lå hjemme og var syg . Torsdag gik vi til lægen og fik det tjekket . Lægen sagde det var en virus . Så vi gjorde som lægen sagde vi sku . Jeg sku drikke te og hvis det var irreterende sku jeg tage en Halls og jeg sku ligge i sengen . Om fredagen ku jeg godt lige klare det jeg sku . jeg sku med toget op til mine bedsteforældre i Skanderborg . jeg tog stadig det der hedder halls jeg havde problemer med og synke og spise . Om lørdagen om morgen begyndte min vejr trækning og blive irreterende . jeg havde det som om jeg ikk ku få vejret . men det var ikke så værst i starten så jeg tog med mine bedsteforældre ud og gå . da jeg kom hjem om aften begyndte det igen . og jeg havde det skidt . Det samme var det om søndagen . jeg sku hjem til min faster og være til tirsdag og så sku jeg hjem til min bedsteforældre og være igen . om søndagen var min vejr trækning stadig irreterende og jeg havde det skidt og jeg havde smerter når jeg sank en klump jeg var så stoppet med de der halls . om mandagen lå jeg hjemme og var syg ved min faster . jeg var lige ude i 35 min ca og kom ind igen og lå syg resten af dagen . jeg fik te og det lægen stadig sagde jeg sku ha . om tirsdagen gik jeg i panik pludselig fordi min hals blev værre og min vejr trækning blev virkelig lukket følte jeg . jeg blev kørt hjem til min bedsteforældre igen og lå syg og fik te vi så en film også det var hyggeligt . jeg gik i seng tidligt fordi jeg sku med min bedstemor i børnehaven kl 6 om morgen . Det gik egentlig fint ude i børnehaven men da vi sku hjem og var kommet hjem. begyndte jeg og ku mærke det igen . kl 4 blev jeg kørt ud til min faster og sov til torsdag . hvor jeg blev hentet og kom med min bedstemor igen i børnehaven . jeg var begyndt på de halls igen jeg havde stadig problemer med vejr trækningen efter børnehaven begyndte det og blive værre så vi kørte til lægen i skanderborg og fik mig tjekket . De tjekkede halsen og den var neutral for virus og bakterier . så fik jeg taget en blod prøve i fingeren . og fik af vide der stadig var virus men de ku ikke forstå at det gik ud over min vejr trækning . Så jeg kom hjem under dynen og lå syg . om fredagen sku jeg igen lige i børnehaven med min bedstemor der havde jeg det lidt bedre men stadig syg . kl 1 om eftermidagen kom min far og hentede min . vi blev så og sov til om lørdagen . Jeg havde det lidt bedre der om fredagen . da vi kørte hjem om lørdagen gik det ogs fint . men da vi var kommet hjem begyndte det igen og irreter. vejrtrækningen blev dårligere og mere irreterende . og sådan var det ind til om onsdagen efter efterårs ferien hvor det blev meget værre . Min mor kom ogs hjem om onsdagen da hun havde været i bosnien i 12 dage . Min mor blev bange da det var blevet værre så vi gik til lægen igen . hun kunne intet se alt var helbredt sagde hun . men jeg havde stadig irreterende vejr trækning og hals problemer 2 dage efter kom jeg igen til lægen hvor hun stadig ikk ku se noget . 1 dag efter tog vi så til vagt lægen hvor han sagde at jeg sku ha taget blod prøver igen og tjekkes over det hele . Dagen efter Blev jeg tjekket i lungerne og i halsen og ørene og øjnene og jeg fik taget blodprøve . Der var stadig intet . der efter blev jeg sendt på sygehuset . og tjekkes . i sønderborg . Lægen var i tvivl om hvad det var han troede det kunne være kyssesyge . men jeg har ingen feber haft . men alt det andet har jeg haft . den næste dag da der var stuegang sagde de at jeg havde en hævet lymfeknude i højre side og halsen stadig er irreteret . men de ku ikke finde ud af om det præcist var det . Vi kom så hjem efter stuegang. Min vejrtrækning var stadig som før og halsen gjorde ondt . lægen havde sagt vi sku tage noget hexokain mod halsen . det har vi så gjort i 4 dage . og det er stadig irreterende . vi tror det kan være kyssesyge . og lige nu har jeg det sådan her : Ondt i halsen ondt når jeg synker og svært ved og synke . vejr trækningen er irreterende og jeg har svært ved og falde i søvn . og om morgen har jeg det som om jeg glemmer og trække vejret så jeg går i panik en gang i mellem . Jeg er begyndt og blive varm på panden og på kroppen men ingen feber idag kl 11 havde jeg også hurtigt hjerte slag .

