Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udebleven menstruation efter p-pille stop, under rejse

Redigeret 23 november, 2012, 08:16 i PMS og menstruation
I dag skulle jeg så gerne have haft min menstruation nr. 3 som ikke er kommet.
Jeg er 25 år og har taget p-piller de sidste 10 år, med et brud på et lille år i 09/10 også i forbindelse med en rejse. Dengang tog det også lang tid for min menstruation at komme tilbage, men kan ikke huske hvor lang tid. Nu er jeg så på den igen.
Stoppede med pillerene d. 29. juni. Havde ubeskyttet sex en gang eller to i de første dage efter menstruationen var stoppet. Derefter rejste jeg til sydamerika på udveksling. Første menstruation kom rimelig punktligt en måned efter, men var ikke særlig kraftig og har altså ikke haft det igen siden, hvilket er en 3 måneder nu og altså 4 måneder siden jeg stoppede med pillerne.
Jeg har ikke været specielt bekymret, da jeg tænker min krop skal vende sig til at fungere uden hormonerne, samt jeg er i et fremmed land hvor der hele tiden foregår nye ting, samt jeg spiser anderledes, drikker mere og dyrker knap så meget motion.
Men nu kom nysgerigheden alligevel snigende. Kan jeg være gravid? Eller er det meget normalt at menstruationen udebliver i SÅ lang tid?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår dit indlæg korrekt.

    Der er den menstruation, som man får som følge af ægløsning, og så er der den, som jeg altså kalder kunstigt fremkaldte blødning, der kommer i forbindelse med p-pillebrug.

    Der er, som du også selv er inde på, intet underligt ved, at der kommer lidt rod i cyklus, når man er ude på rejse, har anden levevis, anden kost, og vel sagtens også på andre måder er påvirket af disse ting.

    Der er heller intet underligt i, at det kan tage endog meget lang tid for kroppen at finde sig selv efter et langvarigt p-pillebrug.

    Jeg kan ikke læse mig til, om det er den rigtige menstruation eller den kunstigt fremkaldte blødning du venter på lige præcis i dag? Er du på p-piller nu, eller er du ikke?

    Efter dette, hvor du har taget p-piller og har holdt pause, så har jeg også lidt svært ved at forstå, hvordan, du kan regne dig frem til, at det lige præcis skulle være i dag? Der er da -som jeg læser det - rigelig grund til, at dit systemt ikke helt fungerer som et urværk.

    Jeg går ud fra, at du har sikret dig, at du ikke er gravid.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg give den krop noget ro - holde en god og lang pause fra de p-piller, til du er sikker på, at kroppen helt har fundet sig selv, og det kan da godt tage både et halvt og et helt år, men det vil din krop sikkert have rigtigt godt af.
  • Indstillinger
    Det er den "rigtige" menstruation jeg venter på nu, da jeg stoppede helt med p-pillerne d. 29. juni for at give min krop lidt frirum og alligevel skulle være væk fra min kæreste i et halvt år.

    Jeg ved selvfølgelig heller ikke om det skulle være lige præcis nu jeg skulle få det, men inden jeg startede på p-piller og i den pause jeg havde nogle år tilbage, var min menstruation ret punktlig, plus den ene lille gang jeg havde i slut juli, også var ret præcis på den. Det er også ligemeget om jeg skulle have haft det to eller tre gange, i dag eller i morgen, men kun at have haft én lille blødning på 4 måneder, lyder bare ikke af meget på mig.? Men lyder på dig som om det ikke er unormalt? Kan ikke helt læse det ud af din mail.

    Har ikke sikret mig at jeg ikke er gravid nej. Ved de er imod abort, fortrydelsespriller og lign. her, men måske jeg kan skaffe en graviditets test, ved det ikke. Men ja, har som sagt ikke været specielt bekymret, da jeg ved hvor meget p-piller fucker ens krop op, samt der har været mange ændringer i mit liv, så har bare regnet med at det var en kombination af det hele.
  • Indstillinger
    P-piller kan da godt gøre, at det tager meget lang tid for kroppen at finde sig selv - det kan jeg naturligvis ikke sige med sikkerhed, men jeg tror ikke der på det grundlag er grund til den største bekymring endnu.

    Hvis du ikke har haft sex siden der i begyndelsen af juli, så burde du være så langt henne i en graviditet, at det da kan være lidt lige meget med en test, for så er det alligevel for sent til en abort, og hvis ikke du allerede har fundet tegn på noget sådant, så gør du det nok snart - hvis du ellers ER gravid, og det kan du da godt være blevet, hvis du har haft ubeskyttet sex efter ophør af p-piller.

    Men - hvis du har haft usikker sex siden, så kan det da godt være, du lige skulle få en veninde til at poste dig en graviditetstest, hvis ikke det fås hvor du er nu.

    Hvis og når graviditet kan udelukkes, så ville jeg da nok mene at hvis du var her i landet, så skulle der da lige tales med en læge om netop det, at du ikke har haft menstruation i så lang tid - dog behøver der ikke være noget galt, det kan sagtens være eftervirkninger af p-pillebrug og så din helt ændrede levevis.

    Men - først må du sikre dig omkring en evt. graviditet - og der er da forhåbentligt ingenting - og så tror jeg da godt, du ellers kan tage det roligt et par måneder endnu.
  • Indstillinger
    Hej.

    Kan godt forstå hvis du er frustreret, men vil bare fortælle dig at jeg har ventet på min menstruation 1 helt år nu og den er først lige kommet efter p-pille stop. Så det er bare at væbne sig med tålmodighed.

    Venligst Charlotte
  • Indstillinger
    Uh ja et helt år er godt nok lang tid. Jeg kan imidlertid fortælle at det der åbenbart skulle til, var at min kæreste kom. Så efter at have ventet i fire måneder, gik der kun to dage efter han var ankommet. Så er jeg da i hvert fald ikke gravid og skulle helst heller ikke blive det inden for den nærmeste fremtid :)
  • Indstillinger
    Nå men det var da fint. Så ved du så også nu, at du givet er typen, der kan være under påvirkning af disse hormoner i temmelig lang tid - noget du skal have med i dine overvejerser, når du på et tidspunkt tænker graviditet.

    En ting er at din menstruation kan være længe om at komme - det KAN også være, at det tager lang tid før kroppen kan undfange.

    Men - husk lige; det er ikke noget, du kan være sikker på, så lad være med at bruge denne info som prævention.

    Det er dig, der vælger om de hormoner egentligt er det rette for dig og for din krop, for sundt er det i hvert fald ikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.