Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Colitis Ulcerosa og ipren?

Hej,

Jeg er en mand på 30 år, der for 10 år siden fik konstateret Colitis Ulcerosa. Siden har jeg været i medicinsk behandling med Asacol. Jeg må betegnes som heldig, idet jeg i de ti år, hvor jeg har levet med min sygdom, ikke har haft en eneste opblussen af sygdommen - indtil sidste uge.

Med udbruddet er sygdommen igen kommet frem i bevidstheden, og da jeg i går havde hovedpine og ville tage hovedpinepiller, fik jeg den idé at læse inlægssedlen på bøtten med ipren. Deri var det angivet, at man ikke bør tage Ipren, hvis man lider af blødende tyktarmsbetændelse, hvilket jeg jo gør.

Jeg har imidlertid benyttet ipren-piller de seneste ti år ved hovedpine, herunder også ved migræne, og er derfor blevet lidt chokeret over informationen i indlægssedlen.

Spørgsmålet er, om jeg har misforstået noget, eller om jeg skal stoppe med at tage ipren og i stedet finde andre hovedpinepiller? Har som nævnt levet ti år med sygdommen uden udbrud, og hvor jeg i samme periode regelmæssigt har taget ipren. Hvad er konsekvensen, hvis jeg fortsætter?

Ringede til Gentofte Sygehus i dag, hvor jeg ambulant patient, men sygeplejersken, jeg talte med, kunne desværre ikke besvare mit spørgsmål, så det håber jeg, en herinde kan.

Bedste hilsner
Hans

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej! Ved ikke om du kan bruge det til noget men her er en note fra: http://patienthaandbogen.dk/mave-og-tar ... -2241.html Der står bla. om Colitis Ulcerosa: Det er vigtigt, at man som patient har et ambulant forløb hos en speciallæge i medicinsk gastroenterologi, som man kan kontakte ved tegn på opblussen i sygdommen. Dog skal man være opmærksom på, at visse præparater til behandling af smerter/gigtsymptomer - de såkaldte NSAID-præparater - kan aktivere sygdommen. Af denne grund bør NSAID-præparater så vidt muligt undgås blandt patienter med colitis ulcerosa. Tror det er en rimelig pålidelig kilde.
Log in eller Registrér for at kommentere.