Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Flækket negl på tværs. Arbejdsskade. Hvad nu?

Redigeret 17 oktober, 2012, 11:39 i Åben debat om hud og hår
Hej

Jeg skulle lige lege handyman og bore et hul i et metal beslag. Det endte med at boremaskinen fik fat i min handske og min pegefinger blev viklet ind i beslaget med sådan en kraft at min negl flækkede på tværs.

Min pegefingernegl er ca 12mm lang og ca 4mm ind mod roden er den flægget hele vejen over på tværs. Det yderste stykke af neglen som så er det store stykke nu, sidder stadig fast helt normalt.

Nu efter en uge er mine andre negle begyndt at vokse lidt længere ud af. Men ikke den beskadiget negl. Det store yderste stykke sidder samme sted men det inderste lille stykke er nu begyndt at vokse lidt.

Jeg er bange for om det vil begynde at vokse henover det store stykke. Så spørgsmålet er hvad gør jeg? Skal det store yderste stykke fjernes, så det lille stykke langsomt kan komme helt ud igen?

Som håndværker har jeg brug for mine hænder og den første uge var svær og øm. Det gjorde jo pænt nas alligevel. Men er bange for at jeg skal vente flere mdr hvis neglen skal fjernes så den kan vokse ud på ny igen.

Håber nogen med noget erfaring indenfor negle kan hjælpe. Dette er jo ikke ligefrem det mest sete problem.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det har du ret i. Jeg ville da tro det yderste stykke skal fjernes og mon ikke din læge sagtens kan klare den smule.
    "Det er der ingen ben i." Jeg var engang på skadestuen med et barn, som det også var gået galt for. Det tog ikke lægen lang tid at lægge en bedøvelse og fjerne neglen.
    Pigen hverken jamrede eller græd over det, så selv om jeg følte det ubehageligt, så var det ikke slemt for hende.
    Flere måneder tror jeg heller ikke der går. Faktisk tror jeg smerten er værre nu end efter. For det må da genere temmelig meget.
  • Indstillinger
    Jeg har også overvejet om jeg lige skulle smaske det yderste med en hammer så den bliver blå og selv falder af. Ved ikke om min egen læge kan finde ud af det. De kan som regel ikke finde ud af noget så får man en henvisning og man bruger en masse tid på det. Ved heller ikke lige hvordan de skal fjerne den og om det så først fucker helt op nedenunder. Hvis man selv gør det med en hammer så vil den blive blå og selv falde af.
  • Indstillinger
    Ha ha , jeg forstår dig så inderligt godt. Jeg undgår også helst læger. Jeg kan ikke sige tilliden er særlig stor.

    En stump negl må lægen vel kunne klare, vedkommende kan jo se, hvad det drejer sig om. Jeg tænker det er bedre lige at få lidt lokalbedøvelse først, for ellers gør det sikkert nas.

    Men med en hammer, tjae, joe, men pas nu på fingeren skulle nødig kvaset også.

    Jeg tror altså ikke du slipper, for den skal jo væk. Alt tyder på den er død og en ny negl kommer frem. Jeg mener heller ikke du kommer til at vente længe, for den nye gror jo hastigt frem.
    De to stykker bliver da uvenner på et tidspunkt. Prøv at besøge lægen , for ringe, det er vel håbløst.
    Så kan du jo spørge om lægen kan klare den lille sag eller du er tvunget til at bruge hammeren. Jae, man ved jo aldrig i vore dage.

    Måske løsner den af sig selv, men jeg ville da lige høre om hvordan og hvorledes. der er jo ingen grund til det bliver værre end det er.

    Nu blev jeg nysgerrig og ledte rundt omkring


    CITAT

    Negle gror jo konstant, og når en negl er død eller er ved at dø, så er der ikke noget der kan gøres for at redde den. Der vil så automatisk og ganske af sig selv gro en ny negl ud, som vil vokse ud under den gamle negl der endnu er der. Problemet er, hvis du ikke får den gamle negl fjernet, at du godt kan ende med at få dig en negl der gror indad. En indadgroende negl, gør det lettere for dig at få svamp, men det gør også ondt hvis og når neglen begynder at blive for lang. Den flækker også lettere.
  • Indstillinger
    Hehe lyder til vi har samme syn på læger. Synes efterhånden jeg har mange dårlge erfaringer. Har da et par gange selv søgt på nettet efter andre ting og selv fundet frem til hvad for noget medicin jeg skulle have og så sagt det til min læge hvorefter jeg så har fået det og problemet var løst. Så det de var jeg ved hvor lang tid om ikke at finde ud af, løste jeg selv ved hjælp af netdoktor og nettet.

    Men tilbage til neglen. Har søgt lidt men fedt det citat du har fundet der. Så det er jo helt klart at den yderste negl den skal bare væk.

    Det er også begyndt at spænde lidt og det er jo den inderste der gerne vil ud. Og den yderste sidder der stadig, men den sidder jo bare stille. Så der går lang tid før den af sig selv finder ud af hvad den skal. Så inden dag har den inderste jo arbejdet sig ind under eller over så det lyder ikke godt.

    Jeg ringer til lægen imorgen og ellers så er det en tur på værkstedet og lege med hammeren hehe. Må tage det som en mand jo :-D Selvom det gør nas et stykke tid.

    Har bare så pæne fingre og negle (ved godt det lyder gay) men jeg vil bare heller ik have en eller anden uerfaring læge kost til at fjerne den og min finger så kommer til at ligne en gammel afstumpet cocktail pølse fremover :-/

    Nu skal man jo heller ikke skære alle læger over én kam. Og ved også godt at de sikkert har nok at se til og det måske nogle gange går for stærkt. Men også derfor jeg bare overvejer selv at "lave indgrebet" :-D

    Men tusind tak for hjælpen.
Log in eller Registrér for at kommentere.