Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tatovering i forbindelse med methotraxat

Redigeret 15 oktober, 2012, 05:24 i Leddegigt
Jeg står i den situation at jeg gerne vil have (endnu en) en tatovering, og har allerede bestilt en tid i Berlin om en måneds tid. Pudsigt nok nævnte min (sygeplejerske) mor noget med tatoveringer og medicinen 'methotraxat' som jeg er på pt. Mine andre tatoveringer har jeg fået mens jeg var syg (autoimmun gigt sygddom), dog uden medicinen. Har ingen problemer haft med dem.

Er der nogen der har erfaring med om der er nogle risikoer ved at få en tatovering mens man er på methotraxat og om man burde lade være? Jeg har søgt lidt på nettet, men næsten kun fundet engelske artikler, hvor de fleste siger det er ok hvis man vælger et ordentligt sted og tager sine forholdsregler.

Håber der er nogen der har lidt om emnet.

Mvh. Josephine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal aflyse din tid til den tatovering!!!

    Tatovering og metrotraxat (MTX) er en meget dårlig kombination. MTX hæmmer jo dit immunforsvar så du er ekstra sårbar overfor infektioner. Selv om det er et "ordentligt sted" som du sikkert har valgt, så vil tatoveringen foregå som det man kalder rent, dvs. instrumenter og din hud sprittes af, men det er altså ikke sterilt. Desuden er personalet næppe uddannet i at håndtere instrumenterne som rene, det er faktisk ikke så ligetil som det lyder.

    Du skal tænke på, at du får MTX med det formål at hæmme dit immunforsvar, så du får altså en del. Det er også derfor der holdes øje med din knoglemarv via blodprøver. MTX er skrappe sager.

    Ud over at du har en stærkt øget risiko for at få en infektion selv om personalet har gjort hvad de kunne, så kan du risikere at en evt infektion kan få din leddegigt til at blusse mere op. Og infektion i huden kan i dit tilfælde meget nemt blive til blodforgiftning.

    Hvis jeg var dig, ville jeg høre din behandlende læge og følge hans råd som sikkert er det samme som mit. Og så glæde dig til at få din tatovering den dag din leddegigt forhåbentligt er i ro igen og du er uden immundæmpende behandling.
  • Indstillinger
    Tak for svar.

    Jeg tror jeg vil høre min egen læge også, før jeg tager en beslutning.

    Jeg har ikke rigtig leddegigt, men Mixed Connective tissue Disease, som jeg desværre ikke ved om vil gå væk. Jeg har aldrig haft problemer med infektioner eller sår i forhold til helning, men det kan selvfølgelig være det ville komme med så stort et 'sår'.

    Men som sagt snakker jeg med min læge før jeg gør noget.

    /Josephine
  • Indstillinger
    For at følge op på indlægget, har jeg snakket med min reumatolog inde på Riget, som sagde at der ikke burde være noget problem. :)
  • Indstillinger
    Jamen det var dog en skøn besked. Din reumatolog ved jo præcis hvor meget MTX du får og hvor meget din dosis dæmper dit immunforsvar. Og du får åbenbart ikke så voldsomme doser at du ikke må få en tatovering.

    Du gjorde det helt rigtige, nemlig spurgte den læge der behandler dig. Det skal man altid gøre inden man bliver tatoveret eller lignende når man er på immundæmpende medicin.

    Jeg ønsker dig en rigtig god tur til Berlin, det er jo også en herlig by at flashe sin nye tatovering i ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.