Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vorte?

Redigeret 11 oktober, 2012, 12:22 i Åben debat om kønssygdomme
Hej jeg er en pige på 12, og har længe haft denne "vorte" siddende på mig, og jeg er desperat på at få at vide hvad det er.

Tjo, det hele startet da vi skulle til sundhedsplejerske i skolen. Der gået et år nu. Hun sagde at man skulle kigge "dernede" med et spejl, når vi kommer hjem. Det gjorde jeg så. Og jeg fandt to underlige ting som ikke var på det billede som hun viste:
En skønhedsplet og en "klap". Skønhedspletten tror jeg er en kønsvorte, men jeg aner ikke hvordan jeg kunne have fået den. Og er det ikke kun mænd der får det?
Klappen er faktisk en af de to ydreste kønsorganer (eller hvad det nu hedder) En af dem er normal og den anden er oppustet, grå og krøllet.

Skriv venligst tilbage

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du er 12 år gammel og du skriver under kønssygdomme. Først er jeg nødt til at spørge dig, om du har haft sex?

    For så kan du godt have fået en kønssygdom, som det er meget vigtigt, du får behandlet. Du bør derfor hurtigst muligt gå til læge og blive undersøgt.

    Jge gætter og håber da på, at du ikke har haft sex endnu, for det er du alt, alt for ung til. Men - har du haft sex, så er det afsindigt vigtigt, at du lærer at passe på dig selv. Sex er ikke bare for sjov, sex kan man både få kønssygdomme og blive gravid af.

    Har du ikke haft sex, så kan du heller ikke have en kønssygdom, og kønsvorter er faktisk en alvorlig ting, men som altså kun er noget, man kan blivet smittet med fra en sexpartner, der har sygdommen.

    Kønsvorter kan både mænd og kvinder få.

    Et eller andet sted tror jeg da, du ser ud som man skal, og der kan godt se lidt "rodet" ud der nede, men jeg synes, du skal tale med sundhedsplejersken igen og netop fortælle, at du er frygteligt i tvivl om det her, og at du ikke synes, du ligner det, du så på billedet. Og det er der ikke noget mærkeligt i, at du gør. Det er helt naturligt, at du gør det, og mange unge er ret usikre på det her, så det er ikke dig, der er forkert på den. Sundshedsplejersken er der for at hjælpe dig.

    Og - så synes jeg du skal tale med din mor - det er helt rimeligt, at hun giver dig nogle informationer dels om hvordan man ser ud der nede, dels omkring noget seksualundervisning.

    Jeg ved godt, at det desværre er blevet sådan, at de unge overhovedet ikke får nogen information, fordi det af en eller anden meget mærkelig grund, skal være "pinligt" - og det er det altså ikke. Du har faktisk krav på at få en ordentlig og brugbar information.

    Jeg kan også foreslå dig at google seksualinformation. Så vil jeg tro, der dukker en hel masse gode informationer op til dig.

    Og - du er selvfølgelig også velkommen til at spørge alt det, du vil her på Netdoktor. Jeg er sikker på, der er nogen, der gerne vil svar dig. :-)
  • Indstillinger
    Tak. Og nej jeg har ikke haft "det". :-)

    Nu har jeg fået at vide hvad jeg har brug for. Så... Hvordan sletter jeg min bruger?
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "det" ??

    Muligvis du mener menstruation - og det kan man altså godt sige som et helt almindeligt ord. :-)

    Hvis du vil slettes, skal du vist henvende dig til netdoktors administration, men hvorfor slettes? Det kunne jo være, du en anden gang havde noget at spørge om, og så er du her. Og - hvis ikke du har mere, så sker der jo ikke noget ved at stå her - det kunne jo være andre kunne have glæde af at læse denne debat.

    Du kan da bare lade være med at komme ind igen, hvis du helst er fri - der sker ikke noget ved at være oprettet her.
Log in eller Registrér for at kommentere.