Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gult urin

Redigeret 1 november, 2012, 14:42 i Åben debat om kønssygdomme
Først vil jeg lige fortælle jer at jeg er en dreng :-)

For cirka 5 uger siden havde jeg samleje med min kæreste (ubeskyttet), men det skete først efter vi var blevet tjekket for alle kønsygdomme og vi var begge negative... Jeg har lagde mærke til at mit urin er blevet gult, men når jeg drikker meget vand så får det en normal farve nemlig en klar farve. Jeg har ikke andre symptomer, end det med mit urin.
Så mit spørgsmål til jer er, hvad skyldes det at mit urin har fået den farve konstant, skyldes det at jeg får for lidt vand, da hvis jeg drikker meget vand som sagt som får jeg en klar farve.

Tak på forhånden :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når man drikker for lidt får urinen en gul farve. Jeg kan ikke give dig nogen teknisk forklaring andet end det har jeg læst mig til.
  • Indstillinger
    Jeg slet ikke haft nogle symptomer, skyldes det at jeg drikker for lidt vand?
    - Hvis lægen har sagt at jeg ikke har nogle kønssygdomme og det har min kæreste hellere ikke, kan vi få nogle kønssygdomme når vi har ubeskyttet sex?
  • Indstillinger
    Man kan ikke smitte med noget, man ikke har, så hvis I begge er testet og erklæret fri for kønssygdomme, så kan I heller ikke smitte hinanden. Hun kan dog godt blive gravid, når I har ubeskyttet samleje, men det ved I jo. Og I ved forhåbentligt også at p-piller ikke er 100% sikre for alle - måske for de fleste, men ikke for alle.

    Nej, man mærker ikke i starten noget til det, hvis man får for lidt væske. Nyreproblemer opstår langsomt, så det er først, når der ER gået galt, du vil kunne få - endog meget ubehagelige - problemer.

    Når kroppen ikke får væske nok, så bliver den overbelastet, og gul urin er første tegn på, at nyrerne er overbelastede og også første tegn på, at din krop får for lidt væske. Der sker dog ingen skade ved kortvarig overbelastning, men det er ikke en god ide at blive ved med det, så sørg for at få væske nok.

    Du skal derfor sørge for at drikke 1½ - 2 liter væske/vand hver dag. Sodavand og øl/spiritus er meget vandrivende, så hvis du drikker meget af det, skal du sørge for endnu mere rent vand. Det samme, hvis du dyrker sport/motion, hvor sveden driver - så skal du også kompensere med mere vand.

    Dog skal du heller ikke skylle kroppen i gennem med for meget vand, så prøv en gang i mellem at måle dit væskeindtag på et døgn.
  • Indstillinger
    Tak for dit gode svar

    Men jeg føler mig bare tørstig hele tiden, det skal lige siges at jeg dyrker meget sport og har en aktiv krop, jeg spiser også meget :-)

    Tak på forhånden
  • Indstillinger
    Hehe. Det er da meget logisk, at du føler dig tørstig, når du får for lidt at drikke.

    Lyt dog til din krop og giv den, hvad den tydeligvis har brug for.
  • Indstillinger
    Det er meget kloge råd Lotte giver her, lyt til hende!

    Men må dog lige komme med en lille kommentar.

    Gul urin har intet at gøre med at nyrerne er overbelastede. Det betyder bare at dine nyrer i overensstemmelse med deres design, tilbageholder mere vand end de plejer fordi du ikke har drukket nok. Husk på, at nyrerne filtrerer ca. 180 l væske i døgnet! Nyrerne er designet til at variere koncentrationen i urinen fra ca. 700 mOSMOL (som er under osmolaliteten i karbanen) til ca 1400 mOSMOL, med andre ord mellem ½-5 liter urin i døgnet.

    Er nyrerne beskadigede er der protein (æggehvidestoffer) i urinen, og det er en helt anden sag.

    Den gule farve kommer af tilstedeværelsen af xantin og hypoxantin i urinen.

    I øvrigt er det langt farligere at drikke for meget vand end at drikke for lidt, fordi man jo bliver tørstig af at mangle vand. Så det er kun hvis man er en ældre medborger at man skal passe lidt på, for evnen til at føle tørst aftager med alderen.

    For meget vand kan give temmelig farlige elektrolytforstyrrelser, særligt hvis man samtidig sveder meget. Det ses hver eneste varme sommer. Men forekommer altså også hos personer der følger en eller anden sundheds-gurus ide om at man SKAL drikke en bestemt mængde vand. Og hos studerende der er blevet vandnarkomaner fordi de konstant render rundt med en flaske vand.

    Så i stedet for at "skulle" drikke 1½-2 liter væske, skal du mærke efter din tørst! For det er i praksis umuligt at vurdere hvor meget væske du får ind via den faste føde som fx yoghurt, og det skal også regnes med. Spørg dig selv om du er tørstig, for nogen kan det godt forveksles lidt med sult i skyndingen, men mærker du ordentlig efter er du ikke i tvivl. Den bedste til at beregne dit vandbehov er nemlig din krop, heldigvis.

    Husk også at drikkevarer som kaffe og the er vanddrivende.
    Det er cola også pga det høje sukkerindhold (osmotisk diurese) medmindre du er ved at gå sukkerkold for så optages sukkeret i dine celler i stedet.
  • Indstillinger
    Jeg takker mange gange for dit gode svar og din tid :-)
  • Indstillinger
    Kan det være hepatitis b?
  • Indstillinger
    Hvorfor tror du at det kan være hepatitis B? Har du haft en adfærd der giver dig mistanke om smitte?

    Hepatitis B smitter jo via blod og sekreter som fx sæd og spyt, men blod er den hyppigste smittekilde. Derfor ses hepatitis fortrinsvis blandt stiknarkomaner i DK.

    Hepatitis B kan få din urin til at se mørk ud /brunlig, ikke gul. Samtidig vil din afførring være hvidlig. De fleste har slet ingen symptomer overhovedet, mens 1/3 oplever symptomer der minder om en langvarig maveinfluenza, med madlede, smerter i højre side af maven, kvalme, ledsmerter og træthed.

    Har du mistanke om hepatitis B, skal du testes da du jo så kan smitte din kæreste. Din kæreste skal også testes for det kan jo også være kommet fra hende, eller du kan omvendt have smittet hende.

    http://patienthaandbogen.dk/mave-og-tar ... 11521.html

    Omvendt skriver du at ingen af jer har en kønssygdom, men det hænger altså meget dårligt sammen med mistanke om hepatits B der jo også overføres seksuelt.

    Hvorfor bruger I ikke bare kondom? Så slipper du også for risikoen for at du ret umotiveret skal betale børnepenge de næste 18 år! Tro ikke at abort er noget man bare lige gør. Det er bestemt ikke uden omkostninger for kvinden. Det er p-piller ret ofte heller ikke. Rigtig mange oplever masser af bivirkninger, så som humørsvingninger, depression og nedsat sexlyst. Så tag ansvar og pas på din kæreste -brug kondom HVER gang, for du elsker hende vel?
Log in eller Registrér for at kommentere.