Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hele min fod sover

Redigeret 7 oktober, 2012, 14:31 i Åben debat om smerter
I begyndelsen var det kun min lilletå, men inden for den sidste uge er det nu hele foden der sover. Har været til kioparktor. Hjalp ikke. Var til lægen for at få henvisning til fys. Han sendte mig til speciallæge neurolog. Flere ugerns ventetid. Imens har den sovende fornemmelse spredt sig mere og mere i foden. Om natten har jeg stærke smerter i låret og i de dybe muskler i ballen. Det er indtil videre behandlet med Ibuprofen og kodipar. Ingen af delen har hjulpet, så hver nat humper jeg rundt på gulvet. Hvad skal jeg gøre. Kan slet ikke forstille mig at skulle have alle de smerter og søvnløse nætter de næste 14 dag før kan jeg ikke komme til neurolog.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder som noget der kommer fra ryggen. Hvor længe skal du vente på at komme til neurologen?
    Jeg kender selv de smerter du beskriver, ligesom den sovende fornemmelse af foden.
    Det gør simpelthen så ondt.
    Jeg er lige blevet opereret for anden gang i ryggen. Så de der symptomer kender jeg udmærket.
    Spørg din læge om noget bedre smertedækning.
  • Indstillinger
    Skal "kun" vente 15 dage. Jeg ved det er billigt sluppet. Men disse nætter uden søvn dræner godt nok kræfterne i dagtimerne. Hvad fik du som smertelindrende?
  • Indstillinger
    Hej Ramsing

    Jeg kender til begge dele, både stærke smerter eller kramper i fødder, læg og lår og den sovende fornemmelse, som hos mig dog ikke forekommer i benene, men i fingrene.

    Så vidt jeg ved, at der især to årsager den slags problemer:

    1. At en nerve er kommet i klemme. Det kan give sovende fornemmelser og kramper, som er værst om natten. Jeg har prøvet at have en nerve i klemme i håndleddet, og det var forfærdeligt. Jeg vågnede efter 20 minutters søvn på grund af kramper i hånden.
    For tiden snurrer mine fingre på venstre hånd, men det problem kan jeg godt leve med. En bekendt af mig advarede mig om, at problemet godt kan stamme fra ryggen, sådan som Linette er inde på, altså at en nerve i rygraden er i klemme.

    2. Mangeltilstande. Der er flere forskellige mangeltilstande, der kan give sovende fornemmelser og stærke smerter.
    Først og fremmest er der D-vitaminmangel, som både kan give stærke smerter i knogler og muskler og desuden også sovende eller snurrende fornemmelser. Det kan du læse her:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Den sovende fornemmelse kan også skyldes mangel på B12-vitamin. Det kan du læse om her:

    http://www.cure4you.dk/1959/B12-vitamin.pdf

    Jeg kan tilføje, at jeg netop har haft meget smertefulde kramper i fødder og lår. Så vidt jeg kan bedømme skyldtes disse kramper mangel på kalium, for mit kaliumtal var for lavt, og de smertefulde kramper forsvandt, da jeg kompenserede for manglen. (Jeg skal lige for en sikkerheds skyld skrive, at der ER tale om mineralet kalium. Mange tror, at jeg mener calcium, altså kalk, men det gør jeg ikke. Kalium er mest kendt som det mineral, man kan komme til at mangle, når man er i blodtryksbehandling, og det er jeg).

    Jeg vil gøre dig opmærksom på, at meget lægeordineret medicin har som konsekvens, at man mister vigtige vitaminer eller mineraler.

    Får du medicin? Nogle af den værste slags til at give mangeltilstande er vanddrivende medicin, som mange får, og så desuden kolesterolsænkende medicin, som er kendt for at give smerter, fordi kroppen kommer til at mangle det livsvigtige stof Q10.

    Jeg kan selvfølgelig ikke sige dig, hvad dit problem skyldes. Hvis en nerve er i klemme, er det neurologen, der skal på banen, og er der tale om mangeltilstande, så er det jo noget hurtigere at få afklaret, fordi du kan få svar på en blodprøve i løbet af få dage.

