Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg muligvis have ADHD?

Redigeret 18 oktober, 2012, 14:35 i ADHD
Her de sidste par uger er jeg begyndt at spekulere meget på adhd... synes jeg kan genkende mage af de symptomer jeg læser om...

Har fx altid haft svært ved at holde fokus på ting i alt for lang tid ad gangen, i skolen blir jeg nød til at sidde at tegne eller andet, hvis mine tanker ikke skal flyve for langt en anden vej... især har jeg store problemer med for mange info på en gang eller når noget blir for teoretisk...

Er ekstrem rastløs... vil ikke sige at jeg er aktiv, men er ALTID i bevægelse på en eller anden måde... om ikke andet så med hænderne og fødderne... er meget utålmodig, og er ikke i stand til at stå stille når jeg skal vente på, fx bussen...

Har osse lige så længe jeg kan huske haft søvnproblemer, altså haft rigtig svært ved at falde i søvn. Og selv i de perioder hvor jeg faktisk sover føler jeg mig meget træt, og er i mine teenage år tit blevet beskyldt for at være doven og ugidelig...

Er det realistisk at tro at jeg muligvis kan have ADHD? Jeg er lidt bange for at tage emnet op overfor min psykiater, da jeg nødig vil virke hypokonder agtig eller som om jeg prøver at selvdiagnorisere mig selv.

Jeg har lige læst om stille ADD og kan genkende alle de her ting

Der er ofte generte og lidt indadvendte
De dagdrømmer og har mange tankeaktiviteter, men er ikke hyperaktive
De er kun sociale hvis de føler tryghed (snakker)
De virker stille men er rastløse med hænderne, fødderne eller med tankerne
De har mange intentioner, men de færreste bliver til noget
De vil helst ikke blive midtpunktet
De er utålmodige, temprementsfulde, og uopmærksomme
Har svært ved at fuldføre opgaver eller kører træt ret hurtigt

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hmm.... Nu har jeg været ved at spekulere mig selv tosset over det i et par nætter... jo mere jeg tænker over det, jo mere mening gir det.... det ville bestemt give mere mening at jeg havde ADD eller ligende end at jeg har haft depression hele livet.... Selvom ingen har svaret mig, har jeg nu taget beslutningen om at tage emnet op med min psykiater, da jeg har snakket med et par venner som bestemt mener at det er muligt... Jeg betroede mig i dag til en veninde som selv har ADHD og troede egentlig at hun ville synes at det var noget pjat.... men hun sagde lige med det samme at det faktisk gav rigtig god mening og hun ikke rigtig kunne forstå hvorfor hun aldrig selv har haft tanken før....
  • Indstillinger
    Idag har jeg været til psykiater, og har hermed fået stillet diagnosen ADHD... kan slet ikke fatte at jeg havde ret... kommer nok lige til at tage noget tid før det rigtig synker ind... men nøj det forklarer mange ting altså..
Log in eller Registrér for at kommentere.