Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

få din inkontinens behandlet

lotte123lotte123
Redigeret 20 oktober, 2012, 14:09 i Inkontinens
Et godt råd her fra: Lider du af inkontinens, så lad endelig være med at gøre, hvad jeg har gjort.

Jeg har i forbindelse med overgangsalder nu i nogle år haft nogle inkontinensproblemer med en lille "tår" ved host, latter osv. Og ja, det ved jeg da godt, man kan få gjort noget ved, men jeg har bare ikke fået taget mig sammen. Jeg har løst det ved at enten skifte trusser eller - når det ikke var muligt - ved at lægge noget papir i trussen, der lige kunne suge - og så har jeg ellers taget det helt roligt. Jeg havde da tænkt, at jeg på et tidspunkt lige ville tale med lægen om det, men jeg har beklageligvis haft andre mere presserende sygdomsproblemer, så netop dette var så lagt i bagerst i "køen", jeg tog det faktisk ikke så tungt. Bevares, det var da generende, men jeg regnede det ikke for at alvorligt problem.

Men - det er en meget dårlig ide. Ret pludseligt fik jeg svie, kløe og tiltagende smerter.

Først troede jeg, det var noget svamp og behandlede for det, men nej, det var det ikke.

Mine slimhinder er blevet ekseptionelt tynde. At slimhinderne bliver tyndere i overgangsalderen er heller ikke noget særsyn, men i forbindelse med at, der øjensynligt også har sivet lidt urin rundt mere eller mindre hele tiden - måske også en del mere, end jeg selv har gået og troet, så er resultatet nu, at at ikke nok med at slimhinderne er voldsomt tynde, der er også steder, hvor jeg er direkte hudløs.

Det er et smertehelvede uden lige som jeg ikke anbefaler min værste fjende.

Lige nu har jeg fået en hormonkur, som jeg ikke er specielt begejstret for, men som en korvarig kur, kan det vel gå an - og så holdes smerterne nede med en Ketogan-"brandert" nogle gange om dagen.

Allerede i næste uge, er jeg indkaldt til den indlende inkontinensbehandling.

Så - gør ikke som mig, hvis du har lidt problemer med inkontinens - søg hjælp og behandling - det haster mere end du tror.

Det var slet ikke faldet mig ind, at det kunne udvikle til et sådant smertehelvede.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har brugt vagifem stikpiller i flere år og har ingen problemer med sarte slimhinder. Det er jo lokalt man behandles, så det skulle på ingen måde være farligt.

    Jeg håber du får det bedre og alt bliver godt.
  • Indstillinger
    Kære Persille,

    Jo, det er det, jeg også har fået - og jeg må da i den grad tilstå, at jeg ikke finder at indlægssedlen er speciel "hyggelig" læsning.

    Jeg skal ikke have stadset længere end højst nødvendigt.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg ved godt, det der står ikke er så godt, men man skal virkelig nærlæse det. Stikpillerne er nemlig ikke så slemme. Jeg syntes også godt, de kunne skrive det noget tydeligere. Jeg har spurgt om det også gjaldt stikpillerne og det gør det ikke.
    Der er nemlig forskel på tabletter og stikpiller. Stikpillerne er kun lokal behandling.
  • Indstillinger
    Nu bliver da i den grad grundigt forvirret. På min indlægsseddel er overskriften: Vagifem 25 mikrogram vaginaltabletter.

    Og nu fortæller du at informationerne i denne indlægsseddel ikke gælder for den medicin??

    Jeg afviser ikke, at du ikke har ret - men det er da helt hen i vejret, hvis medicinalvirksomheder skriver om en masse bivirkninger for deres medicin, hvis det ikke passer. Jeg har faktisk mere fået forståelsen af, at det er tvært i mod?

    I øvrigt har jeg kun taget disse stikpiller i få dage - og da jeg samtidig er på Ketogan, så kan jeg ikke bedømme overhovedet, om jeg mærker til nogen bivikninger, som vel i øvrigt heller ikke ville forekomme så tidligt.

    Men - jeg går lige tilbage igen - mit formål med denne debat er at gøre andre opmærksom på, at de ikke bør lade "slendrian" gøre sig gældende, hvis de begynder at have problemer med inkontinens.
Log in eller Registrér for at kommentere.