Jeg håber vi kan få nogle svar på hvad det kan være da det bliver ved og har stået på i 4 uger nu .

- Hilsen Lucas 12 år og hans mor 31 år Hjælp venligst .

Kommentarer

  • Indstillinger
    Håber nogle ved hvad det kan være .
  • Indstillinger
    Hej Lucas

    Det lyder slet ikke rart med den hals. Og sikke mange læger du har været ved.

    Ud fra dit lange indlæg forstår jeg at:


    -du har ondt i halsen
    -en hævet lymfeknude på halsen
    -irriteret vejrtrækning
    -problemer med at få luften ud fra mund og næse
    -du har fået taget blodprøver for infektion, bakterier og virus
    -det lyder som om du har fået taget et røngtenbillede af dine lunger
    -du skriver du ikke har haft feber
    -har senere haft varm pande

    Dit indlæg er lidt svært at overskue fordi der ikke er nogle afsnit. Er det rigtigt forstået, at du ikke har været snottet?

    Først og fremmest kan det godt være at du har haft feber, det skal måles med et termometer i numsen (desværre) før at man ved det med sikkerhed. Termometrene til ører og mund måler nemlig forkert og man kan ikke bare mærke på panden og sige om nogen har feber eller ej.

    Det er rigtigt at man bliver varm når man har feber, men feberen får den der er syg til at fryse! Man føler først man selv er varm når feberen falder igen.

    Hvis du har lungebetændelse, enten virus eller bakterier, så kan det ses på det røngtenbillede af dine lunger jeg er ret sikker på at lægerne på sygehuset har taget. Så hvis lægerne har sagt at dine lunger ser fine ud, så har du ikke lungebetændelse, eller du havde det i hvert fald ikke da du var på sygehuset.

    Du kunne godt have kyssesyge. Det kan man se i en blodprøve. Men nogle gange skal man vente lidt før man kan se det, så det vil være en god ide hvis din egen læge vil tage en kyssesyge-blodprøve igen på et tidspunkt.

    Du kan også godt måske have lidt astma fordi du skriver at du ikke kan få luften ud af munden, det ved jeg ikke om lægerne har testet dig for. Så skal man puste ind i sådan et rør, og så får man en maske på med noget vanddamp i, og så puster man i røret igen og så ser lægen om der er en forskel.

    Måske har du bare en meget sejlivet virus fordi dit immunsystem ikke er helt på toppen. Det er faktisk ikke helt let at vitaminer og mineraler nok selv om din mor sikkert sørger for en sund og varieret kost. Især D-vitamin mangel kan gøre at du lettere bliver syg især hvis du samtidig mangler C-vitamin. Det gør rigtig mange på din alder, fordi din krop lige pludselig bruger meget mere end før, nu hvor du så småt går i pubertetem og derfor vokser og udvikler din krop.

    Det lyder som om at det også har været meget forvirrende med alle de læger. Derfor synes jeg at du og din mor skal tage ned til din læge så han stille og rolig kan forklare hvad der er blevet undersøgt for og hvad det har vist. Tag mit indlæg her med, så kan I lettere spørge hvis I tror lægerne har glemt at kigge på et eller andet.
Log in eller Registrér for at kommentere.