HJÆLP! jeg er bange for at jeg er gravid!
Hej jeg er en pige på 16 år..
Jeg står i den forfærdelige situation at jeg har en mistanke om graviditet (hvilket er alt for tidligt for en på 16!)
Jeg er på P-piller og har taget dem hver morgen i tre måneder, uden at glemme en eneste.
Men da jeg tog den sidste torsdag morgen forventede jeg at få min menustruation fredag. Men da den ikke er kommet endnu og jeg har haft ubeskyttet sex 2-3 gange i denne måned med min kæreste, er jeg meget meget nervøs. (vi havde blandt andet ubeskyttet sex i onsdags)
Jeg har taget en graviditetstest fra "testdig" og den viste negativ (heldigvis)
Men er det ensbetydende med at jeg ikke er gravid? eller kan jeg ikke teste det endnu?
Nogen siger at hvis man er meget stresset kan det påvirke din cyklus, og da jeg går på gymnasiet er jeg meget stresset fortiden. Mange lektier mange mennesker man skal snakke med, og alt for lidt tid.! Så hvorfor har jeg ikke fået min menustruation endnu? og hvad skal jeg gøre? er jeg gravid...? Og skal jeg bare starte på en ny pakke p-piller selv hvis jeg ikke når at få min menustruation ???
Jeg håber virkelig på at nogen kan svare mig hurtigst muligt!
Jeg står i den forfærdelige situation at jeg har en mistanke om graviditet (hvilket er alt for tidligt for en på 16!)
Jeg er på P-piller og har taget dem hver morgen i tre måneder, uden at glemme en eneste.
Men da jeg tog den sidste torsdag morgen forventede jeg at få min menustruation fredag. Men da den ikke er kommet endnu og jeg har haft ubeskyttet sex 2-3 gange i denne måned med min kæreste, er jeg meget meget nervøs. (vi havde blandt andet ubeskyttet sex i onsdags)
Jeg har taget en graviditetstest fra "testdig" og den viste negativ (heldigvis)
Men er det ensbetydende med at jeg ikke er gravid? eller kan jeg ikke teste det endnu?
Nogen siger at hvis man er meget stresset kan det påvirke din cyklus, og da jeg går på gymnasiet er jeg meget stresset fortiden. Mange lektier mange mennesker man skal snakke med, og alt for lidt tid.! Så hvorfor har jeg ikke fået min menustruation endnu? og hvad skal jeg gøre? er jeg gravid...? Og skal jeg bare starte på en ny pakke p-piller selv hvis jeg ikke når at få min menustruation ???
Jeg håber virkelig på at nogen kan svare mig hurtigst muligt!
Kommentarer
Men - når man tager p-piller så har man altså ikke nogen cyklus. P-piller er medicin - hormoner - der går ind og forhindrer kroppens naturlige funktion med ægløsning og efterfølgende menstruation. Man har slet ikke menstruation, når man tager p-piller, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning. Det går jeg ud fra, du er klar over?
Det undrer mig lidt, at du er vant til at få denne kunstige blødning allerede dagen efter, du er stoppet med en p-pillepakning. Almindeligvis går der da lige nogle dage, men hvis det har været sådan de andre gange, så er det vel sådan, det er med dine piller.
P-piller er en næsten sikker prævention, men altså kun næsten. Bare jeg kender flere, der er blevet gravide, trods korrekt brug af p-piller, for der er altså en del, hvor der øjensynligt alligevel kommer en ægløsning ind i mellem.
Jeg forsøger ikke at skræmme dig - det kan da sagtens være, at du ikke er gravid, men netop fordi du er på p-piller, så kan du ikke helt regne med, at der kan vises resultat på en test allerede nu.
Der er du nødt til at se på, hvornår du havde det sidste ubeskyttede samleje -og så beregne i hvert fald 14 dage efter dette, og så tage en test.
Desværre er p-piller blevet en så ligegyldig medicin, at det også glemmes fuldstændigt at give en ordentlig information om dem, for p-piller er altså ikke 100% sikker prævention. Samtidig bliver der desværre heller ikke brugt energi på at fortælle om alle de mange bivirkninger, der er ved den medicin.
Jeg vil råde dig til at tage en test 14-16 dage efter det ubeskyttede samleje - også hvis din blødning alligevel kommer, for så er den kommet senere end den plejer, og da den nu er kunstigt fremkaldt, så kan man godt være gravid alligevel.
Jeg er ked af, at jeg ikke kan berolige dig - men før man selv ved, hvordan p-piller påvirker ens krop, bør de aldrig stå alene som prævention. Der skal også bruges kondom, som i øvrigt også beskytter mod kønssygdomme, hvad p-piller heller ikke gør.
Jeg er begyndt her til aften at bløde svagt? Tror du det er et tegn på at jeg ikke er gravid, men at min periode er kommet senere denne gang? Og igen mange tak
Hvis du bløder senere eller anderledes denne gang, så kan det være fordi p-pillerne jo fremkalder en kunstig blødning, og du bør derfor sikre dig helt 100% ved at tage en test de her 14-16 dage efter dit seneste ubeskyttede samleje.
Ingen kan desværre give dig det svar, du gerne vil have - ingen kan vide, om du er gravid.