    Jeg forstår godt, at du er desperat. I sin tid, da jeg vågnede utallige gange om natten på grund af kramper i hånden, var jeg ved at gå ud af mit gode skind. Og jeg husker, at smertestillende medicin ikke var til nogen form for hjælp.

    Hvis problemet fortsætter på den måde, vil jeg råde dig til at kontakte lægen igen og bede om hjælp hurtigere.

    Jeg håber, at du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Ramsing.
    Jeg har fået noget af det stærke. Jeg får morfin når det er værst.
    Men ellers er det pinex (panodil), kodipar, og det man får før man går over til morfin, Mandolgon, Dolol, og de har også et redje navn.
    I øjeblikket får jeg morfin og de nye panodil. Jeg tåler ikke ibuprufin, diclon og lignende gigt midler.
    Da jeg i sin tid gik til min læge med sovende og krampende fødder, blev jeg undersøgt for B12 vitamin. Det viste sig, at det skulle jeg have som indsprøjtninger. Så det får jeg også hv. 3. måned.
    Jeg har spinalstenose i rygmarvskanalen, både i nakken og i hele lænden. Lige nu er nerven der ligger der, gjort fri for tryk. Smerterne er næsten identisk med discusprolaps, og de to tilstande gør lige ondt, og operationsmetoden er næsten ens, ihvertafld den del af det, hvor man fjerner dele af torntapperne for at komme "ondet" til livs.
    Jeg får også tit kramper i hænderne, det gør ondt i nakken og i skuldrene. Men det er ikke slemt nok endnu til en operation. Det er vist også fordi det er mere kompliceret at operere i halshvirvlerne end i lændehvirvlerne.
    Denne gang så jeg min ryg efter operationen. De viste mig et flot billede af min ryg på en stor skærm, inden jeg blev kørt fra operationsstuen. Jeg blev så glad, jeg kunne se hele nerven var fri, det var så flot. Inden jeg blev opereret lignede lænden en stak væltede byggeklodser.
    Sjovt nok, at jeg kan huske det billede, for jeg husker faktisk ikke noget ellers. Jeg har jo været dopet af morfin, og allerede dagen efter blev jeg udskrevet. Jeg kan f.eks. ikke huske jeg fik morgenmad, men det må jeg jo have fået. Jeg husker mest af alt, at jeg var så tørstig.
    Nu er der gået 17 dage siden operationen. Jeg har stadigvæk smerter når jeg går, ellers ikke. Det er så dejligt, at sove hel natten uden smerter, og jeg nyder at vågne om morgenen uden smerter, og efter en dejlig nats søvn.
    De tilbød mig et par krykker, da jeg skulle hjem. Dem takkede jeg nej til, og det var dumt. I torsdags ringede jeg til sygehuset og spurgte om jeg stadigvæk kunne låne et par krykker. Det kunne jeg og jeg fik dem i fredags. Det har simpelthen hjulpet så meget, at jeg kan gå stort set uden smerter. Efter den første operation var smerterne i benene væk med det samme, så det troede jeg jo også, at sådan ville det være denne gang.
    Men jeg kan fornemme, at min ryg og mine ben får det rigtig godt.
    Men altså, jeg fik morfin og de nye panodil inden operationen. Ellers kunne jeg ikke være til for smerter, og det var både nat og dag. Jeg kunne ikke gå op ad min trappe, jeg var i det hele taget blevet dårligt gående.
    Du er heldig, at du kun skal vente et par uger hos neurologen. Det er den rigtige vej at gå.
    Jeg gjorde brug af frit sygehusvalg og kom på Hamlet. Ellers skulle jeg have ventet til forundersøgelse til den 28. jan. 2013. Derefter ville der igen være ventetid.
    Sådan gjorde jeg også første gang, da jeg havde ventet og ventet i 8. mdr. ringede jeg til Gentofte og her fik jeg at vide, at jeg skulle vente halvandet år mere. Den gang valgte jeg Center for Rygkirurgi, men det kunne jeg ikke vælge denne gang. Så der er ikke helt frit sygehusvalg, men det er jo også ligemeget.
    Jeg er yderst tilfreds med Hamlet.
    Så jeg håber det bedste for dig, at de finder ud af hvad der er galt, og at der kan gøres noget ved det.
    Hilsen Linette.
Log in eller Registrér for at kommentere.