Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slem hoste i 10 mdr, hvornår går det over?

Jeg har en tør krillerhoste, der sidder omkring mandlerne (føles som om det sidder bagved). Har haft det i snart 10 mdr. Det er voldsomme host, og det er virkelig ubehageligt - kan næsten ikke stoppe igen, for krilleren i halsen bliver ved!

Jeg har for nylig været ved ØNH-læge, som mente at det nok var en infektion på mandlerne, men hun var ikke helt sikker. Fik derfor penicillinkur i 10 dage, dobbelt dosis. Det har ikke virket. Derudover lavede hun en priktest, og den var normal. Er også blevet testet for astma, har fået taget røntgenbilleder af lungerne samt blodprøver - alt så normalt ud.

Det er værst når jeg ligger ned, men det kommer også i løbet af dagen. Det kommer som sådan nogle anfald over et kvarters tid i løbet af dagen, og om natten er det hver gang jeg vågner og skal vende mig.

Det eneste der hjælper en smule er at spise riskiks og synke dem uden at have tygget det særlig meget, da det fungerer lidt som at klø på mandlerne, hvor krilleren sidder. Har fået hostedæmpende medicin - det hjælper ikke en dyt. Så jeg spiser 3 riskiks hver nat :/

Jeg har en tid igen her d. 17. okt. til kontrol, men hosten er så slem at jeg ikke kan sove om natten, og jeg har en lille søn der også vågner om natten, så det bliver ikke til særlig meget søvn. Kan ikke komme igennem på telefonen til dem for at høre om jeg kan komme til tidligere - har prøvet i flere dage.

Er der nogen der har en ide om, hvad jeg fejler eller har prøvet noget lignende?

Vh Cathrine

Kommentarer

  • Indstillinger
    -- Kære Catrhine.
    Jeg tror at rigtig mange har prøvet det. Men ikke i 10 mdr.

    Jeg går ud fra at du har prøvet alle mulige halspastiller og tyggegummi ?
    incl. pebermynte-dråber og stærk menthol ?

    Ellers prøv at tage et et helt fed hvidløg og sut det som et bolsche .

    Er du ryger ? vh søren .
  • Indstillinger
    Alt det har jeg prøvet ja :( Og varm the osv osv...

    Det der med hvidløg tænker jeg ikke kan kurere det - kun dæmpe hosten for en stund.

    Jeg ryger ikke eller er i nærheden af nogen, der gør.
  • Indstillinger
    Du skriver at dine røngtenbilleder og blodprøver er normale.

    Spørg din læge om du kan blive testet for mycoplasma pneumoniae, den testes vha en prøve fra dit slim fra enten øvre eller nedre luftveje.

    Mycoplasma optræder som epidemier hvert 3-4. år og giver symptomer som almindelig forkølelse med hoste, men hosten varer meget meget længere lige som du beskriver. Og et normalt lunge-røngten udelukker ikke mycoplasma. Og den kan heller ikke ses i en almindelig blodprøve, ud over at dit infektionstal kan være let forhøjet. Den er heller ikke følsom overfor penicillin, men lægen ved hvad du i så fald skal have i stedet.

    Jeg sværger iøvrigt til de ekstra stærke Fisherman´s Friend-pastiller (den hvide pose). De smager ikke specielt godt, men klør igen der hvor det klør, og det giver fred i typisk nogle timer, nok til at få en nogenlunde søvn ;-)
  • Indstillinger
    Hvordan gik det med hosten?
Log in eller Registrér for at kommentere.