Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

psykose hos børn

Redigeret 22 oktober, 2012, 02:26 i Skizofreni
Hej
Er der ogen af jer der har erfaring med børn og psykose ?
Evt med skizofreni.
Jeg har en søn på 10 år der er i behandling. Mwn jeg ved ikke nok om det. Kan man vokse fra det ?
Er det sådan at det kommer i perioder ? og hvis ja,hvor langt tid går der så typisk i mellem de hårde perioder ?
Håber der er nogen med erfaringer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kan læse om skizofreni her på netdoktor og via DR's Tværs.

    Hvordan fremtiden ser ud for din 10-årige søn kommer jo an på mange ting, og her bør du først og fremmest tale med hans psykiater. Det vil også være en god ide at melde dig ind i en patientforening for psykiske sygdomme, så du -og også din søn når han bliver lidt ældre, ikke står alene med det hele. Nogle gange er det bedste at snakke med andre pårørende i samme situation, og din søn vil også på sigt have gavn af at tale med andre med samme sygdom som ham selv, så han ikke føler at han er den eneste i hele verden.

    Jeg kan som sagt ikke sige noget specifikt om lige din søn, kun tale generelt.

    Ved skizofreni siger man, at dårligere prognose ses ved tidlig debut og hankøn. Men prognosen bedres markant ved behandling så tidligt som overhovedet muligt, og her er din søn jo i gang. Desuden er der sket en masse positivt i forhold til behandlingen af skizofreni, både med ny medicin og ny terapi. Så skizofreni er ikke nødvendigvis en livstidsdom.

    Generelt (ud fra hvad jeg lige kan huske) taler man om at ca. 35 % kun oplever 1 indlæggelse og herefter bliver helt raske, 40-50% oplever flere psykoseperioder, men har årelange perioder imellem hvor de sagtens kan passe et almindeligt arbejde, og resten vil opleve meget hyppige psykoser som er svære at behandle. Disse personer vil typisk skulle bo på et beskyttet opholdssted.

    Det spiller også ind, hvilken type skizofreni din søn har.

    Paranoid skizofreni er langt den hyppigste og er også den mildeste slags. Dog fås den stadig i mange sværhedsgrader fra meget let til meget svær.

    Så er der den katatone skizofreni, hvor patienten har tendens til at stivne helt hvis den ikke behandles, det ses vist slet ikke mere.

    Den hebefrene skizofreni er langt den alvorligste med en meget dårlig prognose for at personen vil kunne klare sig selv.

    Som du ser, er der mange hvis'er her. Så jeg synes du skal få et møde med hans børnepsykiater, for det er da et meget relevant spørgsmål du her stiller.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for svar.

    Syntes det har været svært at finde info om børn med psykose.

    Så tak for svar :)
Log in eller Registrér for at kommentere.