Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Piskesmæld

Hej, jeg skriver til jer fordi min lillebror for 5 måneder siden væltede på sin cykel og slog sit hoved kraftigt. Han lanede på jorden med sin venstre del af ansigtet, og hovedet er derfor blevet trykket bagud i en vinkel fra venstre mod højre.

Nu her 5 måneder siden har han stadig en kraftig hovedpine. Ikke hovedpine som når man spiser kold is, men en trykken i hovedet, som hvis der er for meget blod der ikke kan komme ud.

Han har netop været gennem en MR-scanning der viser at der er noget på nakken c5/c6 og c6/c7. Det der står er på latin og jeg har ikke præcist forstået hvad betydningen er: "På C5/C6 og C6/C7-niveau ses letteer degenerative forandringer samt posteriort beliggende randudbygninger med diskret påvirkning af foramen bilateralt, men ingen stenose".

Af dette forstår jeg at der er en slags slid på det væv der er mellem diskosne i nakkens 5. og 7. Det jeg yderligere kan forstå er at der er noget der påvirker det område hvor blodgennemstrømningen er, altså foramen.

Min lillebror oplever at hans trykken i hovedet forsvinder når han lægger is på nakken. Det jeg tænker om det er, at de blodkar og det væv, hvor problemet findes, trækker sig sammen og giver plads til blodet i toppen til at forsvinde som normalt.

Jeg ved intet om lægefaglige ting, jeg ønsker blot at hjælpe min bror fordi hans problemer går ham ekstremt meget på.

Er det noget i ved noget om og kender noget til? Hvad kan vi gøre?

De bedste hilsner Søren

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kongegaard

    Der står følgende i journalen:

    På C5/C6 og C6/C7-niveau ses letteer degenerative forandringer samt posteriort beliggende randudbygninger med diskret påvirkning af foramen bilateralt, men ingen stenose".

    dvs.

    "på halshvivlerne, mellem nr 5 og 6 + 6 og 7 ses lettere aldersforandringer samt vækst på kanten af ryghvirvlerne bagtil med en lille tendens til at gå ind mod det store hul i bunden af kraniet hvor rygmarven kommer ud, men ingen forsnævring (dvs. rygmarven bliver ikke klemt)."

    Dvs. der er nogle lette aldersforandringer og lette tegn på slidgigt i nakken, men rygmarven har plads nok og bliver ikke klemt.

    De store kar til hovedet sidder fortil på halsen, du kan føle pulsen ved hjørnet lige under kæben, så det har intet at gøre med at blodet ikke kan komme fra eller til.

    Til gengæld er ledbbåndene nok blevet forstukket og det giver muskelspændinger og spændingshovedpine, der kan føles som en trykken i hovedet.

    I skal gøre det han allerede gør: læg is på, det dæmper den irritation der er i nakkens sener og muskler. Gigtmedicin som fx ipren kan være en god ide, men ikke længere end 10-14 dage, herefter vil det kun gøre mere skade end gavn.

    Og så vil det være en god ide at få en henvisning til en fysioterapeut. Det kan også være en ide med akupunktur, vælg en akupunktør der kan øreakupunktur, så er I rimelig sikre på at det er en der er dygtig.
Log in eller Registrér for at kommentere.